شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: با وجود اینکه ماه‌های شهریور، مهر و آبان بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزاست اما این واکسن به میزان کافی در اختیار داروخانه‌ها قرار نگرفته است.

در مراجعات مکرر خبرنگار همشهری به داروخانه‌های متعدد در سطح شهر تهران مشخص شد به برخی از داروخانه‌ها هیچ واکسنی داده نشده و به برخی بین 5 تا 10 عدد به صورت سهمیه‌ای برای فروش داده شده‌است، این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت از دردسترس بودن این دارو خبر می‌دهند.

واکسن آنفلوآنزا، بهترین وسیله برای پیشگیری از آنفلوآنزاست و برای برخی از بیماران و گروه‌های سنی نقش حیاتی دارد. آنفلوآنزا معمولا اوایل بهار یا در فصل پاییز بروز پیدا می‌کند و با نشانه‌هایی چون تب، سرفه، آبریزش بینی، درد مفاصل و سردرد همراه است.
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو چندی پیش به فارس گفت که امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در بازار توزیع می‌شود که ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته است، توزیع این واکسن در داروخانه‌های بزرگ شروع شده و به‌تدریج کامل می‌شود. تاکنون حدود ۸۰ درصد از سهمیه یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوزی واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است.

دکتر سعدالله پرویزی، مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو نیز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که این واکسن در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شده است. وی گفت: این واکسن جزو داروهای اساسی نیست و در ردیف اقلام دارویی لوکس قرار می‌گیرد که افراد سالم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری اقدام به تزریق آن ‌می‌کنند. از آنجایی که تاریخ مصرف این دارو 6ماهه است، شرکت‌های وارد‌کننده این دارو ترجیح می‌دهند کم کم این دارو را به شرکت‌های پخش بدهند. وی به مردم توصیه کرد که به داروخانه‌ها همچنان سر بزنند تا بتوانند واکسن آنفلوآنزا را خریداری کنند.

واکسن آنفلوآنزا به‌گونه‌ای است که حتما باید زنجیره سرد در آن رعایت شده و در یخچال نگهداری شود و حتی پس از خریداری از داروخانه نیز در کنار یخ گذاشته و به مطب پزشک برسانند.با توجه به مشکلاتی که در یک سال اخیر در حوزه‌ دارو و درمان بیماران صعب‌العلاج پیش آمد، برای وزارت بهداشت واکسن آنفلوآنزا اولویت ندارد. با این حال بخش تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت وعده داده است که تا آخر سال این واکسن در کشور تولید شود. دکتر مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: پروژه تولید واکسن آنفلوآنزا تا آخر سال آغاز می‌شود، در حال حاضر تمام واکسن‌های مورد نیاز ما از خارج وارد می‌شود که با آغاز خط تولید آن می‌توانیم 10تا 20درصد نیاز کشور را جوابگو باشیم.

به گفته متخصصان، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا از مهر‌ماه تا نیمه آبان است. البته واکسن در هر زمانی در فصل شیوع آنفلوآنزا می‌تواند تزریق شود، حتی وقتی که ویروس کاملا در جامعه پخش شده باشد.همه‌ افراد به‌ویژه افراد بالای 65سال و کودکان 3تا 12سال باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. بیماران قلبی و عروقی، افراد مبتلا به تنگی دریچه میترال و نارسایی قلبی، بیماران دیابتی، افرادی که بیماری‌های ریوی، کبدی و حساسیتی مزمن ازجمله آسم و برونشیت دارند و همه کسانی که به نوعی با داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی سروکار دارند از مهم‌ترین گروه‌های در معرض خطر آنفلوآنزا هستند که باید نسبت به تزریق واکسن این بیماری اقدام کنند.

کد خبر 237295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز