همشهری آنلاین: روزنامه لوموند در مطلبی به بررسی رقابت تنگاتنگ سرویس‌های پیام رسان فوری در جذب کاربران گوشی‌های هوشمند و رشد فراگیر آن‌ها پرداخت و از جایگزین شدن این نرم‌افزارها و سرویس‌های کاربردی با سرویس رایج اس‌ام‌اس خبر داد.

WeChat

این روزنامه فرانسوی در گزارشی به قلم گنائل پپن نوشت، سرویس پیام رسان فوری ویچت (WeChat) که نرم افزاری چینی است روز یکشنبه بیست و هفتم اکتبر نسخه فرانسوی خود را هم تولید کرد. این برنامه که از سال 2011 راه اندازی شده اکنون به بیست زبان دنیا در دسترس است. این سرویس در حال حاضر ششصد میلیون عضو دارد که بیش از چهارصد میلیون نفر آن در چین هستند. امکان ارسال پیام کوتاه صوتی نیز در این نرم افزار گنجانده شده است.

الکسیس بونوم، مدیر بازاریابی این برنامه می‌گوید: با آن که ویچت در چین از سوی دولت این کشور سانسور می‌شود، اما فقدان امکان گذاشتن پیغام صوتی را جبران کرده و از آن جا که هیچ اپراتوری امکانات منشی تلفنی را ارائه نمی‌کند در این زمینه رقابتی هم وجود ندارد. در بازارهایی نظیر آمریکای شمالی (کبک) ، اروپا و کشورهای فرانسوی زبان آفریقا (که ارتباطات در آن‌ها پر رونق است) نسخه فرانسوی این برنامه بسیار مناسب و ایده‌آل است.

نرم افزار ژاپنی لاین (Line) در اکثریت قریب به اتفاق گوشی‌های ژاپنی نصب است و 45 میلیون کاربر محلی دارد. در اواخر ماه اوت، این سرویس ادعا کرد دویست و سی میلیون کاربر دارد. دو ماه بعد، تعداد کاربران آن به دویست و هشتاد میلیون نفر رسید.

نرم افزار کره‌ای کاکائوتاک (KakaoTalk) سومین فعال بزرگ آسیایی در این زمینه است. این سرویس ادعا کرده است در آغاز ماه ژوئیه، صد میلیون کاربر را جذب کرده است هر چند نسبت به دو رقیب دیگر خود سرعت رشد کمتری داشته است. همه این سرویس‌ها همچنان به دنبال رشد عمده در آسیا هستند.

لاین، ویچت، کاکائوتاک، چت‌آن (سامسونگ) کیک مسنجر، وایبر، واتس‌اپ و غیره نسل کاملی از برنامه‌های کاربردی مخصوص «چت» هستند که خدمات گفت و گو از طریق پیام متنی، صدا، عکس ویدئو و یا شکلک را در گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کنند.

بسیاری از آنها از شماره تلفن به عنوان نام کاربری استفاده کرده و آن را جایگزین آدرس ایمیل کرده‌اند. چالش اصلی همه آن‌ها این است که به منظور بالا بردن کاربران خود، اعضا را به دعوت دوستانشان برای استفاده از آن سرویس تشویق کنند. این کار هم از طریق فهرست شماره تلفن‌های موجود در دفترچه تلفن گوشی فرد میسر می‌شود.

سرویس آمریکایی واتس‌اپ (WhatsApp)، به عنوان پیشتاز این بخش در نظر گرفته می‌شود. این سرویس دارای سیصد و پنجاه میلیون کاربر ماهانه است (تعداد کل آن اعلام نشده است) و نفوذ بسیار خوبی در اروپا، آسیا، آمریکای لاتین و آمریکا دارد.

سرویس چت‌آن (ChatON) سامسونگ هم از ماه مه به بعد حدود پنجاه میلیون کاربر را جذب کرده است و تا آخر ماه سپتامبر به صد میلیون عضو رسیده است. برنامه وایبر (Viber) که دفتر مرکزی آن در قبرس قرار دارد، در ماه مه، دویست میلیون عضو گرفته است.

اغلب این سرویس‌ها رایگان هستند، و بعضاً برخی آیتم‌های اضافی مانند شکلک‌ها، تصاویر پس زمینه و یا بازی‌های موجود در آن‌ها شامل پرداخت مبلغی می‌شوند.

این امکانات جدید نیستند، و پیش از این در سرویس‌های مسنجر قدیمی مانند ام‌اس‌ان یا یاهو مسنجر هم وجود داشته‌اند.

سرویس آمریکایی واتس‌اپ تنها یک استثنا است و پرداخت هزینه استفاده از خدمات طی یک سال گذشته را از کاربران مطالبه می‌کند که مبلغی کمتر از یک یورو است. این سرویس‌های پیام رسانی فوری در صورتی که در روی گوشی‌های همراه به رشدی انفجاری برسند باید با غول‌های قدیمی این عرصه که اغلب آمریکایی هستند، مانند BBM بلک‌بری رقابت کنند.ب‌ب‌ام در ماه اکتبر به زحمت به آی فون و گوشی‌های آندروید، یاهو مسنجر یا اسکایپ مایکروسافت وارد شده است. اسکایپ که رتبه بسیار بالایی در میان برنامه‌های کاربردی سیستم عامل iOS (آی فون و آی‌پد‌) و اندروید، دارد اگر چه حاضر به ارائه اطلاعات دقیق تر نیست اما ادعا می‌کند هر ماه سیصد میلیون کاربر به این سرویس متصل می‌شوند. اسکایپ غول واقعی این بخش است که شرکت مایکروسافت به شدت در آن سرمایه گذاری می‌کند.

در این رقابت، گوگل و اپل هم مزایای خود را دارند. آنها سیستم‌هایی را ارائه می‌کنند که گوشی‌های هوشمند مورد بحث را مجهز می‌کنند. در آی فون، برنامه آی‌مسنجر (iMessage) به طور مستقیم از اس‌ام‌اس هم پشتیبانی می‌کند.

گوگل، نرم افزارهای خود را به سیستم اندروید خود الحاق کرده است که سه چهارم گوشی‌های هوشمند جهان به آن مجهز هستند. روز سه شنبه، بیست و نهم اکتبر این گروه اعلام کرد برنامه هنگ‌اوتِ آن، از این پس از اس‌ام‌اس هم پشتیبانی خواهد کرد. این شرکت هم از ارائه آمار کاربری دقیق خودداری کرده است. اما مختصراً اعلام کرده است در هر هفته، سیصد میلیون نفر از شبکه اجتماعی گوگل پلاس (+ Google) که سرویس هنگ‌اوت هم به آن الحاق شده است، استفاده می‌کنند.

در حالی که فروش گوشی‌های هوشمند از این پس بیش از فروش گوشی‌های همراه معمولی است، رقابت در خدمات اس‌ام‌اس هم در حال شدت یافتن است.

گوگل به تازگی اعلام کرده است نسخه بعدی سیستم تلفن همراه آن (آندروید 4.4) این امکان را فراهم می‌کند تا کاربر به طور رسمی اس‌ام‌اس های خود را مدیریت کند، درست به مانند سرویس هنگ‌اوت.

فیس بوک، بزرگترین شبکه اجتماعی جهان اعلام کرده است، نسخه بعدی نرم افزار فیس‌بوک مسنجر آن دیگر از اس‌ام‌اس که بسیار کم مورد استفاده اعضای آن قرار می‌گیرد، پشتیبانی نخواهد کرد.

کد خبر 237078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز