گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: شبکه‌های اجتماعی هم تهدید و هم فرصت است.

شبکه اجتماعی

این مطلب محتوای اظهارنظر صاحب‌نظران در همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی بود که روز گذشته در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در این همایش سخنرانان بر لزوم نگاه جامع، دقیق و کارشناسانه مسئولان و ارائه دستورالعمل مناسب در این حوزه تأکید کردند. دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، با اشاره به برخی از تهدید‌ها و فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی گفت: باید هم فرصت‌ها و هم تهدیدهای این حوزه را به‌درستی شناخت و بررسی کرد و سپس با مستندسازی مناسب، به تدوین دستورالعمل‌های مناسب در این عرصه پرداخت.

دکتر سعید قاضی مغربی، رئیس همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی نیز گفت:امروزه فناوری‌های نوین ارتباطی در همه عرصه‌های زندگی انسان وارد شده و زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده است بنابراین اگر مردم و مسئولان با این فناوری‌ها آشنایی نداشته باشند قطعا با چالش‌های فراوانی در این حوزه مواجه خواهیم شد.

او افزود: نباید نسبت به فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی موضع انفعالی و یا صفر و یکی داشت بلکه باید در این زمینه سرمایه‌گذاری مناسب و اصولی داشت و در این راستا مؤسسات خصوصی می‌توانند فعالانه وارد شوند. قاضی مغربی، به بحث تولید محتوای انبوه در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: تولید محتوای انبوه یکی از اقدامات اساسی در این حوزه است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. معاون جهاد دانشگاهی افزود: باید نسبت به توسعه شبکه‌های اجتماعی براساس دستورالعمل، عکس‌العمل مناسب نشان داد و این در حالی است که هم‌اکنون مسئولان نسبت به موضوع فضای سایبری، موضعگیری‌های متفاوتی نشان می‌دهند.

بنابراین ضروری به‌نظر می‌رسد که آشفتگی‌ها در این حوزه به همگرایی تبدیل ‌شود. مغربی اظهار امیدواری کرد که حرکت جهاد دانشگاهی برای برگزاری همایش‌های متعدد در این حوزه، آغاز راهی برای تعاملات سازنده در این حوزه باشد. دکتر مسعود اسدپور، دبیر علمی این همایش نیز گفت: فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، فاصله میان انسان‌ها را کاهش داده و علاوه بر آن، شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند قدرت رسانه‌ای را بین کاربران پخش کنند. او بر تأثیر متقابل شبکه‌های اجتماعی مجازی و شبکه‌های حقیقی تأکید کرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی و حقیقی روی هم تأثیر متقابل دارند.

اسدپور ادامه داد: هم‌اکنون در حال گذر از نسل وب 2به نسل وب 3یعنی وب معنا‌یی هستیم که معنا را به وب گاه‌ها اضافه خواهد کرد. از سوی دیگر، در چند سال آینده از فضای مجازی به سوی فضای سایبری گذر خواهیم کرد، بنابراین در دنیای آینده با فضای سایبری سر و کار داریم. دبیر علمی همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی گفت: نیازمند توسعه تحقیقات دانشگاهی در زمینه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم چراکه تحقیقات در این زمینه در کشور جدی گرفته نشده است.

در این همایش دکتر سعید رضا عاملی، معاون برنامه‌ریزی و فناوری دانشگاه تهران هم گفت: نگاه ابزاری به فضای مجازی در کشور سبب شده است که به فضای مجازی به‌عنوان یک ابزار در کنار سایر ابزارها نگریسته شود.

او با بیان اینکه با انفجار اطلاعات محلی، منطقه‌ای و جهانی مواجه هستیم گفت: بیش از2.5میلیارد کاربر اینترنت، 2میلیارد و 200میلیون کاربر ای‌میل، تبادل 112میلیارد ای‌میل در روز و 650میلیون وب‌‌سایت‌ در جهان نشان می‌دهد که تحولات شگرفی در این حوزه اتفاق افتاده است.

عاملی به تحولات وب اشاره کرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی از سطح عمل حضوری و زمینی به سطح عمل مجازی توسعه پیدا کرده است.

او گفت: شبکه‌های اجتماعی دوفضایی نه صرفا به سطح مجازی ختم و نه لزوما به فضای زمینی منتهی می‌شود.

عاملی افزود: اگر دایره آسیب‌های این حوزه به‌خوبی دیده نشود نمی‌توانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. علاوه براین، اگر محتوا هم تولید نکنیم احتمال اینکه کاربر به سمت آسیب‌ها گرایش پیدا کند وجود دارد.

در این همایش سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی هم گفت: رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی همه ابزارهایی هستند که امر توسعه دانش و ارتباطات و اطلاعات را تسهیل می‌کنند.

او گفت: در ذات این ابزارها اشکالی وجود ندارد اما نگرانی محتوایی است که روی این ابزارها و رسانه‌ها می‌نشیند.

احمدی مقدم افزود: نباید گفت که این ابزارها عوارضی ندارند و مردم را به حال خود گذاشت بلکه باید به‌درستی فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه را شناخت و با بهره‌برداری صحیح از این ابزارها با تهدیدها مقابله کرد.

کد خبر 234726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز