همشهری آنلاین: وزیر نیرو با اشاره به اینکه بارش‌های مهر ماه امسال نسبت به متوسط سال‌های گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است، گفت: اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند، ناچار به جیره بندی خواهیم بود.

ایرنا نوشت: حمید چیت چیان روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به تقلیل سفره های آب زیرزمینی، افزود: اگر مردم 20درصد صرفه جویی کنند، نیازی به جیره بندی آب نخواهیم داشت.

وزیر نیرو اظهار داشت: کاهش بارندگی باعث کاهش میزان ذخیره آب در سدهای اطراف تهران شده است و امیدواریم که افزایش بارش و مدیریت مصرف توسط مردم را شاهد باشیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه دولت گذشته برای تامین برخی منابع هدفمندی یارانه ها، از قبوض آب و برق استفاده کرده است؟، اظهار داشت: این موضوع در قانون هدفمندی مورد اشاره قرار گرفته اما بهره گیری دولت گذشته از این منابع بیشتر از آنچه در قانون آمده، بوده است.

چیت چیان اضافه کرد: آقای نامجو وزیر نیروی دولت گذشته نیز در آخرین روزهای وزارت از بدهی فراوان این وزارتخانه به پیمانکاران خبر داد.

وزیر نیرو با بیان این که برداشت غیرمجاز آب از سفره های زیرزمینی تبعات سنگینی داشته است، تصریح کرد: متاسفانه شرایط موجود باعث شده که حتی در صورت بارش زیاد و افزایش میزان آب، این سفره های زیرزمینی غیرقابل برگشت باشند.

چیت چیان به کشاورزان توصیه کرد که اگر دغدغه آینده کشاورزی خود را دارند، نباید اجازه دهند در اطراف زمین های آنان اقدام به برداشت غیرمجاز آب کنند. کشاورزان در صورت مشاهده این موضوع مراتب را به مسئولان امر و مسوولان قضایی و انتظامی اطلاع دهند.

تضمینی برای تغییر قیمت آب و برق گرفته نشده است

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا قیمت آب و برق تا پایان سال افزایش می یابد؟، گفت: این موضوع تابع تصمیماتی است اما تاکنون چنین تصمیمی اتخاذ نشده است.

وزیر نیرو درباره اینکه آیا در بودجه 93 درباره افزایش قیمت آب و برق تصمیمی گرفته خواهد شد، اظهار داشت: هنوز بودجه به مجلس ارائه نشده و در این خصوص جمع بندی ای در دولت انجام نشده است.

چیت چیان درباره جلسه شورای عالی آب که به ریاست دکتر روحانی برگزار شد، گفت: دولت یازدهم برای مساله آب اهمیت ویژه ای قائل است و راهبردهای بسیار روشنی هم در این خصوص اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد: آب برای کشور ما مساله ای بسیار مهم و اساسی است و دولت هم برای این که سیاست ها را تبدیل به رویه های اجرایی کند مصمم است که جلسات شورای عالی آب را ادامه دهد.

به گفته وی، از سال 81 تا مهرماه 92 تنها 7 جلسه شورای عالی آب برگزار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع آب و رویکرد ویژه دولت در این زمینه، طی دو ماه عمر دولت تدبیر و امید دو جلسه شورای عالی آب برگزار شده است و امیدواریم این جلسات ادامه پیدا کند و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

کد خبر 237019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز