همشهری آنلاین: نزدیک به یک سوم بازده اقتصادی جهان از کشورهایی است که طی ۱۲ سال آینده در معرض عوارض شدید تغییرات آب‌و‌هوایی قرار خواهند داشت.

تغییرات جوی

براساس گزارش CNN، شاخص آسیب‌پذیری تغییرات آب‌و‌هوایی، گزارشی سالانه که توسط شرکتی بریتانیایی به نام میپل‌کرافت تهیه می‌شود، اعلام کرده که تغییرات جوی می‌تواند مانعی جدی در راه رشد پایدار اقتصادی در برجسته‌ترین شهرهای اقتصادی جهان باشد.

این شاخص میزان آسیب‌پذیری کشورهای جهان و 50 شهر بزرگ که از نظر اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردارند را دربرابر تغییرات جوی به واسطه ارزیابی خطر قرار گیری این شهرها در معرض رویداد‌های شدید جوی، حساس بودن جمعیت این مناطق در برابر رویداد‌های جوی و میزان انطباق‌پذیری دولت این کشورها در برابر شرایط دشوار جوی رتبه‌بندی کرده‌است.

براساس این گزارش مجموع تولید ناخالص داخلی 67 کشور جهان تا سال 2025 در معرض خطر بالا یا شدید تغییرات جوی قرار دارد، به بیان دیگر یک سوم اقتصاد جهان تحت تاثیر خطر فزاینده تغییرات شدید جوی قرار خواهند گرفت. همچنین پیش‌بینی شده جمعیت کلی این کشورها تا سال 2025  از پنج میلیارد نفر فراتر خواهد رفت.

یافته‌های این گزارش به ویژه برای بنگلادشی‌ها ناخوشایند خواهد بود، زیرا داکا پایتخت این کشور رتبه اول آسیب‌پذیرترین شهر در برابر  رویداد‌های آب‌و‌هوایی از قبیل سیل،  توفان،‌گردباد و زمین‌لغزه را دارا است و در عین حال جمعیت حساس و مدیریت ضعیف دولت این کشور مزید بر علت خواهد بود.

پنج شهر اقتصادی جهان که در معرض خطر شدید تغییرات جوی قرار دارند داکا، مومبای، مانیل، کلکته و بانگوک هستند. براساس این گزارش مجموع درآمد ناخالص داخلی این پنج‌شهر تا سال 2025 به 805 میلیارد دلار خواهد رسید که این میزان بالاترین میزان مجموع درآمد در این گزارش به شمار می‌رود. به بیانی دیگر به گفته این گزارش شهرهایی که بیشترین توانایی رشد اقتصادی را دارا هستند در دسته شهرهایی قرار دارند که بیشترین میزان آسیب‌پذیری را در برابر تغییرات جوی دارند.

بر اساس این گزارش، در سطح ملی رشد بسیاری از بازارهای جهانی نیز در برابر تغییرات جوی آسیب‌پذیر هستند،‌ بازارهایی از قبیل نیجریه، هندوستان، پاکستان، ویتنام و فیلیپین که البته در این رتبه‌بندی نیز بنگلارش مقام اول را به دست آورده‌است. بنگلادش همچنین در بخش آسیب‌پذیرترین کشورها نیز رتبه اول را به دست آورده و پس از آن کشورهای گینه بیسائو، سیرالئون، هائیتی، سودان جنوبی، نیجریه، کنگو، کامبوج،‌فیلیپین و اتیوپی قرار گرفته‌اند.

دلیل آسیب‌پذیری کشورهای آفریقایی که 14 کشور از 20 کشور رتبه‌بندی شده را تشکیل می‌دهند، تا حدودی به خاطر قابلیت طبیعی این کشورها برای قرار گیری در میان رویداد‌های وابسته به تغییرات آب‌و‌هوایی است، اما آسیب‌پذیر بودن جمعیت و ناکارامدی زیرساختارها برای مهار موقعیت‌های بحرانی نیز در کنار ضعف مدیریت دولت و کمبود خدمات درمانی و تحصیلات از دیگر دلایل وفور کشورهای آفریقایی در میان لیست آسیب‌پذیرترین‌ها است.

کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا بیشتر در معرض سیل ناشی از بارش شدید باران قرار دارند که خشکسالی تابستانی و در نتیجه کاهش محصولات کشاورزی از عوارض آن هستند. هائیتی در میان جزایر مورد مطالعه آسیب‌پذیرترین به شمار می‌رود، زیرا اکثر این جزایر در معرض رویداد‌های شدید جوی قرار دارند، اما قوی بودن زیرساختارها و کم بودن حساسیت جمعیت این جزایر از میزان آسیب‌پذیری آنها کاسته است. اما هائیتی با دسترسی کم به خدمات درمانی، زیرساختارهای سست،‌ بالا بودن آمار فقر و اتکای بیش از اندازه به کشاورزی در میان دیگر جزایر استثنا به شمار می‌رود.

شهرهای لندن و پاریس در دسته شهرهایی قرار دارند که از نظر آسیب‌پذیری از کمترین سطح برخوردارند و در میان کشورها نیز نروژ و ایرلند نسبت به دیگر کشورها از کمترین میزان آسیب‌پذیری برخوردارند.

کد خبر 236961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز