گروه اقتصادی: بانک جهانی گزارش کسب و کار جهانی در سال۲۰۱۴ را منتشر کرد.

براساس این گزارش رتبه ایران در فهرست جهانی تسهیل کسب و کار با 7 پله سقوط از رتبه 145 به رتبه 152 تنزل پیدا کرده است. گزارش کسب و کار جهانی یکی از معتبرترین و مهم‌ترین مراجع و منابع اقتصادی در سطح بین‌المللی است که هر سال توسط بانک جهانی ( یکی از 2 نهاد ارشد اقتصاد بین‌المللی ) منتشر می‌‌شود. این گزارش در حال حاضر مبنای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف است.

در این راستا دولت ها تلاش دارند با فراهم کردن شرایط اقتصادی و سیاسی، زمینه تسهیل کسب‌وکار و بهبود جایگاه خود در گزارش سالانه بانک جهانی را باهدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم سازند. گزارش براساس 10 شاخص به بررسی وضعیت کسب و کار در کشورهای جهان می‌پردازد و براساس آن اقدام به رتبه بندی می‌کند.

شاخص‌های 10 گانه عبارتند از: آغاز کسب وکار،کسب مجوز، حمایت از مالکیت دارایی‌ها، کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت خارجی ، اجرای قراردادها، تعطیلی شرکت ها و دریافت انرژی برق. پیش از این مقامات دولت دهم قول داده بودند که تا پایان کار دولت، رتبه ایران در گزارش جهانی کسب‌وکار دورقمی شود که نه‌تنها این اتفاق صورت نگرفت بلکه وضعیت ایران هرسال بدتر هم شده است.

در این گزارش سنگاپور رتبه نخست از نظر فضای کسب و کار را به‌خود اختصاص داده است و هنگ‌کنگ، نیوزیلند، آمریکا، دانمارک، مالزی، کره‌جنوبی، گرجستان، نروژ و انگلیس به‌ترتیب رتبه‌های دوم تا دهم را به‌خود اختصاص داده‌اند.کشور آفریقایی چاد نیز در رتبه آخر قرار گرفته است. در منطقه خاورمیانه نیز کشورهای امارات (22)،عربستان(26)، بحرین(46)، عمان (47) ، قطر(48) کویت(104) لبنان(111) اردن(119) و عراق(151) در وضعیت بهتری نسبت به ایران قرار داشته‌اند.

کد خبر 236895
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز