سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

خرمشهر: این روزها از بازار روز گرفته تا اطراف مسجد جامع خرمشهر مملو از دستفروشانی است که هر روز و به‌ویژه بعد از تاریک‌شدن هوا بساط پهن می‌کنند که تماشایی ا‌ست.

دستفروشی - خرمشهر

به گزارش فارس این روزها یافتن شغل، آه از دل هر جوان و پیری بلند می‌کند. بیکاری مشکل اصلی مردم شده است و هیچ راه گریزی برای فرار از آن نمی‌توان یافت. در این میان عده‌ای با جمع‌کردن خرده سرمایه‌ای وارد مشاغل به‌اصطلاح آزاد می‌شوند و چرخ زندگی خودشان را به هر ترتیبی که باشد می‌گذرانند. عده‌ای با اجاره مغازه و تعدادی دیگر با خرید یک دکه یا گاری سعی در درآوردن یک لقمه نان حلال می‌کنند تا مجبور نباشند دستشان را جلوی غریبه و آشنا دراز کنند.

این وضعیت علاوه بر اینکه اشتغال‌زایی تقریبا نسبی را در اکثر شهرهای استان خوزستان ایجاد کرده است اما خود صاحب مشکلات ریز و درشتی‌ است که بسیاری از مردم و شهروندان را می‌آزارد. نازیبا کردن چهره شهر، در برخی نقاط ایجاد ناامنی و عدم‌سهولت تردد به‌ویژه برای خانم‌ها، آلوده کردن محله‌ها و خیابان‌ها و مواردی از قبیل شکایاتی که این روزها مردم از دستفروشان و گاری‌چی‌ها می‌کنند؛ فروشندگانی که اغلب بدون توجه به مسائل بهداشتی و سلامت شهروندان اقدام به فروش موادغذایی، پوشاک و سایر اقلام مایحتاج شهروندان می‌کنند. شهرستان خرمشهر نیز دیرزمانی‌ است که با این مشکل دست‌به‌گریبان است و بخش‌های مختلفی از آن را می‌توان در این زمینه مثال زد. این روزها از بازار روز گرفته تا اطراف مسجد جامع خرمشهر مملو از دستفروشانی ا‌ست که روز و شب و به‌ویژه بعد از تاریک‌شدن هوا بساطی پهن می‌کنند که بیایید و تماشا کنید که در این خصوص گلایه تنی چند از شهروندان را می‌شنویم.

دستفروشان سدمعبر می‌کنند

یکی از شهروندان خرمشهری اظهار کرد: اوضاع دستفروشان در بازار صفا بسیار نامناسب است؛ به‌ویژه اینکه عصرها دیگر جای تردد در مسیر کسب‌و‌کار آنها نیست. وی افزود: فلکه‌الله مرکز خرمشهر است و این فروشندگان دقیقا بساط خود را همانجا پهن می‌کنند و همین امر مشکلات زیادی برای تردد خانواده‌ها ایجاد کرده است. این شهروند خرمشهری عنوان کرد: ناامنی در این محدوده بیداد می‌کند و چهره شهر را غیرقابل تحمل کرده است البته بسیاری از این افراد تنها راه درآمدشان همین دستفروشی ا‌ست و اگر جلوی درآمدزایی آنان را سد کنند دیگر هیچ سرمایه‌ای ندارند. وی پیشنهاد کرد: بهتر است با راه‌اندازی و ساخت بازارچه‌ای، دستفروشان را به یک مکان واحد و سازمان‌یافته منتقل کنند تا مشکلات ناشی از پراکندگی آنان در جای‌جای شهر نیز کاسته شود.

بیکاری مرا دستفروش کرد

یکی از دستفروشان اطراف مسجد‌جامع خرمشهر نیز اظهار کرد: بیکاری مرا مجبور به دستفروشی کرده است زیرا زندگی‌ام را به سختی می‌گذرانم. وی خاطرنشان کرد: البته از شغلم راضی هستم و درآمدم هم خوب است چون مجبور به پرداخت هیچ هزینه آب و برق و تلفنی نیستم. وی با بیان اینکه قیمت اجناسی که در اختیار شهروندان قرار می‌دهد نیز بسیار کمتر از مغازه‌هاست ادامه داد: اگر مسئولان شهرستان امکاناتی در اختیار دستفروشان قرار دهند و آنها را به بازارچه‌هایی مشخص انتقال دهند، دیگر شهروندان یا کسبه‌ای که نزدیک ما هستند هم مشکلی از حضور ما نخواهند داشت. این شهروند 29ساله عنوان کرد: ما قصد ایجاد مزاحمت برای مردم و مغازه‌داران را نداریم و تنها حرفمان این است که ما نیز چون همه برای گذراندن زندگی مجبور به‌کار کردن هستیم و این شغل ماست.

ساماندهی دستفروشان

در این زمینه به سراغ معاون فرماندار خرمشهر رفتیم و آخرین اقداماتی که در راستای ساماندهی دستفروشان در شهرستان انجام شده را از وی جویا شدیم. لطیف حیایی‌اهوازی اظهار کرد: چندین نقطه را مکان‌یابی کرده‌ایم که در آینده‌ای نه‌چندان‌دور با همکاری شورای شهر و شهرداری نسبت به ساماندهی دستفروشان اقدام کنیم. وی با اشاره به اینکه تا پایان سال همه دستفروشان جمع‌آوری می‌شوند و به بازارچه‌های احداث‌شده یا در حال احداث محلی انتقال داده می‌شوند، افزود: در این زمینه کارگروه‌هایی تشکیل شده است و مواردی چون بهداشت، وضعیت روشنایی، نظارت بر قیمت‌ها و سایر بخش‌های مورد نیاز بررسی و ارزیابی شده‌اند تا دیگر مشکلی درگیر فروشندگان و شهروندان نشود.

معاون فرماندار خرمشهر همچنین عنوان کرد: در این کارگروه اداره آب و فاضلاب، اداره برق، دامپزشکی، اداره صنعت معدن و تجارت، شبکه بهداشت، نیروی انتظامی، مجمع امور صنفی و همه دستگاه‌های مرتبط عضو هستند تا مسائل مورد نیاز بررسی شود. وی ادامه داد: البته بازارچه مقاومت تکمیل و به‌زودی همه دستفروشان بازار روز به آنجا انتقال داده می‌شوند. حیایی‌اهوازی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهردار و سرپرست شهرداری خرمشهر به‌تازگی انتخاب شده‌اند باید منتظر بود تا شورا و شهردار به اتفاق‌نظر مطلوبی برای انجام کارها برسند و مشکلات شهر را یکی پس از دیگری برطرف کنند که در این زمینه بسیار امیدوار هستیم. وی در پایان با اشاره به ساماندهی دستفروشان اطراف مسجد‌جامع خرمشهر اظهار کرد: با ساخت بازارچه جدید، این دستفروشان نیز نظم و سر‌و‌سامان می‌گیرند.

کد خبر 235941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز