نائب‌رئیس شورای شهر تهران، کارشناسان مرمت آثار تاریخی و تهران شناس‌ها به همراه خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی کشور صبح دیروز با حضور در خانه باغ تاریخی اتحادیه که از فهرست میراث ملی کشور خارج و به مزایده گذاشته شده بود خواستار تملک این خانه تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران شدند تا این خانه تاریخی دستخوش تخریب و پاک شدن از حافظه تاریخی شهر تهران نشود.


به گزارش همشهری در مراسمی که صبح دیروز با حضور چند نفر از مالکان خانه اتحادیه و وارثان مرحوم اتحادیه برگزار شد، نائب‌رئیس شورای شهر تهران نیز حضور یافت تا با کاشتن 2نهال در حیاط این بنای تاریخی بر لزوم حفظ هویت تاریخی شهر تهران تأکید کند.

مرتضی طلایی نائب‌رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به درخواست حمیرا اتحادیه فرزند مرحوم اتحادیه که خواستار حفظ این بنای تاریخی توسط مدیریت شهری تهران شد، گفت: این کار شدنی است به شرط آنکه مالکان برای این کار تمایل کتبی خود را به شورای شهر اعلام کنند.وی افزود: شورای شهر تهران و مجموعه مدیریت شهری حاضر است در قبال تحویل ملک معوض به خانواده مرحوم اتحادیه اقدام به تملک و نگهداری از این خانه تاریخی کند.

طلایی با تأکید بر اینکه مدیریت شهری به تنهایی قادر به پرداخت 15 تا 20 میلیارد تومان برای خرید خانه تاریخی اتحادیه نیست تأکید کرد: به خانواده مرحوم اتحادیه قول می‌دهیم درصورت پذیرفتن این شرط خانه اتحادیه بازسازی شود و به‌عنوان یک اثر تاریخی - فرهنگی مانند همان اقدامی که در خانه هنرمندان صورت گرفت، مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

نائب‌رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه تعمدی در خالی شدن تهران از خاطره و هویت تاریخی وجود دارد، افزود: سیاست ما حفظ خانه‌های تاریخی است اما باید دانست که خانه اتحادیه دیگر قابل سکونت نیست و کارکرد مسکونی ندارد و مدیریت شهری نیز می‌تواند با همکاری مالکین بناها و آثار تاریخی شهر تهران را حفظ کند. هم شورا و هم مدیریت شهری می‌خواهند خانه اتحادیه یا دیگر بناهای تاریخی بازسازی و مورد استفاده فرهنگی قرار بگیرند.

طلایی گفت: خانه اتحادیه مالک شخصی دارد و اگر مالکین همراهی کنند می‌توانیم این قول را به مردم تهران بدهیم که موضوع تملک و احیای این خانه تاریخی را در شورای شهر تهران پیگیری کنیم. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص نامه دوستداران میراث فرهنگی به شهردار تهران به‌منظور تعیین تکلیف خانه اتحادیه گفت: برخی بناها مالک شخصی دارد، اگر مالک نخواهد کاری نمی‌شود کرد.

 

کد خبر 236769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز