فعالان محیط‌زیست و میراث فرهنگی همدان برای نجات عمارت بدیع‌الحکما حلقه انسانی تشکیل دادند و خواستار دخالت مسئولین شهری برای نجات این باغ عمارت بدیع‌الحکما شدند.

عمارت بدیع الحکما

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، فعالان میراث فرهنگی و محیط‌زیست که در بین آنها نام چند فیلمساز و بازیگر مطرح سینما و تلویزیون نیز مشاهده می‌شود در نامه‌ای به استاندار همدان خواستار رسیدگی به وضعیت این خانه تاریخی شدند. باغ بدیع‌الحکما از یادگارهای دوره قاجار در جاده قدیم دره مراد‌بیک است که در هفته‌های اخیر تفکیک‌شده و مالکین جدید این باغ اقدام به بریدن درختان کهنسال آن کرده‌اند. هنرمندان، روزنامه‌نگاران، پزشکان و فعالان محیط‌زیست و میراث فرهنگی در همدان پیش‌تر به این اقدامات اعتراض کرده بودند که اعتراض آنها تاکنون توانسته از نابودی این اثر تاریخی در همدان جلوگیری کند. فعالان محیط‌زیست همدان خواستار توقف تخریب و روند نابودی باغ‌ها هستند و معتقدند با نابودی باغ‌های این منطقه آخرین شاهراه تنفسی شهر همدان از بین می‌رود. فعالان میراث فرهنگی نیز درکنار طرفداران محیط‌زیست از تخریب بناهای تاریخی و اماکن باستانی در همدان ناخشنودند.

براساس این گزارش، فعالان محیط‌زیست و میراث فرهنگی همدان در نامه‌ای به استاندار همدان خواستار صیانت از خانه - باغ تاریخی بدیع‌الحکما شده‌اند. در این نامه آمده است: در سال‌های پیش متأسفانه محیط‌زیست و میراث فرهنگی استان همدان در سایه برخی چشم‌پوشی‌های غیرمسئولانه، دستخوش تخریب‌هایی شده است و سکوت مدیران و گاه حتی همراهی آنان، عرصه را برای تعدی هر چه بیشتر به این میراث‌های ماندگار فراهم‌کرده و جدای از آسیب‌های تحمیل‌شده بر میراث طبیعی و فرهنگی استان، منجر به توسعه نامتوازن و ناپایدار در حوزه اقتصادی - اجتماعی شده است.

در بخشی از نامه فعالان میراث فرهنگی و محیط‌زیست به استاندار همدان آمده است: به گواهی اخبار و گزارش‌های منتشر‌شده، عمارت و باغ ذوالریاستین با وجود تمامی پیگیری‌های علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و محیط‌زیست در سایه سکوت مسئولان وقت تخریب شد و اکنون باغ بدیع الحکما نیز با دارا‌بودن 62هزار متر مربع وسعت و یک عمارت تاریخی ارزشمند یکی دیگر از مواردی است که تاکنون گزارش‌های متعددی درخصوص تخریب و تعدی به آن انتشار یافته و گروه کثیری از فعالان مدنی، هنرمندان، پزشکان و روزنامه‌نگاران استان نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف این تخریب‌ها و بهره‌وری پایدار و فرهنگی از این بنای تاریخی و محوطه طبیعی آن شده‌اند. فعالان میراث فرهنگی و محیط‌زیست همدان در پایان از استاندار همدان خواسته‌اند تا از تخریب و نابودی باغ و عمارت تاریخی بدیع‌الحکما در همدان جلوگیری کند.

 

کد خبر 240310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز