دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تشخیص اینکه میان گوگل، فیس‌بوک یا NSA چه کسی دقیقا درحال تعقیب فعالیت‌های آنلاین شما‌ است کاری دشوار است از این رو شرکت موزیلا افزودنی یا پلاگینی را برای مرورگر فایرفاکس ارائه کرده که با استفاده از آن می‌توان هر تعقیب‌کننده و نظاره‌گری را ردیابی کرد.

نرم افزار

براساس گزارش NBC، این پلاگین جدید Lightbeam نام داشته و وابسته به مرورگر موزیلا فایرفاکس است و می‌تواند لیستی از تمامی وب‌سایت‌هایی که کاربر از آنها بازدید کرده را نگه دارد، اما در عین حال می‌تواند تمامی آدرسهایی که آن سایت‌ها به آنها مراجعه کرده‌اند تا درباره کاربر کسب اطلاعات کنند،‌ از سیستم‌های اظهار نظر گرفته تا میزبان‌های ویدئو و دهها سرویس تبلیغاتی و تحلیلی را نیز به ثبت برساند.

تمامی این اطلاعات به شکل نمایه‌های گرافیکی و با استفاده از نشانگرهای وب نمایش داده می‌شوند و کاربر می‌تواند با نگاه به این تصاویر دریابد که چه کسی به چه کسی متصل شده و چه وب‌سایت‌هایی ردپای کاربران را دنبال می‌کنند.

دیگر تقریبا همه کاربران می‌دانند که تمامی فعالیت‌های آنها به نحوی تحت نظر قرار دارد،‌و هر وب‌سایتی این کار را در راستای اهداف خود انجام می‌دهد،‌اما دیدن تمامی وب‌سایت‌هایی که کاربر را تعقیب می‌کنند در یک مکان کمی ترسناک است.بازدید از پنج وب‌سایت مشهور چنین نتیجه‌ای را برای نویسنده این مطلب در پی داشته‌است:

نرم افزار

تمامی این مثلث‌ها وب‌سایت‌های متفرقه‌ای هستند که اطلاعات برای آنها ارسال شده و از آنها درخواست اطلاعات شده است. البته بسیاری از این وب‌سایت‌ها از قبیل Google analytics وب‌سایت‌هایی کاملا بی‌ضرر هستند. می‌توان با کلیک کردن برروی هر مثلث وب‌سایت‌ها را بررسی کرده و وب‌سایت و یا فردی که درحال معامله اطلاعات کاربر است را شناسایی کرد. تعداد وب‌سایت‌هایی که کاربر را تعقیب می‌کنند با عنوان وب‌سایت‌های متفرقه در بالای صفحه نمایش داده شده‌است.

با چند روز وبگردی و بررسی فعالیت‌های آنلاین با استفاده از این پلاگین شگفت‌زده خواهید شد زیرا لیستی از ارتباطات وب‌سایتهایی را خواهید دید که هرگز نامشان نیز به گوشتان نخورده است.این اطلاعات به صورت محرمانه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و البته کاربران می‌توانند در صورت نیاز اطلاعات خود را با موزیلا به اشتراک بگذارند.

البته باید بدانید که این نرم‌افزار هرگز نمی‌تواند مسیر جاسوسی سازمان‌های بزرگی مانند NSA را دنبال کند،‌زیرا چنین فعالیت‌هایی برروی مرورگرهای اینترنتی قابل نمایش نخواهند بود. پلاگین Lightbeam به صورت رایگان و تنها ویژه نسخه رایانه‌ای فایرفاکس عرضه شده‌است.

کد خبر 236665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز