همشهری آنلاین: محققان دانشگاه برکلی سیستم ماهواره‌ای جدیدی را توسعه داده‌اند که از قابلیت تشخیص به موقع حریق‌های واقعی از هشدارهای اشتباهی، برخوردار است.

تشخیص به موقع آتش‌سوزی‌ها با سیستم ماهواره‌ای جدید

به گزارش ایسنا، در سال 2012 میلادی بیش از 67 هزار مورد حریق روی داد که باعث تخریب بیش از 9 میلیون هکتار مناطق مسکونی، مزارع کشاورزی و جنگل‌ها شد.

وقوع آتش‌سوزی علاوه بر تهدید جان هزاران نفر از ساکنان مناطق شهری و روستایی، باعث آلودگی شدید مناطق اطراف می‌شود.
یکی از اصلی‌ترین مشکلات، یافتن به موقع حریق و مقابله با آن پیش از گسترش یافتن به مناطق اطراف است.

تشخیص حریق در حال حاضر محدود به مشاهدات انسانی و استفاده از برخی از دستگاه‌های تشخیص نور و حرارت است؛ اما محققان دانشگاه برکلی سیستم ماهواره‌ای جدیدی را توسعه داده‌اند که از درصد خطای بسیار ناچیزی برخوردار بوده و می‌تواند حریق را پیش از خارج شدن از کنترل، شناسایی کند.

این سیستم ماهواره‌ای با کمک داده‌های بدست آمده از مشاهدات انسانی در ترکیب با نظارت هوایی و دستگاه‌های تشخیص نور می‌تواند اطلاعات لحظه‌ای از وقوع آتش‌سوزی در مناطق مختلف زمین ارائه کند.

ماهواره سیستم تشخیص حریق FUEGO با هزینه چند صد میلیون دلاری ساخته می‌شود که در مقایسه با هزینه متوسط سالانه 2.5 میلیون دلاری برای مقابله با حریق در آمریکا، مقرون به صرفه‌تر است.

ماهواره FUEGO مجهز به دوربین آنبورد، فیلتر مادون قرمز و دستگاه ضبط تصاویر است که اقدام به اسکن سطح کره زمین و بررسی نقاط درخشان می‌کند؛ آنالیزهای رایانه‌ای دقیق بر روی هر نقطه درخشان تعیین‌کننده وقوع یک حریق واقعی در منطقه است.

این سیستم ماهواره‌ای هر چند ثانیه یک بار قادر به تهیه تصاویر از سطح زمین و قدرت محاسباتی بالا برای تمایز قائل شدن بین حریق واقعی از هشدارهای اشتباه است.

کد خبر 236456
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز