شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفت نگاه ششم از عصر پنجشنبه دوم آبان در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شده است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، برای نخستین بار معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد حضور یافت و سخنران مدعو گروه هفت نگاه بود، هفت نگاه 50 اثر فروخت که تمرکز فروش بر روی آثار بزرگانی نظیر سهراب سپهری، محمد احصایی، آیدین آغداشلو، علی شیرازی، حسین خسروجردی و ... بود و لیلی گلستان سخنگوی هفت نگاه گفت که به واسطه بهبود حال عمومی جامعه، حال و روز جامعه هنری هم خوش است.

در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه «هفت نگاه» علی مراد خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت حراج‌های تجسمی اشاره کرد و گفت: بخش فروش آثار تجسمی یکی از مهمترین بخش‌هایی است که زمینه کار بر روی آن زیاد است و باید در این بخش برنامه‌های متعددی را پیش بگیریم تا آثار هنری در آتلیه‌های هنرمندان خاک نخورند، باید این آثار به خانه های مردم راه پیدا کنند.

وی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد هنر؛ مهندس مرتضی کاظمی به عنوان مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر مامور رونق بخشیدن بخش اقتصاد هنر کرده‌اند و با توجه به این که تاکنون در این بخش برنامه خاصی به مرحله اجرا نرسیده است، باید مسیر مناسب و خوبی را برای رونق بخشیدن به این بخش پیدا کنیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش دیگر سخنانش با اشاره به بحث مالیاتی در بخش هنر گفت: برای رونق بخشیدن به بخش اقتصاد هنر باید، موضوع معافیت مالیاتی این بخش سرو سامان بگیرد.

او در بخش دیگر سخنانش به کم کاری موزه هنرهای معاصر تهران در سال اخیراشاره کرد و گفت: بزودی نیز بخشی از مشکلات موزه هنرهای معاصر تهران سروسامان خواهد گرفت و صحبت هایی نیز برای فراهم کردن فضایی برای مبادلات آثار هنری با سایر کشورها انجام داده ایم که بزودی به تفصیل در این خصوص سخن خواهیم گفت.

مرادخانی با اشاره به پیشینه خوب «هفت نگاه» گفت: باید از تجربیات «هفت نگاه» برای سر و سامان دادن حراج‌های بزرگ بهره بگیریم و شرایطی را برای بهبود اقتصاد هنر رقم بزنیم چرا که مهم‌ترین بخش خلق اثر هنری معطوف به بازار فروش آن می‌شود و باید در این زمینه نیز در عرصه بین‌المللی تاثیرگذار باشیم.

لیلی گلستان، سخنگوی هفت نگاه و مدیرگالری گلستان در مورد برگزاری ششمین دوره هفت نگاه گفت: در انتخاب آثار ششمین دوره هفت نگاه سخت گیری زیادی شده اما با وجود این سخت گیری بدلیل استقبال زیاد هنرمندان از این رویداد، 300 اثر از 300 هنرمند به نمایش گذاشته شده است.

او اضافه کرد: در طول شش دوره برگزاری هفت نگاه تا به حال سابقه نداشته که در ساعات اولیه این تعداد اثر فروش رفته باشد، در روز افتتاحیه شاهد استقبال بسیار خوبی از مخاطبان بوده ایم، مجموعه داران و خریداران آثار هنری از ساعاتی قبل از افتتاحیه برای بازدید از نمایشگاه آمدند.

استقبال شایان توجه مخاطبان از این نمایشگاه اتفاق مهمی برای جامعه تجسمی ایران و اقتصاد هنر محسوب می‌شود.

علی شیرازی هنرمند صاحب سبک نقاشی خط که در حراجی های بین المللی حائز رکورد های جالب توجه شده است، تک اثری با فرم دایره ای از سوره مبارکه حمد را ارائه کرده بود که در همان شب افتتاحیه به قیمت 45 میلیون تومان به فروش رسید، او درباره هفت نگاه گفت: چهارمین دوره است که در هفت نگاه شرکت دارم.

همیشه این گروه را ستایش می‌کنم زیرا شش خانم فرهیخته و با تجربه در زمینه گالری داری از سال 85 با همکاری و تلاش هفت نگاه را برگزار می‌کنند.

هر سال شاهد آن هستیم که استقبال مخاطبان، هنرمندان و خریداران آثار هنری از این رویداد بیشتر می‌شود.

من به عنوان یک هنرمند قدردان زحمات چنین افرادی هستم که در زمینه اقتصاد هنر و معرفی آن کوشا هستند.

پری یوش گنجی نقاش پیشکسوت از دیگر بازدید کنندگان هفت نگاه ششم بود، او در مورد این رویداد گفت: آثار ارائه شده در این دوره هفت نگاه از سطح بالایی برخوردار است و از نظر من هفت نگاه ششم منسجم تر از دوره های پیش برگزار شده است.

آثار هنرمندان در دو گالری فرهنگسرای نیاوران و در طبقات مختلف به خوبی چینش شده است.

در شب افتتاحیه هفت نگاه ششم 50 نقاشی، مجسمه و چاپ دستی به فروش رسید که گویا اقبال فروش بر روی آثار بزرگان و پیشکسوتان متمرکز بود چنانکه دو اثر از سهراب سپهری، سید محمد احصایی، آیدین آغداشلو، علی شیرازی، حسین خسرو جردی، فرشید مثقالی، رضا یحیایی، ایراهیم جعفری، رضا بانگیز، نیکزاد نجومی و ... و از جوانان آثاری از حسین چراغچی، نزار موسوی نیا، راشین قربی و ... به فروش رسید.

ششمین دوره هفت نگاه با حضور 300 هنرمند از چهار نسل هنر معاصر ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست که در آن حضور توامان آثار زنده یادان هانیبال الخاص، ایرج کریمخان زند ... اساتید بزرگی مثل پرویز کلانتری، محمد احصایی، آیدین آغداشلو ... علی شیرازی، صداقت جباری، نیکزاد نجومی،گیزلا وارگا سینایی، نیلوفر قادری نژاد ... تا جوان ترهایی نظیر بهنوش فروتن، علیرضا سعادتمند، فریش البرز کوه، آتوسا وحدانی، مهروز بلادی و ... به روی دیوار رفته است.

ششمین نمایشگاه هفت نگاه تا 13 آبان ماه از ساعت 10 تا 19 در گالری‌های فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، رو به روی پارک نیاوران دایر است.

کد خبر 236325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز