همشهری آنلاین: دومین «حراج تهران» که هفتم تیرماه ۹۲ با فروش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رکوردی تاریخی برای جامعه هنری ایران به ثبت رساند، با دریافت و پرداخت مبالغ همه ۸۲ اثر هنری فروخته شده با هنرمندان و خریداران آثار هنری تسویه کرد.

حراج هنری

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر علیرضا سمیع آذر مدیر «حراج تهران» با اعلام خبر فوق گفت: «بیش از یک ماه است فرآیند مالی دومین «حراج تهران» به پایان رسیده است؛ آثار به فروش رسیده تحویل خریداران و سهم هنرمندان و همه هزینه های برپایی حراج نیز پرداخت شده است؛ اکنون در حال نقد و بررسی این دوره و طراحی نقشه راه برای دوره آتی هستیم».

سمیع آذر دومین «حراج تهران» را یک اتفاق ارزشمند و امیدوار کننده برای جامعه هنری و تجسمی ایران ارزیابی نمود و گفت: «تهران می‌تواند و باید به مرکز ثقل بازار هنر منطقه تبدیل شود.

«حراج تهران» در دو دوره برپایی اش ثابت کرد این پتاسیل در بخش خصوصی ایران پدید آمده است و اینک با حضور دولت «تدبیر و امید» دلگرمی ها به تحقق این مهم افزایش یافته است.

اکنون فضای مبادلات آثار هنری در تهران گرمتر و پرشورتر از همیشه است و این می‌تواند امید و شوق را نزد بزرگترین جامعه هنری کل خاورمیانه بسط دهد».

مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به بازتاب های مثبت منطقه ای «حراج تهران» گفت: «خریداران و مجموعه داران بزرگ منطقه استقبال جالب توجهی از «حراج تهران» داشتند؛ هر چند برای حضور پر رنگ آنها برای خرید و فروش در این حراج نو ظهور نباید عجله کرد.

همین که روند خرید آثار در این حراج را به ریز و بادقت پیگیری می‌نمایند، گویای این نکته بدیهی است که برای آنها مهم است بدانند در بازار داخلی هنر ایران موقعیت فروش هنرمندان چگونه است تا بر اساس آن در مارکت بین المللی آگاهانه تر و هوشمندانه تر برنامه ریزی نمایند.

این نکته خود موید این مطلب است که «حراج تهران» می‌تواند نقطه اتکا و حتی جهش مارکت یک هنرمند در بازارهای بین المللی باشد».

وی افزود این حراج با ارتقاء قیمت آثار در داخل کشور و نزدیکتر کردن آن به قیمت های خارجی به ترمیم وضعیت نامطلوب دبل-استاندارد که پس از افزایش ارزش دلار در برابر ریال پدید آمده بود، کمک شایان توجهی کرد.

در این شرایط بازار جهانی هنر ایران می‌تواند به بازار مطمئن داخلی پشتگرم باشد.

مدیر «حراج تهران» با تاکید چند باره اش بر باز بودن درهای «حراج تهران» به روی نام های تازه گفت: «به گمانم در دومین دوره این رویداد از این منظر یک رفرم در مارکت داخلی به وجود آمد و مجموعه داران متوجه طیفی از بزرگان هنر مدرن ایران شدند که پیشتر خلاء آنها در بازار هنر احساس می‌شد؛ «ما این روند را ادامه خواهیم داد».

وی در عین حال تصریح کرد: «درک می‌کنم اغلب هنرمندان تمایل دارند در این حراج حضور داشته باشند، اما امیدوارم این نکته نیز درک شود که فضای ارایه آثار در این حراج بسیار محدود است و لذا حضور چهره های جدید باید به تدریج صورت گیرد تا متضمن موفقیت باشد.

البته به طور حتم اتمسفر مثبتی که با این رویداد پدید می‌آید ثمرات و برکات فراوانی برای همه اهالی هنر در پی دارد».

علیرضا سمیع آذر در پایان این گفت و گوی کوتاه با تقدیر ویژه از اهالی رسانه و بازتاب گسترده این رویداد در مطبوعات، خبرگزاری ها و رسانه ملی و نیز هنرمندان، مجموعه داران و خریداران آثار هنری، مدیران گالری ها و همه آنها که در شکل گیری این اتفاق بزرگ ملی نقش ایفا کردند، ابراز امیدواری نمود با وفاق جامعه هنری و ارایه کار حرفه ای با کیفیت شایسته، زمینه های خلق شده در مسیر توسعه اقتصاد هنر و پیشرفت هنر ایران بیش از پیش گسترش یابد.

کد خبر 235951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز