همشهری آنلاین: محاکمه غیابی رسیدگی به جنایات جنگی "چارلز تیلور" رئیس جمهوری پیشین لیبریا، روز دوشنبه در "لاهه" هلند آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری هااز لاهه، دادگاه ویژه برای سیرالئون که تحت حمایت سازمان ملل است، به اتهامات تیلور در رابطه با هدایت گروه‌های شورشی در سیرالئون رسیدگی می‌کند.

تیلور که از یک سال پیش در لاهه در بازداشت به‌سر می‌برد، با نوشتن نامه‌ای به این دادگاه، این مرجع قضائی را برای رسیدگی به اتهامات مطروحه، صالح و عادل ندانست.

تیلور ‪ ۵۹‬ساله همچنین به دامن زدن به کشتار، تجاوز، قطع عضو و استخدام کودکان سرباز در جریان جنگ داخلی سال‌های ‪ ۱۹۹۱‬تا ‪ ۲۰۰۲‬در سیرالئون که ‪ ۵۰‬هزار کشته به‌جا گذاشت، متهم شده است.

جنگ داخلی سیرالئون به خاطر اقدامات وحشیانه بی‌سابقه، از هولناک‌ترین جنگ‌های آفریقا محسوب می‌شود.

استقبال دبیرکل سازمان ملل از محاکمه تیلور

از سوی دیگر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، از آغاز محاکمه چارلز تیلور رئیس جمهوری پیشین لیبریا که به جنایات جنگی متهم شده است، استقبال و آن را محاکمه‌ای "نقطه عطف گونه" قلمداد کرد.

به‌گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل، در این بیانیه که توسط میشل مونتاس سخنگوی دبیرکل سازمان ملل منتشر شد، آمده " امروز که چارلز تیلور به اتهام جنایات جنگی به محاکمه کشیده شده، برای جامعه جهانی که خواهان مبارزه علیه معافیت از مجازات و استحکام حاکمیت قانون در غرب آفریقا است ، روز مهمی است ."

بنابراین گزارش ، دبیرکل سازمان ملل در ادامه افزوده است : " محاکمه تیلور که یکی از جنایتکارترین چهره‌های تاریخ معاصر است ، حرکتی مهم و چشمگیر برای استقرار صلح و آشتی در سیرالئون و منطقه غرب آفریقا است . "

چارلز تیلور در این دادگاه به ‪ ۱۱‬مورد ارتکاب جنایت جنگی علیه بشریت در جریان جنگ‌های داخلی سیرالئون که از سال ‪ ۱۹۹۱‬تا سال ‪ ۲۰۰۱‬به مدت ده سال به دراز کشید ، متهم شده است .

این در حالیست که یک دادگاه ویژه مورد حمایت سازمان ملل برای رسیدگی به جنایات جنگی در جنگ‌های داخلی ده ساله سیرالئون محاکمه تیلور را تحریم کرده و مصر است که نامبرده وکیلی ندارد و هرگز یک دادرسی عادلانه در مورد وی صورت نخواهد گرفت .

براساس این گزارش، در جریان جنگ‌های داخلی سیرالئون بیش از ‪ ۲۰۰‬هزار تن کشته و هزاران نفر دچار نقص عضو و معلولیت شده و هزاران تن دیگر مورد تجاوز قرار گرفتند.

کد خبر 23628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز