سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان سه‌شنبه در دیدار خبرنگاران شرکت‌کننده در مراسم هجدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام به فرارسیدن 15 خرداد اشاره کرد و اظهار داشت: 15 خرداد نقش بزرگی در پیروزی انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی داشت.

 به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ابتدای سخنانش گفت: برخی قدرت‌های زورگو درصدد بودند بشر را از خداپرستی دور و مکتب‌های مادی را بر عرصه‌ی جهانی حاکم کنند و ارزش‌ها را از زندگی انسان‌ها بیرون ببرند. در این میان دو جریان به ظاهر متفاوت ولی در هدف یک باطن را دنبال می‌کردند. لیبرالیسم و مارکسیسم آمدند تا ارزشهای اخلاقی و اعتقاد به خداوند را از جامعه‌ی بشری کنار بگذارند و ما شاهد بودیم که بر اثر حاکمیت این دو مکتب جنگ و کشتارهای وسیع در عرصه‌ جهانی به وجود آمد و میلیون‌ها نفر کشته شدند. حاکم‌شدن این مکتب‌ها باعث ایجاد تهدید، ناامنی، ترور و آوارگی در عرصه‌ی جهانی شد و مسابقه‌ی سنگین تسلیحاتی به وجود آمد و سایه‌ی تهدید بر جامعه‌ی بشری حاکم شد که این همه، نتیجه‌ی حاکمیت رویکرد مادی بر عرصه‌ی جهانی بود.
رییس‌جمهور که در ایام ارتحال حضرت امام سخن می‌گفت، افزود: در زمانی که جوامع بشری از اصلاح این وضعیت ناامید و مأیوس شده بودند و سایه‌ی بی‌ایمانی و بی خدایی بر جامعه‌ی بشری حاکم شده بود، امام آمد و پرچم انبیاء را بلند و بشریت را به سمت خداپرستی و پایبندی به ارزش‌های الهی دعوت کرد.
وی با بیان این که امام مطلقا از قدرت‌های مادی واهمه‌ای نداشت، گفت: امام کارهایش را برای خداوند می‌کرد و به دنبال برتری‌جویی و خودنمایی نبود؛ بلکه به دنبال انجام وظیفه‌ی الهی بود.
رییس‌جمهور گفت: حضرت امام وقتی دیگران را به کاری دعوت می‌کرد، خود ابتدا آن کار را انجام می‌داد. امام آمد و سیطره‌ی سنگین مکتب‌های مادی را در هم کوبید و پنجره‌ای جدید بر روی بشریت گشود.
وی تأکید کرد: امام متعلق به تمام بشریت است و پیام امام پیام جهانی است. مخاطب امام فقط جامعه‌ی ایرانی و اسلامی نیست بلکه کل بشریت است. امام برای تمام ملت‌ها دل می‌سوزاند. امام به کرامت انسان‌ها باور داشت و برای آن احترام قائل بود. حریم انسان‌ها برای او محترم بود. امام الگویی از یاران پیامبران الهی در عمل، مقابل چشم بشریت گذاشت و پایه‌گذار تحولات در دنیای معاصر بود. امام برای بشر یک هدیه‌ی الهی بود و هیچ‌کس ادعا ندارد که امام فقط متعلق به ملت ایران است. امام متعلق به همه، به شما، آمریکای لاتین، آفریقا، اقیانوسیه و همه‌جاست و هرجا که گرایش به تعالی، کمال و ارزشهای انسانی وجود دارد، متعلق به آنجاست.
رییس‌جمهور در ادامه نشست مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه‌های خبری به پرسش‌های تعدادی از آنان پاسخ گفت.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون جی‌یو پاکستان درباره پیشرفت در خط لوله گاز ایران، پاکستان و هند و این که آیا مخالفت آمریکا در این مسیر مانع بزرگی است؟ گفت: خوشبختانه کار مذاکرات به خوبی جلو می‌رود و اصول کار مورد تفاهم قرار گرفته است. امیدواریم بتوانیم در سال جاری این قرارداد را نهایی کنیم.
احمدی‌نژاد افزود: آمریکا از سنخ همان دولت‌هایی است که دنبال دخالت در همه امور عالم هستند. آنها خود را مالک دنیا می‌دانند و می‌خواهند در همه جا دخالت کنند؛ اما دخالت آنها تاثیری در این قضیه نخواهد داشت.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو دولتی تاجیکستان درباره تقویت همکاری‌های ایران و این کشور و این که آیا ایران می‌تواند در کشف و استخراج گاز و نفت با تاجیکستان همکاری کند نیز تصریح کرد: ملت تاجیکستان و ایران دارای پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی، زبانی،‌دینی و ‌علایق، سنتها و آیین‌های مشترک هستند. در سفر آقای «امام علی رحمان» به تهران و در سفر من به دوشنبه اعلام شد که هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با تاجیکستان نداریم. در این دو سفر هم توافق‌های خوبی در زمینه حمل و نقل، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، انرژی و ساخت و ساز و کارهای زیربنایی انجام شد که امیدواریم هم توافق‌ها اجرا شود و هم روز به روز همکاری‌ها گسترش یابد.
رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه المنار درباره آنچه ترس کشورها از پیشرفت ایران در انرژی هسته‌ای عنوان می‌شود، یادآور شد: قدرتهای بزرگ همه چیز را در انحصار خود می‌خواهند. آنها برای تسلط بر ملتها از یک مسیر تجربه شده حرکت می‌کنند و دنبال ایجاد تفرقه، بدبینی و کدورت بین ملتها هستند و می‌خواهند آنها را از هم جدا کنند تا بتوانند بر آنان مسلط شوند.
وی افزود: اگر ملت‌های منطقه با هم باشند، قطعا دشمنان ملت‌ها و چپاول‌گران جهانی قادر نخواهند بود بر آنها مسلط شوند.
احمدی‌نژاد ادامه داد: انبارهای خود آنها پر از سلاح‌های اتمیست. آنها علیه ملت‌ها لشکرکشی و پایگاه نظامی ایجاد می‌کنند، هم‌چنین قراردادهای یک‌جانبه را تحریم و دروغی را مطرح می‌کنند و با وهم و توسعه توهم تلاش دارند ملت‌های منطقه را جدا کنند.
وی با تاکید بر این که حرکت ما در موضوع هسته‌ای منطبق بر قوانین، در چارچوب آژانس و در خدمت رفاه و پیشرفت و آبادانی خودمان است، خاطرنشان کرد: پیشرفت خود را در این زمینه متعلق به همه دوستان، همسایگان و ملت‌های آزاده می‌دانیم و البته در ملاقات با همسایگان تا امروز کسی از این موضوع اظهار نگرانی نکرده؛ بلکه به عکس، به ویژه کشورهای منطقه بسیار اظهار خوشحالی می‌کنند و می‌گویند ما از قدرت ایران احساس قدرت می‌کنیم؛ اما کشورهای بزرگ با فشار و زور حرفهایی را منتشر می‌کنند که البته این حرفها دیگر اثر ندارد. حرکت ایران دیگر از این نقطه که بخواهند او را متوقف کنند، گذشته و دوستان ما معتقدند که پیشرفت ایران به نفع آنها خواهند بود.
دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران شرکت‌کننده در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ به سوال خبرنگار او.تی . ‌وی درباره صحبت‌های اظهارات اخیر دبیر عالی شورای امنیت ملی ایرانی مبنی بر سیاسی شدن مساله حزب‌الله گفت: این‌که ملت لبنان و یا حزب‌الله لبنان چه می‌کنند به عهده خودشان است و ما دخالتی در مساله‌ لبنان نداریم. تصور می‌کنم از حرف‌های لاریجانی برداشت غیرواقعی شده و این‌گونه منتشر شده است.
وی در عین حال در پاسخ به سوال خبرنگار الاخبار لبنان درباره اوضاع منطقه گفت: ما همواره وحدت و حاکمیت ملی لبنان را مورد تاکید قرار داده‌ و از تلاش‌های ملت لبنان برای صیانت از استقلال و عزت‌شان دفاع کرده‌ایم و در این راه دست تمام دوستانی که برای این هدف تلاش می‌کنند را می‌فشاریم. حوادثی که اکنون در لبنان اتفاق می‌افتد مطمئنا به ضرر ملت لبنان و ملت‌های منطقه است. به همه‌ کشورهای منطقه اعلام کرده‌ام که هوشیار و مراقب فتنه‌های دشمن باشند. ما به کسانی که به هر ترتیب به توسعه‌ اختلاف و درگیری در لبنان و قرار گرفتن در خط دشمنان ملت‌های منطقه کمک کنند، توصیه می‌کنیم از این کار اجتناب کنند. همه باید کمک کنیم ملت لبنان خود برای خود تصمیم بگیرد و اگر کسانی تصور کنند با طراحی برخی فتنه‌ها می‌توانند نظر خود را بر مردم لبنان تحمیل کنند، بدانند سخت در اشتباهند و این طراحی‌ها به ضرر خود آن‌ها تمام می‌شود.لبنان پاره‌ تن منطقه و امت اسلامی است. کسی نباید به خود اجازه دهد با سرنوشت ملت لبنان بازی کند، این به ضرر بازیگران خواهد بود.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری نیز گفت: ایران دوست و برادر ملت‌های منطقه است و در صحنه‌ عمل بارها این را نشان داده است. ملت ایران مدافع امنیت، عزت، عظمت و منافع ملت‌های منطقه است و توجه کنید که امنیت در عراق، یکپارچگی و استقلال آن به نفع همه ملت‌های منطقه خواهد بود. قدرت‌هایی به بهانه‌ ناامنی در عراق از هزاران کیلومتر دورتر به این کشور لشکرکشی کرده‌اند و در امورات منطقه ما دخالت می‌کنند. در واقع امنیت عراق این بهانه را از اشغالگران و متجاوزان به ملت‌های منطقه سلب می‌کند. ایران در هر اقدامی مدافع امنیت و عزت ملت‌های منطقه در همه سطوح است و آن را مدنظر خود قرار داده است.
رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به خبرنگار الثوره سوریه درباره مبنی بر این‌که با توجه به این‌که صدای صلح بر صدای جنگ غلبه دارد مسائل به کدام سمت حرکت می‌کند، گفت: قطعا در دنیا عده‌ای هستند که فکر می‌کنند مسائل را می‌شود با بمب، تهدید و جنگ حل کرد، ولی دوران این حکومت‌ها به سر آمده و آن‌چه به سرعت در فضای سیاسی منطقه و دنیا غلبه می‌کند اندیشه‌ منفی و تعاملات عادلانه است. ممکن است در آینده‌ نزدیک قدرت‌هایی که دوران چپاولگری و سیطره‌ خود را رو به پایان می‌بینند، دست به تهدید بزنند، اما مطمئنا هیچکدام از این اقدامات منجر به نجات آن‌ها و تغییر شرایط منطقه به نفع آن‌ها نمی‌شود. جبهه مقاومت و عدالت و عزت‌طلبی در ملت‌های منطقه گسترده‌تر و مستحکم‌تر می‌شود و چهره و نفوذ دشمن هم ضعیف‌تر و کریه‌تر. آینده و ماه‌ها و سال‌های آینده، سال‌های تجربه‌ پیروزی‌های مکرر برای ملت منطقه و جبهه‌ مقاومت خواهد بود.
وی همچنین درباره بهانه‌گیری‌های آمریکا نسبت به ایران و متهم کردن ایران به فعالیت‌های تروریستی در عراق و از آن طرف کمک گرفتن از ایران برای صلح و امنیت در عراق در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست هندوستان، گفت: ما در رفتار اشغالگران عراق دوگانگی نمی‌بینیم بلکه چندگانگی را شاهدیم. آن‌ها راه را گم کرده‌اند و نمی‌دانند چه می‌کنند. آن‌ها خیال می‌کنند با متهم کردن دیگران می‌توانند به نتیجه برسند.

وی افزود: کسانی از صدها فرسنگ دورتر آمده و نیروهای خود را در عراق مستقر کرده‌اند و می‌کشند و حاکمیت ملی عراق را نادیده می‌گیرند در حالی که همسایگان عراق که روابط تاریخی با هم دارند و مردمان آن‌ها دوست و فامیلند و مناسبات خانوادگی دارند را متهم به دخالت در امور عراق می‌کنند. از اول به آن‌ها توصیه کردیم از صدام علیه ملت‌های منطقه حمایت نکنند، ولی صدام را علیه ما وارد جنگ کردند و بعد نیز صدام را در حمله به کویت تشویق کردند و بعد هم او را متجاوز و جنگ‌طلب معرفی نمودند و عنوان کردند برای ساقط کردن صدام عراق را اشغال کرده‌اند. بعد از سقوط صدام به آن‌ها گفتیم که عراق را ترک کنید ولی گوش ندادند. اشغالگران عراق سعی کردند که نفت و قدرت سیاسی عراق و موقعیت جغرافیایی آن را به نفع طراحی‌های خود به کار ببرند که همه‌ این‌ها یک خط تروریستی در عراق راه‌اندازی کردند و در فاصله‌ بیش از هزار کیلومتر کریدوری برای تربیت و اعزام تروریست در عراق طراحی کردند و دیدید که با بمب‌گذاری‌ها چه بر سر ملت عراق آمد. ما به آن‌ها گفتیم عراق را ترک کنید و اجازه دهید ملت عراق که دارای هفت هزار سال سابقه‌ تمدنی هستند خود، خود را اداره کنند ولی اشغالگران گوش نکردند. حال به ما می‌گویند به عراق کمک کنید. ما هم به خاطر مردم عراق و امنیت حاضریم و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.
احمدی‌نژاد همچنین درباره حمایت هندوستان از قطعنامه‌ آمریکا بر علیه ایران و تاثیر آن بر روابط ایران و هندوستان، گفت: دو ملت ایران و هندوستان دارای روابط دوستانه و بسیار عمیقی هستند و بعد از این مساله‌ای که پیش آمد نخست‌وزیر هندوستان با من تماس گرفتند و آن را اتفاقی عنوان کردند که افتاده است و خواستار آن شدند که این مساله در روابط این دو کشور تاثیری منفی نگذارد و گفتیم از این به بعد مراقب باشید که دخالت دیگران روابط ما را دچار آسیب نکند؛ لذا روابط این دو کشور روابط خوبی است و امیدواریم به نفع صلح و امنیت ملت‌های منطقه گسترش یابد.
خبرنگاری از گینه از رییس‌جمهور درباره‌ روابط ایران و کشورش پرسید که احمدی‌نژاد گفت: روابط ما با کشور گینه دوستانه است. در عرصه‌ سیاسی و سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی با گینه داشته‌ایم که باید اجرا می‌شد اما به لحاظ اداری موانعی پیش‌روی اجرای آن‌ها ایجاد شده بود که عمدتا مالی و سیستم پولی بود که این‌ها برطرف شده و به زودی شاهد از سر گرفته شدن اجرای این پروژه‌ها خواهیم بود.
خبرنگاری از روزنامه‌ البیرق لبنان درباره اتهام کشورهای غربی مبنی بر دست داشتن ایران در تشنجات منطقه گفت: کشورهای اشغالگر از چند هزار کیلومتری به این منطقه آمده‌اند و در منطقه دخالت می‌کنند تا ملت‌های منطقه را تحت سلطه داشته باشند و ملت‌ها هم فقط آن‌ها را نگاه کنند. هیچ ملتی چنین چیزی را نمی‌پذیرد. اگر فکر می‌کنند می‌توانند کل منطقه را یکجا ببلعند سخت در اشتباه هستند. ایران در امور هیچ کشوری دخالت نمی‌کند، البته با ملت‌های منطقه ارتباطات معنوی و برادرانه دارد.
وی گفت: ما به دشمنان ملت‌های منطقه هشدار داده‌ایم که به ذهن‌شان نیاید که جنایت‌های سال گذشته را تکرار کنند. مجموعه اطلاعات ما نشان می‌دهد که آن‌ها در پی اجرای طرح‌هایی برای جبران شکست‌های خود هستند. ما شرایط منطقه را به آن‌ها گوشزد کرده‌ایم تا سر عقل بیایند و شرایط جدیدی در منطقه ایجاد نکنند. آن‌ها دیگر نمی‌توانند تسلط گذشته‌ خود را بر منطقه تجدید کنند و هر روز نفوذ و سیطره آن‌ها در منطقه تضعیف می‌شود و ناچارند که حقوق ملت‌ها را در منطقه به رسمیت بشناسند و دست از مناسبات تحمیلی بردارند. ما به آن‌ها نصحیت کرده‌ایم که خود این کار را انجام دهند تا شرایط برای ایجاد ارتباط دوستانه با ملت‌ها فراهم شود. ما به آن‌ها نسبت به اتفاقی که در حال وقوع است اطلاع می‌دهیم؛ مولفه‌ قدرت ملت‌های منطقه در حال شکل‌گیری است و وقتی ملت‌ها عوض شوند محیط به زودی عوض خواهد شد و مطمئنا بساط سلطه‌گران در منطقه برچیده می‌شود. در آن صورت ایجاد روابط دوستانه با ملت‌های منطقه بسیار سخت خواهد بود.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری از روزنامه البیرق نیز گفت: ابزار سلطه‌ قدرتمندان بر منطقه ایجاد تفرقه است. در حالی که در کشورهای خودشان اختلاف‌نظرها و کینه‌های تاریخی وجود دارد به طوری که صدها بار علیه همدیگر شمشیر کشیده‌اند و خون‌های بسیاری ریخته شده است، امروز نمایش وحدت نشان می‌دهند. آن‌ها در چپاول ملت‌های منطقه با هم متحد هستند و در حالی که ملت‌های منطقه عوامل وحدت بسیاری دارند تبلیغ اختلاف در منطقه را می‌کنند. میان مسلمانان خدا کتاب یکی است، قبله یکی است، پیامبر یکی است و منافع یکی است و اهل بیت هم میان مسلمانان مورد احترامند. اما افرادی هستند که بر اساس وسوسه‌های شیطانی و خودخواهی تفرقه ایجاد می‌کنند. من می‌گویم که این سیاست دشمنان شکست خورده است و علت آن هم بیداری ملت‌های منطقه است. ملت‌های منطقه و سیاستمداران و صاحب‌نظران باید هوشیار باشند و فتنه‌ها را دفع کنند.
خبرنگاری از روزنامه‌ی الوطن درباره‌ روابط ایران با کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس و سفر اخیر رییس‌جمهور به این کشورها پرسید که احمدی‌نژاد گفت: ما همواره روابط خوب و دوستانه‌ای با کشورهای همسایه داشته‌ایم. خلیج فارس، خلیج برادری و صلح و دوستی است و اگر برخی تبلیغات سوء می‌کنند به خاطر دخالت و حضور بیگانگان است. ملت‌های منطقه با هم برادرند و ما موظف به برآوردن خواست این ملت‌ها هستیم. سفر من به عمان و امارات سفری به نزد برادران بود که پیام آن پیام دوستی و برادری و توسعه‌ همکاری‌ها بود و طبیعی است که این سفر منشا تحولات و تحرکات جدید خواهد بود.
رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو پابلیک آمریکا درباره وضعیت بازداشت‌های صورت گرفته در ایران گفت: فکر می‌کنم مسوولین مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار افکار عمومی قرار داده‌اند. در ایران قانون حاکم است و قوه‌ قضاییه قوه‌ مستقلی است و اقدامات آن‌ها هم مستقل از قوه‌ مجریه است. هر کسی که متهم باشد یا جرمی را مرتکب شده باشد دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کند. نظام قضایی ما یک نظام مترقی و بسیار قانونمند است. اگر کسانی که دستگیر شده‌اند اعتراض یا ادعایی داشته باشند مسیر قانونی برای رسیدگی به آن کاملا روشن است و می‌توانند از همان طریق عمل کنند.
احمدی‌نژاد تاکید کرد: علاقه‌مندیم که روزانه در هیچ کشوری کسی دستگیر نشود. دوست داریم همه در مسیر قانون حرکت کنند و ان‌شاءالله در همه‌ دنیا همه زندان‌ها خالی شوند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری از آمریکا در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران و واکنش نسبت به آن‌ها تصریح کرد: فکر می‌کنیم که شورای امنیت باید دست از رفتار غیرعادلانه و غیرقانونی خود بردارد. شورای امنیت نباید مدافع منافع برخی از قدرت‌ها باشد. باید بر اساس قانون مدافع حقوق ملت‌ها باشد.
وی با بیان این‌که " دخالت شورای امنیت در مساله هسته‌یی غیرقانونی بود" یادآور شد: دیدیم که این دخالت نه تنها هیچ کمکی به حل مساله نکرد، بلکه برای مدعیان علیه ما مشکل ایجاد کرد. آن‌ها وقتی موضوع را به شورای امنیت بردند یعنی سرنوشت سیاسی و آبروی خود را گره زدند، دیدند تحریم‌های قبلی هم تاثیری بر حرکت ملت ایران نداشت.
وی تاکید کرد: قبلا به آن‌ها نصحیت کردیم وارد این مسیر نشوند. گفتیم هر قدمی در این مسیر انحرافی کار خودتان را مشکل‌تر می‌کند، والا قادر نیستید آسیبی به ملت ایران وارد کنید. از این به بعد هم همین‌طور نصحیت می‌کنیم که دست از لجبازی و بچه‌بازی بردارند. کار ما قانونی است خودشان هم می‌دانند. حواس‌شان باشد ایران کشور بزرگی است بعضی‌ها می‌گویند ایران مثل یک شیر است که در گوشه‌ای آرام نشسته است. به آن‌ها نصحیت می‌کنیم با دم شیر بازی نکنید.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار پاکستانی درباره حوادثی که در پاکستان اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: پاکستان یک کشور بزرگ در منطقه‌ ماست. یک ملت ریشه‌دار، صمیمی، پاک و مسلمان. کشوری که اسمش جمهوری اسلامی است و ایران هم جمهوری اسلامی می‌باشد. ما به عنوان یک کشور برادر معتقدیم پاکستان باید متحد، مستقل، پیشرفته و قدرتمند باشد. اقتدار و پیشرفت پاکستان را به نفع همه ملت‌ها می‌دانیم و فکر می‌کنیم همه همسایه‌ها باید به این قضیه کمک کنند. مسوولین پاکستانی هم باید از تمامیت و استقلال ملت پاکستان شجاعانه دفاع کنند.  وی تصریح کرد: دشمنان ملت‌های منطقه نمی‌خواهند هیچ ملتی مقتدر باشد. می‌خواهند ملت‌ها در حال تفرقه و اضمحلال باشند تا بتوانند خود را بر آن‌ها تحمیل کنند. ملت پاکستان باید هوشمند باشد. رابطه‌ پاکستان با افغانستان باید با احترام متقابل، حفظ شان و روابط برادرانه باشد اما دشمنان درگیری، کینه‌ورزی و کدورت را می‌خواهند تا بتوانند حضور خود را در منطقه تثبیت کنند. مطمئنیم که ملت‌های منطقه از جمله پاکستان بر مشکلات غلبه خواهند کرد.
رییس‌جمهور کشورمان در ادامه نشست با خبرنگاران شرکت‌کننده در مراسم ارتحال حضرت امام در پاسخ به پرسش خبرنگار العالم از بیروت که درباره کنترل فتنه‌ی تفرقه میان مسلمانان از عراق تا لبنان و بازتاب مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق بر کشورهای منطقه، هم‌چنین ابتکار ایران و سوریه برای حل مساله لبنان پرسید، گفت: ما فکر می‌کنیم سلطه‌گرانی که قریب به 100 سال یعنی از اوایل قرن بیستم وارد منطقه‌ی ما شده‌ و سعی کرده‌اند در سیاست‌های منطقه به نفع خود تأثیر بگذارند، امروز به پایان راه رسیده‌اند.
وی افزود: امروز بساط دخالت و چپاول صد ساله‌ی آن‌ها در حال برچیده شدن است و آن‌ها حتما از همه‌ی توان خود برای حفظ این سلطه استفاده خواهند کرد؛ اما خوشبختانه ملت‌های منطقه بیدار شده‌اند و شرایط برای مستکبران بسیار سخت و شکننده است و هر روز که می‌گذرد آن‌ها یک قدم عقب می‌روند و ملت‌های منطقه یک قدم جلو می‌آیند.
احمدی‌نژاد ادامه داد: ممکن است آن‌ها تلاش کنند به حرکات ایذایی دست بزنند و جنگ روانی علیه کشورهای منطقه به راه بیندازند؛ اما کاری از پیش نخواهند برد. آینده‌ی نزدیک متعلق به ملت‌های منطقه است و در آینده‌ی منطقه، چپاولگران، اشغالگران و زورگویان جهانی جایی نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: در گفت‌وگوی ما با اشغالگران عراق همانطور که قبلا گفتم، چارچوب گفت‌وگو برای امنیت عراق است و این به نفع همه‌ی کشورهای منطقه است. اکثر کشورهای منطقه روزانه با این اشغال‌گران رفت و آمد و جلسه و گفت‌وگو دارند و ما هیچ حساسیتی نشان نمی‌دهیم.
رییس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: مطمئنا حرکت ایران در مسیر دفاع از حقوق ملت‌های منطقه خواهد بود و سیاست‌های ما بسیار روشن است. ما در منطقه هیچ حق نامشروعی برای قدرت‌های بزرگ قائل نیستیم. هم‌چنین برای آن‌ها حق دخالت یکجانبه و چپاول ملت‌ها را قائل نیستیم.
وی افزود: این‌ها سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران است و تا آخر با قدرت و قاطعیت آنها را ادامه خواهد داد. سیاست دیگر ما توسعه‌ی روابط برادرانه با ملت‌های منطقه است. شما می‌بینید که خود من به تمام کشورهای منطقه سفر کردم و سفرم به این کشورها سفر دوستی، صلح و برابری بود؛ این نگاه ما به منطقه است.
در ادامه خبرنگار تلویزیون ملی لبنان از رییس‌جمهور درباره این‌که واقعیت موضع ایران در عراق و لبنان، چیست پرسید و موضع ایران را در عراق متعارض نامید و گفت: آیا شیطان بزرگ در لبنان، جامه‌ی دیگری به تن دارد و در عراق جامه‌ی دیگری.
احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: متوجه نمی‌شویم! کجا ما با سیاست‌های اشغال‌گران همراهی کردیم.
خبرنگار مدعی شد: حمایت و هم‌پیمانی شما با گروههای عراقی که هم‌پیمان اشغالگران هستند و این‌که شما می‌دانید و من هم می‌دانم و این سوال‌ها مطرح است.
احمدی‌نژاد گفت: سیاست‌های ما کاملا روشن است. ما با اشغالگری و تسلط بر ملت‌های منطقه مخالفیم، با دخالت‌های بیگانه در امور ملت‌های منطقه مخالفیم. وحدت، استقلال، پیشرفت و عزت هر کدام از کشورهای منطقه پیشرفت و عزت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. ما دوست داریم همه‌ی کشورهای منطقه، مستقل، عزیز و پیشرفته باشند.
رییس‌جمهور کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه‌ی المستقبل که خود را اولین کسی معرفی کرد که در فرانسه از حضرت امام استقبال و با وی مصاحبه کرده و درباره آنچه آن را موضع دولت ایران در برابر جنایتکارانی که افراد ارتش لبنان را در لبنان کشتند خواند، پرسید، گفت: من در پاسخ به سوالات قبلی نظرم را بیان کردم. ما فکر می‌کنیم هر نوع درگیری، اختلاف داخلی و ناامنی به ضرر ملت لبنان است، در شرایطی که ملت لبنان تحت تهدید اشغالگران قدس است، لبنان نیازمند وحدت، انسجام و امنیت است؛ بنابراین ما این درگیری‌ها را محکوم می‌کنیم.
این خبرنگار هم‌چنین سوال کرد «ما ملاحظه کردیم آقای لاریجانی ابتکاری را که در روزنامه‌ی فیگارو منتشر شد، نفی نکردند و شما می‌فرمایید که صحت ندارد؟ موضع ایران در خصوص این ابتکار عمل چیست؟»
احمدی‌نژاد گفت: موضع ما کاملا روشن است. ما فکر می‌کنیم تصمیمی که ملت لبنان برای سرنوشت خودش اتخاذ می‌کند باید مورد احترام همه قرار گیرد. هیچ‌کس جز ملت لبنان حق ندارد برای ملت لبنان تصمیم‌گیری کند.
در ادامه خبرنگار العصر کویت از رییس‌جمهور درباره اطمینانش در مورد رد تهدیدات نظامی علیه ایران، قطعنامه‌ها و تحریم‌ها پرسید و گفت: آیا فکر می‌کنید آمریکا به نقطه‌ای رسیده که نمی‌خواهد نظام جمهوری اسلامی را تغییر بدهد و روش‌هایی که آمریکا در این راستا به کار می‌برد، چیست؟ .
رییس‌جمهور گفت: ما نگفتیم آمریکا یا بخشی از سردمداران آمریکا نمی‌خواهند به ما ضربه بزنند، ما گفتیم آن‌ها نمی‌توانند به ما ضربه بزنند. آن‌ها 28 سال است که می‌خواهند به ما آسیب بزنند ولی در این مدت چه اتفاقی افتاده است. در این مدت ایران قدرتمندتر و آن‌ها ضعیف‌تر شده‌اند و این مسیر ادامه دارد.
وی گفت: رمز این امر همان چیزیست که امام به ما آموزش داد و آن همان کلام الهی است. خدا فرمود هرکسی برای خدا بایستد او پیروز است، این وعده‌ی الهیست. این وعده‌ی سیاستمداران دروغگو و مکار نیست که پشتوانه نداشته باشد، این کلام خداست و ما به چشم می‌بینیم.

احمدی‌نژاد گفت: حتی اگر یک تحلیل‌گر واقع‌بین باشیم این حقیقت را به خوبی می‌بینیم. هر قدر شرایط منطقه را تحلیل کنیم می‌بینیم آن‌ها قادر نیستند به ملت‌های منطقه آسیب جدی وارد کنند. آن‌ها آمدند و همه‌ی توان سیاسی و نظامی خود را وارد منطقه کردند، آیا امروز تدبیری برای خروج از بن بست عراق در اختیارشان هست؟ آیا قادر به طراحی درگیری جدیدی هستند؟ مطلقا نه. شرایط منطقه به ضرر آنهاست.
رییس‌جمهور گفت: شما لطف کنید و در کویت نظرسنجی انجام دهید. در همه‌ی کشورهای منطقه نظرسنجی انجام شود، ببینید آیا حتی 10 درصد پیدا می‌شوند که از سیاست‌های آن‌ها حمایت کنند؟.
احمدی‌نژاد گفت: من این جا به طور قاطع اعلام ‌می‌کنم کشورهای منطقه به شدت مخالف سیاست‌های این قدرت‌ها هستند و هرجا ملت‌ها مخالف باشند، قدرت‌ها هرچقدر هم که بزرگ باشند، قادر نیستند کاری انجام دهند؛ به ‌ویژه ملت ایران که 70 میلیون انسان متحد و وسط میدان دارد. شما می‌بینید که ملت ایران در هر صحنه‌ای آرمان‌های خود را بیان می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این قدرت‌ها یک راه بیشتر ندارند که آن هم دوستی با ملت‌ها و کنار گذاشتن سیاست‌های استکباری است. بعضی‌ خیال می‌کنند چون این قدرت‌ها بمب اتم و شیمیایی دارند می‌توانند مسائل را به نفع خود حل کنند. این تصور اشتباهی است. بمب اتم نتوانست اتحاد شوروی را از فروپاشی نگه دارد. بمب اتم نمی‌تواند اشغالگران عراق را نجات دهد.
رییس‌جمهور با بیان این‌که اندیشه‌ها را نمی‌توان با بمب اتم عوض کرد، گفت: امروز، روز منطق و اندیشه حاکمیت اراده است. من دعوت می‌کنم سران ملت‌ها بدون تشریفات زائد وارد کشورهای منطقه شوند. آیا جرأت دارند و اگر بروند ملت‌ها چگونه از آن‌ها استقبال می‌کنند، به نظرم این آزمایش مجانی است.
دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در ادامه‌ مصاحبه‌ مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو یک اروپا که از وی در مورد رابطه‌ ایران و فرانسه پرسید و گفت که به نظر می‌رسد با انتخابات جدید ریاست جمهوری در این کشور مواضع فرانسه به آمریکایی‌ها در مورد ایران نزدیک‌تر شده است، اظهار کرد: در این مورد باید دید که رییس‌جمهور جدید چه سیاستی را اتخاذ می‌کند و این که سیاست فرانسه در مورد ایران به آمریکا نزدیک شده است را در حال حاضر قبول ندارم. مردم ایران نسبت به فرانسه احساس مثبتی دارند؛ چراکه فرانسه درصدد اشغال یا استعمار ایران برنیامده و در ضمن امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مدتی را در این کشور سپری کرده است.
وی هم‌چنین خطاب به مسوولان فرانسوی گفت: شما با زبان مردم فرانسه با ملت ایران صحبت کنید نه با زبان آمریکایی‌ها، با زبان خودتان با مردم ایران صحبت کنید تا بتوانیم از طریق گفت‌وگو به نتایج مثبتی برسیم.
وی هم‌چنین با انتقاد از برخی سیاست‌های فرانسه در ارتباط با پرونده‌ هسته‌یی ایران و هم‌چنین حمایت این کشور از تروریست‌ها و کسانی که بزرگان ملت ایران را ترور کرده‌اند، گفت: اشتباه فرانسوی‌ها این بود که در ماجرای هسته‌یی با دشمن ملت ایران همراهی کردند و این مناسب نبود. آن‌ها هم‌چنین در جنگ تحمیلی از صدام حمایت کرده و تجهیزاتی را در اختیار آن‌ها قرار دادند.
رییس‌جمهور به ظرفیت اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: به نظر من با توجه به پتانسیل موجود، دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای توسعه‌ روابط در اختیار دارند و هوشمندی سیاسی اقتضاء می‌کند که از این ظرفیت‌ها درست استفاده کنیم. دشمنان باید بدانند که نمی‌توانند ملت ایران را متوقف کنند و مسوولان فرانسوی نیز با ادبیات آمریکایی با ملت ایران حرف نزنند؛ ما به آن‌ها چنین توصیه‌ای داریم. آن‌ها در انتخاب آزادند و امیدواریم که بهترین راه عقلانی را انتخاب کنند.
احمدی‌نژاد هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار الحیات مبنی بر این‌که جمهوری اسلامی ایران گویی سیاستش این است که همه‌ مشکلات را در یک سبد بریزد و گفت‌وشنود کند، گفت: من منظور شما را متوجه نمی‌شوم این که ما همه‌ مشکلات منطقه را در یک سبد بریزیم، مفهومی ندارد. در منطقه مشکلاتی وجود دارد و دشمنان پشت صحنه‌ این مشکلات هستند ولی معنایش این نیست که بتوان مشکلات را به هم گره زد.
وی با بیان این‌که " جمهوری اسلامی ایران از موضع حق دفاع می‌کند" در مورد مشکلات لبنان و چاره‌جویی برای مشکلات آن، گفت: تصمیم‌گیری در مورد لبنان حق مردم آن است و ما از تصمیم مردم لبنان پیروی می‌کنیم؛ چراکه معتقدیم ملت‌ها خود باید تصمیم بگیرند. ما به اشغالگران می‌گوییم که اگر شما از منطقه خارج شوید تمام مسائل حل می‌شود و مردم منطقه می‌توانند خود مشکلات‌شان را حل کنند.
رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که " آیا برای حل مشکلات لبنان پیشنهاداتی به گروه‌های مختلف لبنانی ارائه داده یا نه؟" گفت: ما پیشنهاداتی داده‌ایم ولی همچنان معتقدیم که باید در مورد مساله‌ لبنان خود مردم لبنان تصمیم‌گیری کنند. معتقدیم مردم و گروه‌های سیاسی در لبنان با وحدت می‌توانند مشکلات را حل کنند.

کد خبر 23625

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز