همزمان با تشدید آلودگی هوا در شهر تهران و همچنین در پیش بودن پدیده وارونگی دما، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از استقرار مأموران راهور در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها برای برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی خبر داد.

آلودگی هوا

همچنین معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با تشدید آلودگی هوا باید نسبت به رفع نقص فنی خودروها و تست آلایندگی خودروها اقدام شود گفت: باید هر چه زودتر نسبت به الزام معاینه فنی برای طرح ترافیک روزانه اقدام شود.آلودگی هوای تهران در حالی شدت می‌گیرد که به گفته یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت در مهرماه گذشته حتی یک روز هم هوای پاک نداشته است.

معنای این امر این است که در روزهای آینده باید منتظر انواع هشدارهای پزشکی درباره ممنوعیت تردد افراد سالخورده، بیماران قلبی و ریوی و بانوان باردار در شهر باشیم. اما در چنین شرایطی یکی از مؤثرترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا، توجه به معاینه فنی خودروهای در حال تردد در شهر است. در همین ارتباط نیز مواردی چون کاهش سن معافیت معاینه فنی و الزام آن مهم‌ترین مطالبه اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نیز رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

در همین راستا رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در 6ماهه دوم سال به حجم ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا به‌شدت افزوده خواهد شد، گفت: همانطور که می‌دانید از مدت‌ها پیش نسبت به برخورد با خودروهای دودزا اقدام کردیم که این امر در طرح استقبال از مهر با شدت بیشتری دنبال شد با وجود این از برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی نیز غافل نبودیم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا به‌رغم تأکید پلیس بر اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی، همچنان مراکز معاینه فنی در تهران از کاهش مراجعه به این مراکز خبر می‌دهند، افزود:

معاینه فنی یکی از مواردی است که در قانون راهنمایی و رانندگی جدید نسبت به آن تأکید شده و خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول جریمه و نیز نمره منفی می‌شوند بنابراین پلیس در برخورد با این خودروها به هیچ وجه گذشت نخواهد کرد.وی از اجرای برنامه‌ای ویژه در 6ماهه دوم سال خبر داد و گفت: یکی از این برنامه‌ها استقرار مستمر و گسترده نیروهای پلیس راهور در بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و به‌ویژه نقاط منتهی به مراکز مکانیزه معاینه فنی شهر است که بلافاصله بعد از برخورد و اعمال قانون با خودروهای فاقد معاینه فنی آنها را به مراکز یادشده اعزام کنیم.

از سوی دیگر معاون شهردار تهران نیز با اشاره به افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر و در پیش بودن پدیده وارونگی دما گفت: از اهداف ایجاد محدوده طرح ترافیک جلوگیری از تشدید آلودگی هوا در این محدوده‌ها بود بنابراین یکی از شروط ورود به محدوده طرح ترافیک سالم بودن خودرو از منظر زیست‌محیطی و ایمنی است. وی ابراز کرد: با وجود این، ضرورت انجام برخی فعالیت‌های روزانه از سوی شهروندان باعث شد تا تعدادی از مجوزهای ورود به محدوده طرح به‌صورت روزانه صادر شود که در حال حاضر از 100هزار مجوز طرح ترافیک 15هزار مجوز به طرح روزانه اختصاص دارد.

وی خاطرنشان ساخت: نکته حائز اهمیت این است که تنها دارا بودن مجوز روزانه برای ورود به محدوده طرح کافی نیست و خودروها باید از نظر ایمنی و سلامت زیست‌محیطی آزمایش شوند. از این‌رو پیشنهادی به شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر الزام معاینه فنی برای طرح ترافیک روزانه ارائه شد که در حال حاضر در کمیسیون عمران این شورا در حال بررسی است.
چندی پیش نیز معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام کرده بود که خودروهای دولتی پایتخت نیز در آینده نزدیک در حرکتی هماهنگ با مراجعه به مراکز معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای پایتخت پیشگام خواهند بود که البته این امر نیز هنوز محقق نشده است.

کد خبر 236248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز