سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه جدایی طلب باسک (اتا) اعلام کرد آتش بسی که یک سال پیش با آن توافق کرده بود، پایان یافته است.

خبرگزاری آلمان از مادرید گزارش داد، در بیانیه‌ای که شب سه‌شنبه در روزنامه اینترنتی باسکی «بریا (Berria)» منتشر شد، این جدایی‌طلبان به انجام حملات تروریستی جدیدی تهدید کردند.
در این بیانیه تاکید شده است از ساعت 00:00 روز چهارشنبه اتا نبرد مسلحانه خود را « در همه جبهه‌ها» از سر خواهد گرفت.
بدین ترتیب اسپانیایی‌ها پیش از انتخابات پارلمانی بهار آینده با موج جدیدی از خشونت مواجهند.
این گروه اعلام کرد: شرایط حداقلی برای ادامه روند مذاکرات وجود ندارد. با راه حل‌هایی که فقط روی کاغذ باشند، به جایی نمی‌رسیم.
اتا دولت سوسیالیست خوزه لوئیز رودریگز زاپاته‌رو، نخست‌وزیر اسپانیا را در شکست تلاش‌های صلح مقصر خواند و گفت که این دولت با «بازداشت، شکنجه و تعقیب» به آتش بس واکنش نشان داده است.

«آتش‌بس»
اتا در ماه مارس 2006 اعلام «آتش بس» کرد و بدین ترتیب راه برای روند صلح در باسک و مذاکراتی با دولت اسپانیا باز شد.
این «آتش‌بس» در پایان ماه دسامبر گذشته با بمب‌گذاری آنها در فرودگاه مادرید شکست. در آن حمله دو تن کشته و یک آشیانه به طور کامل ویران شد. پس از این جریان دولت زاپاته‌رو اعلام کرد روند صلح شکست خورده است.
اتا پس از این حمله به فرودگاه اعلام کرد که همچنان به «آتش‌بس» پایبند است. پلیس و سازمان اطلاعات اسپانیا پیش از این هشدار داده بودند که اتا استراتژی ترور را دوباره از سر گرفته و به زودی حملات جدیدی را انجام خواهد داد.
کارشناسان امنیتی بر این باورند که این گروه از زمان آرامش فقط برای آن استفاده کرد که در خفا خود را برای حملات بعدی آماده کند.

استقلال
این جدایی‌طلبان ظرف 40 سال گذشته در نبردشان برای استقلال سرزمین باسک در شمال اسپانیا و جنوب فرانسه بیش از 800 تن را کشته‌اند. این منطقه به طور بالقوه خودمختار است.

کد خبر 23620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز