همشهری آنلاین: هیچ جنگی اوضاع سیاسی در خاورمیانه را پایدارتر از جنگ شش روزه رژیم صهیونیستی با اعراب تغییر نداده است.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان در گزارشی به مناسبت چهلمین سالگرد جنگ شش روزه با عنوان جنگی کوتاه با پیامدهای بلندمدت نوشت: دقیقا 40 سال پیش در تاریخ پنجم ژوئن 1967 نیروی هوایی اسراییل در یک حمله غافلگیرانه تقریبا همه هواپیماهای جنگی مصر را نابود کرد. این رخداد امروز هم هنوز بر جغرافیای سیاسی منطقه تاثیرگذار است.

385 جت مدرن ساخت روسیه بر روی زمین نابود شدند. نیروی هوایی سوریه و اردن هم به شکلی مشابه نابود شدند. نیروهای زمینی اسراییل ظرف چند ساعت به خاک این کشورهای عربی نفوذ کردند.

رژیم صهیونیستی از مصر شبه جزیره سینا و نوار غزه، از اردن کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس و از سوریه بلندی‌های استراتژیک جولان را گرفت.

از نگاه صهیونیست‌ها جنگ شش روزه حمله‌ای بازدارنده بود تا از یک حمله مشترک از جانب مصر، سوریه و اردن به خود جلوگیری کند.

جمال عبدالناصر، رهبر مصر لفاظی‌های خود به عنوان رهبری عرب را در روزهای پیش از آغاز جنگ تشدید کرده بود. علاوه بر این این کشورهای عربی نیروهای خود را به مرز با رژیم صهیونیستی منتقل کرده بودند.

پیامد کوتاه‌ترین جنگ اسراییل-اعراب تا امروز قابل رویت است. تغییر سرحدات و اشغالگری به عنوان نتیجه این جنگ تا به حال مانع از ایجاد هر گونه صلحی در منطقه شده است.

در همین حال نباید از یاد برد رژیم صهیونیستی که ظرف این 40 سال به زرادخانه‌های خود افزوده است، نتوانست تابستان گذشته در جنگی 33 روزه حزب‌الله لبنان را شکست دهد و بدین ترتیب تا همین امروز هیات حاکمه این رژیم در بحران به سر می‌برد.

کد خبر 23617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز