چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

ندا انتظامی: شبکه نسیم هم راه‌اندازی شد و با افتتاح این شبکه که قرار است محوریت آن برنامه‌های طنز باشد یک شبکه دیگر به شبکه‌های متعددی که این روزها افتتاح شده اضافه شد.


آخرین شبکه تلویزیون که در روز 15مهرماه به جمع شبکه مختلف تلویزیون پیوست، شبکه نسیم است که مخفف نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقه است و قرار است که فضای طنز ایجاد کند. تماشاگران و مخاطبان تلویزیون طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند. این طیف شامل فرهنگ‌ها، اقشار گوناگون، رده‌های سنی مختلف، ملیت و سلایق متفاوت هستند و طبیعی است که هرچه شبکه‌های رادیو و تلویزیون غنی‌تر و متنوع‌تر باشد مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند. به هرحال توسعه شبکه‌های تلویزیونی و تخصصی شدن آنها رسانه را یک گام به رفع نیازهای مخاطبان نزدیک‌تر می‌کند.

تا سال‌ها مخاطبان به شبکه‌ یک و 2 سیما که این روزها به شبکه ملی و شبکه خانواده تغییر نام داده‌اند راضی بودند، خصوصا که بعد از مدتی هم شبکه 3(شبکه جوان)، شبکه 4(شبکه فرهیختگان) و شبکه 5 (شبکه تهران) راه‌اندازی شد. اما 2 آبان سال78 شبکه خبر به‌طور آزمایشی فعالیت خود را شروع کرد. این شبکه با هدف اطلاع‌رسانی و پخش 24ساعته خبر طراحی و آغاز شد. این شبکه در همان ابتدا مخاطبان خود را پیدا کرد. اما تا راه‌اندازی شبکه‌های دیگر تلویزیون مسئولان سال‌های سال دست روی دست گذاشتند و سرانجام بعد از سکوتی بیش از 10سال سرانجام شبکه‌های مختلف همچون مستند، آموزش، شما، بازار، نمایش، پویا، سلامت، تماشا و... به سرعت و پشت سرهم راه‌اندازی شد.

محور تمام مشکلات این شبکه‌ها کمبود بودجه‌ای است که این روزها دامنگیر تلویزیون شده‌است. امری که باعث می‌شود که این شبکه‌ها امکان تولید و ساخت سریال، فیلم، انیمیشن و برنامه متناسب با اهداف و اسم شبکه خود را نداشته باشند. گرچه خیلی از دست‌اندرکاران حضور این شبکه‌ها را بهتر از نبودشان ارزیابی می‌کنند، برخی دیگر عقیده مخالف این موضوع دارند و عدم‌جذابیت این شبکه‌ها در برنامه‌سازی و برنامه‌سازی تخصصی را باعث دلزدگی مخاطبان می‌دانند. از سوی دیگر پخش برنامه‌های تکراری که بارها از شبکه‌های اصلی تلویزیون پخش شده، آفت بزرگ این شبکه‌های تازه‌تاسیس است.

آفتی که باعث می‌شود مسئولان و طراحان این شبکه از هدف اولیه خودشان دور بمانند. نگاهی کوتاه به پخش آزمایشی شبکه نسیم هم این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که اگر قرار باشد مخاطب برای چندمین بار تنها قسمت‌هایی از فیلم‌های لورل و هاردی و چارلی چاپلین را ببیند که بارها از تلویزیون پخش شده است، می‌تواند این شبکه را انتخاب کند. اما سؤال این است که این شبکه چه برنامه جدیدی برای مخاطب مهیا کرده‌است؟ از قضا پخش کمدی‌های کلاسیک قدیمی خصوصا برای نسل جدید و حتی نسل قدیم بسیار جذاب و خاطره‌ساز است اما چگونگی پخش آن مهم است. با اینکه چند هنرمند مقابل دوربین قرار بگیرند و از مردم بخواهند که فیلم‌های خود را به این شبکه ارسال کنند یا پخش لطیفه‌های مردم و یا پخش تکه‌هایی از فیلم‌های سینمایی طنز نمی‌توان ادعای داشتن شبکه طنز کرد. پخش سریال‌های طنز‌های قدیمی هم دوای درد این شبکه نیست، چراکه پیش از این از شبکه‌های مختلف تلویزیون چه شبکه‌های داخلی، برون‌مرزی و محلی این سریال‌ها بارها و بارها پخش شده است.

این مشکلات تنها منحصر به شبکه نسیم نیست، شبکه‌های دیگر هم با این مشکلات دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، حال که این شبکه‌های مختلف تلویزیون دچار مشکلات مالی هستند، بد نیست که راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی با کار کارشناسی بیشتر و تأمل بیشتر صورت بگیرد.

کد خبر 236082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز