سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: «... وضعیت فعلی ورزش در مدارس نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهبود یافته است اما همچنان با کمبود معلم ورزش و مربی بهداشت مواجه هستند.

در 4 سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه ورزش مدارس افتاده است، با تخصصی شدن رشته‌های ورزشی در مقطع ابتدایی، 400 استخر و 4هزار سالن ورزشی ساخته شده است که این به نوعی انقلاب ورزشی در مدارس است.... طرح شنا طرحی شکست خورده در مدارس نبوده است. این طرح در سال اول 85درصد، در سال دوم 81درصد در سطح مدارس کشور اجرا شد. تنها در سال گذشته اجرای این طرح به‌دلیل مشکلات اعتباری و مالی به 60درصد رسید که آمار همگی نشان‌دهنده اجرای موفقیت‌آمیز طرح شنا در مدارس کشور بوده است.»

جملات بالا بخشی از اظهارات کیومرث هاشمی، معاون سابق تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است که خبرگزاری مهر 28مهر امسال آن را منتشر کرده است. سخنان ایشان از چند جنبه قابل تامل است. اول: وی در بخشی از سخنانش مدعی ساخت 400 استخر و 4هزار سالن ورزشی در 4سال گذشته شده است و گفته این به نوعی انقلاب در ورزش مدارس است، با همه احترامی که برای معاون سابق تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش قائل هستیم باید بگوییم براساس اعلام سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از مهر88 تا مهر92 مجموعا 580سالن ورزشی با متراژ 407هزار و 577مترمربع در کشور احداث و برای بهره‌برداری تحویل وزارت آموزش و پرورش شده است. همچنین در 4سال گذشته 21 استخر شنا با متراژ 34هزارو357 مترمربع در سطح کشور ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است. ضمنا یک هزار و 13پروژه عمرانی شامل سالن ورزشی و استخر شنا در سطح کشور نیمه‌کاره مانده است.

اینکه فردی بدون توجه به واقعیات و آمار، با هدف بزرگنمایی 580سالن ورزشی احداث شده را 4هزار سالن و 21 استخر شنا را 400 استخر برمی‌شمارد واقعا انقلاب است، پرسش این است آیا با ارائه آمار اشتباه ورزش دانش‌آموزی احیا می‌شود؟ لطفا نام یک‌چهارم از 4هزار سالن ورزشی ساخته شده را منتشر کنید.

دوم: هاشمی گفته وضعیت فعلی ورزش در مدارس بسیار بهبود پیدا کرده است، مستند این سخن چیست؟ براساس کدام تحقیق و پژوهش چنین سخنی بیان می‌شود؟ آیا زنگ ورزش در مدارس جدی گرفته می‌شود؟‌ در چند درصد مدارس کشور رشته‌های ورزشی اجباری شده که از آنها به‌عنوان طرح‌های ملی یاد می‌شود‌ ؟ آیا ورزش صبحگاهی در مدارس اجرا می‌شود؟

سوم: هاشمی ادعا کرده که طرح شنا موفقیت‌آمیز بوده است، طرحی که بنابر اعلام مسئولان ذیربط سال اول 85درصد، سال دوم 81درصد و سال سوم 60درصد دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی را تحت پوشش قرار داده است، توأم با موفقیت بوده است؟ آیا طرح‌هایی که به گفته خود مسئولان به‌تدریج از میزان موفقیت آنها کاسته شود موفقیت‌آمیز قلمداد می‌شود؟ نکته پایانی اینکه در 4سال گذشته باوجود اجباری شدن ژیمناستیک، شنا، طناورز، پینگ‌پنگ و دوومیدانی به‌ترتیب در پایه دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، ورزش دانش‌آموزی از کما خارج نشده و در عوض بزرگنمایی ارائه آمار غلط رواج داشته است.

این بزرگنمایی‌ها قبلا نیز سابقه داشته است، ایشان پیش‌تر نیز مدعی شده بود که 7میلیون دانش‌آموز دبستانی در سال تحصیلی 92-91 در کشور تحت پوشش طرح‌های ملی قرار گرفته‌اند. جالب اینکه تعداد دانش‌آموزان 6پایه ابتدایی در سال تحصیلی گذشته براساس آمار مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش 6میلیون و 854هزارو972 نفر بوده است که یک میلیون و 292هزارو197 دانش‌آموز پایه اول دبستان مشمول رشته‌های اجباری نمی‌شدند و در واقع تعداد کل دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی 5 میلیون و 562 هزار و 775 نفر بوده است!

کد خبر 236052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز