علی اصغر محمدی: در‌ ۲سال آخر عمر دولت پیشین بنا به اذعان وزیر سابق آموزش و پرورش، دولت حتی یک ریال هم به‌عنوان سرانه به‌حساب مدارس دولتی واریز نکرد.

چون به مدارس دولتی سرانه‌ای پرداخت نشد با هماهنگی وزارتخانه‌های مربوطه، مدارس دولتی از پرداخت قبوض آب، برق و گاز معاف شدند و بدین‌ترتیب هزینه حامل‌های انرژی که تنها بخشی از هزینه‌های مدارس است از روی دوش مدیران مدارس برداشته شد. نکته مهم این است که بودجه سنگین گردش چرخ مدارس با وجود تأمین نشدن آن از سوی دولت از کجا و چگونه تأمین شده است. البته وزیر سابق آموزش و پرورش مرداد امسال اعلام کرد که سرانه مدارس باید 600میلیارد تومان باشد که امسال دربودجه برای سرانه دانش‌آموزی، 70میلیاردتومان پیش‌بینی شده است.

فرشته حشمتیان، معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی 24مهر 91از کمک بیش از 164میلیارد تومانی داوطلبانه اولیای دانش‌آموزان در سال تحصیلی 91-90سخن گفت. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش وپرورش نیز تیر‌ماه امسال ازکمک ۵۵ میلیاردتومانی مردم به هوشمندسازی مدارس خبرداد.

افزون بر آن حشمتیان معاون وزارت آموزش و پرورش در واپسین روز کاری هفته پیش در جمع خبرنگاران گفته که سال گذشته اولیای دانش‌آموزان حدود 58میلیارد تومان داوطلبانه به مدارس کمک کرده‌اند. آنطور که از سخنان مسئولان وزارت آموزش و پرورش برداشت می‌شود در 2سال تحصیلی گذشته که از سوی دولت دهم ریالی به‌عنوان سرانه به مدارس پرداخت نشده است، مردم 219میلیارد تومان به‌صورت داوطلبانه(!) به مدارس کمک کرده‌اند که 55میلیارد تومان آن برای هوشمندسازی بوده است. با مقایسه میزان کمک‌های مالی مردم طی 2سال تحصیلی 91-90و 92-91که قضاوت درباره اجباری یا داوطلبانه بودن آن را به مردم واگذار می‌کنیم، شاهد کاهش میزان مشارکت مردمی هستیم.

به هر روی با توجه به اظهارات وزیر سابق آموزش و پرورش مبنی بر پرداخت نشدن سرانه مدارس دولتی به‌علت تأمین نشدن اعتبار و میزان کمک‌های مردمی، بار مالی نظام آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته بر دوش مردم بوده است و مسئولان نیز اصرار دارند بگویند کمک‌های مالی اولیای دانش‌آموزان به مدارس کاملا داوطلبانه بوده‌ و هیچ اجباری در کار نبوده است. این پرسش مطرح می‌شود که آیا کمک‌های مردمی کاهش یافته است؟ اگر چنین امری واقعیت دارد، یک معما مطرح می‌شود، با توجه به افزایش نرخ تورم و پرداخت‌نشدن سرانه از سوی دولت به مدارس، هزینه مدارس دولتی به‌ویژه دولتی عادی از کجا تأمین شده است؟

آیا دولت به مدارس سرانه داده است، قیمت‌ها کاهش یافته یا اینکه مبالغی از پدران و مادران دانش‌آموزان دریافت شده است و نه‌تنها میزان مبالغ دریافتی از مردم کاهش نیافته‌ بلکه افزایش پیدا کرده اما ثبت نشده است و تنها مبلغ 58میلیارد تومانی که به‌اصطلاح به‌صورت داوطلبانه دریافت شده‌ در آمار منظور شده است؟ بررسی‌های میدانی و پرس و جو از اولیای دانش‌آموزان نشان می‌دهد میزان دریافتی مدارس دولتی هر سال با توجه به نرخ تورم افزایش یافته است اما اینکه چرا در آمار مسئولان وزارت آموزش و پرورش میزان پول دریافتی از والدین دانش‌آموزان کاهش یافته پرسشی است که پاسخی برای آن پیدا نکردیم.

فشار مدیران مدارس دولتی برای دریافت کمک‌های داوطلبانه ناشی از چیست؟ اگر به مدارس سرانه پرداخت شود آیا مدیران مدارس بازهم به مردم فشار می‌آورند، آنها هرگز حاضر نیستند در این مسائل دخالت کنند و وظیفه خود می‌دانند که در اندیشه پیشرفت سطح آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان آموزشگاه تحت مدیریت‌شان باشند. با توجه به روند امور و مسائل مطرح شده در جلسات انجمن‌های اولیا و مربیان و مبالغ درخواستی مدارس دولتی عادی و خاص پیش‌بینی می‌شود فشار مدارس دولتی برای دریافت کمک‌های به‌اصطلاح داوطلبانه بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

کد خبر 235426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز