سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفیر آمریکا به‌دنبال افشاگری روزنامه لوموند درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان فرانسه، به وزارت امورخارجه فرانسه فراخوانده شد.

hollande

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه با ابراز «مخالفت عمیق» خود و «غیرقابل قبول» خواندن جاسوسی بین «دوستان و متحدان» در تماسی تلفنی از باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش توضیح خواست.

به گزارش یورونیوز، لوموند نوشته است آمریکا طی حدود یکماه، بین ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۲ تا ۸ ژانویه سال ۲۰۱۳، ۷۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تماس تلفنی شهروندان فرانسه را شنود کرده است.

جلینا سی. یورک، از بنیاد «فرانتیر الکترونیک» معتقد است به‌رغم حرکت‌های دولت آمریکا برای نظارت بیشتر بر ان اس اِی، ادامه کنترل تماس‌ها و مکاتبات شهروندان کشورهای دیگر توسط این سازمان، همچنان ادامه دارد.

ظاهراً هدف شنود ان اس اِی آمریکا مظنونان به تروریسم بوده است اما لوموند می‌نویسد، بخش‌های اقتصاد و سیاست فرانسه نیز از جاسوسی این سازمان آمریکایی در امان نبوده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه، در پاریس از پاسخ به سوالی در خصوص جنجال شنود آمریکا در فرانسه طفره رفت و گفت واشنگتن با پاریس و متحدان دیگرش در این خصوص گفتگو خواهد کرد.

کد خبر 236029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز