همشهری آنلاین: رئیس پلیس آگاهی تهران از انهدام بزرگترین باند سرقت مسلحانه، زورگیری و باجگیری در پوشش ماموران پلیس خبر داد و گفت: اعضای این باند که کلکسیونی از جرایم را در پرونده خود دارند تنها در یک فقره سرقت با شلیک چهار گلوله، ۴۰۰ سکه طلا را از مرد صراف ربودند.

پلیس

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ عباسعلی محمدیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران از انهدام باند بزرگ سرقت‌های مسلحانه در پوشش ماموران پلیس خبر داد و اظهار داشت: همزمان با شکایت تعدادی از شهروندان و اقدامات پلیسی انجام شده از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی مشخص شد گروهی از سارقان حرفه ای به شیوه مسلحانه اقدام به سرقت، زورگیری و آدم ربایی می کنند. با توجه به حساسیت موضوع پس از هماهنگی با شعبه هفتم بازپرسی دادسرای امور جنایی، پرونده ای با موضوع سرقت مسلحانه تشکیل و تحقیقات برای دستگیری اعضای گروه در اداره یکم پلیس آگاهی آغاز شد.

وی ادامه داد: با بررسی‌های پرونده های مشابه مشخص شد که سارقان با عنوان مامور با استفاده از موتورسیکلت و خودروهای سواری مانند 206، تندر 90 و سی ال او اقدام به ارتکاب سرقت می‌کنند. در ادامه کارآگاهان موفق شدند تعدادی از شکات و مالباختگان را شناسایی کنند.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران اعضای این باند تبهکاری ضمن شناسایی افرادی که با مراجعه به بانک‌ها و صرافی‌ها اقدام به خرید تعداد زیادی سکه کرده بودند این افراد را تعقیب و با استفاده از سلاح گرم اقدام به سرقت از آنها می کردند و تنها در یک مورد متهمان یکی از مالباختگان را با شلیک 4 گلوله مورد هدف قرار داده بودند.به گفته مالباختهه پس از خرید 400 سکه تمام بهار آزادی از بانکی در میدان محمدیه با موتورسیکلت خود به سمت صرافی ام در دهکده المپیک به راه افتادم که در نزدیکی استادیوم آزادی دو دستگاه موتورسیکلت با 4 سرنشین به من نزدیک شدند و یکی از آنها قصد داشت با زدن ضربات پا مرا متوقف کند. در حالی که قصد فرار از دست آنها را داشتم با اسلحه کمری به سمت من شلیک کردند که 4 گلوله به من اصابت کرد. سپس سارقان خشن تمامی سکه ها را سرقت و از محل فرار کردند.

محمدیان با بیان اینکه با توجه به شیوه و شگرد متهمان کارآگاهان اداره یکم با انجام چهره نگاری و بهر گیری از بانک اطلاعات مجرمان توانستند یکی از این افراد را به نام محمود شناسایی کنند تاکید کرد: با شناسایی این فرد به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه سارقان اقدامات برای شناسایی دیگر اعضای گروه آغاز و سرانجام هویت، مخفیگاه و محل های تردد تمامی اعضای این گروه شناسایی و در حالی که متهمان در زمان ارتکاب آخرین سرقت خود در محدوده بلوار فردوس قصد داشتند پس از بستن دست و پای ساکنان آن خانه اقدام به باج گیری و سرقت اموال آنها کنند دستگیر شدند.

وی افزود: در بازدید از مخفیگاه آنها چندین سلاح کمری، مقادیر زیادی فشنگ، چندین دستگاه بیسیم، لباس نظامی، احکام و کارتهای شناسایی مجعول، چندین قبضه سلاح سرد، شوکر، دستبند و مقادیر زیادی از اموال مسروقه کشف شد.

رئیس پلیس آگاهی تهران تاکید کرد: با دستگیری سارقان به نامهای احمد، محمد، رحیم و سجاد آنها در بازجویی ها لب به اعتراف گشوده و علاوه بر اعتراف به سرقت های انجام شده به شیوه های مسلحانه، به راه اندازی محل تولید مواد روانگردان و شیشه در منطقه یافت آباد نیز اعتراف کردند. ماموران در بازرسی از لابراتوار اعضای این گروه موفق شدند یک کیلوگرم شیشه آماده توزیع را کشف و ضبط کنند. متهمان در اعترافات خود به ده ها فقره سرقت به شیوه و شگردهای مختلف نیز اعتراف کردند.

محمدیان افزود: اعضای این باند در روش خفت گیری راکبان موتورسیکلت‌ها ابتدا راکبان موتورسیکلت را که عمدتاً کم سن و سال بودند به بهانه نداشتن گواهینامه یا داشتن سابقه سرقت متوقف کرده و با عنوان مامور ضمن ایجاد رعب و وحشت اقدام به سرقت موتورسیکلت می کردند. آنها در روشی دیگر با شناسایی طعمه های خود با عنوان مامور اقدام به دستگیری آنها کرده و پس از انتقال این افراد به مکانی نامشخص با ایجاد رعب و وحشت آنها را مجبور می کردند تا با اعضای خانواده هایشان تماس گرفته و به بهانه های مختلف از جمله تصادف درخواست پول کنند. این افراد پس از دریافت پول گروگان را در مکانی خلوت و در حواشی شهر رها می کرند.

یکی دیگر از مالباختگان در این باره به کارآگاهان گفت: در منطقه فلاح مبل فروشی دارم که 4 نفر به بهانه نگهداری مواد مخدر به مغازه ام مراجعه و مرا سوار یک خودروی 206 سفید رنگ کردند. این افراد با دستها و چشمان بسته مرا به مکانی نامشخص بردند و در این چند ساعت فقط صدای بیسیم می شنیدم. آنها مرا مجبور کردند در ازای آزادی با خانواده ام تماس بگیرم و به بهانه تصادف درخواست 10 میلیون توام پول کنم. این افراد پس از گرفتن این پول مرا به منطقه نعمت آباد بردند و در تاریکی شب در خیابان رهایم کردند.

رئیس پلیس آگاهی تهران با اشاره به شیوه این باند مخوف برای اخاذی از کارگران ساختمانهای نیمه کار گفت: در این شیوه ابتدا محل تجمع کارگران ساختمانی را شناسایی و سپس به عنوان مامور و با استفاده از سلاح گرم و به بهانه‌های مختلف از جمله مواد مخدر و ورود غیرقانونی به کشور دست و پای آنها را بسته و اموالشان را سرقت می کردند. این افراد در شیوه دیگری از سرنشینان خودروها به بهانه ایجاد آلودگی صوتی با بدپوششی اخاذی می کردند. آنها از ساعت 20 تا 24 در محدوده پل پارک وی تا میدان تجریش در جاده امامزاده داود به بهانه این که افراد داخل خودرو بدپوشش هستند اخاذی می کردند.

به گفته محمدیان، این افراد در شیوه دیگری در خیابان های خلوت اقدام به پرسه زنی کرده و پس از شکستن شیشه خودروهای پارک شده لوازم داخل آنها را سرقت می کردند.

سرقت از اماکن دولتی

متهمان در شیوه دیگری با شناسایی انبار یکی از مراکز دولتی به صورت شبانه وارد این محل شده و پس از بستن دست و پای دو نگهبان آن اقدام به سرقت اموال داخل انبار از جمله لپ تاب، کولر گازی، کپسول گاز، آهن آلات و پروژکتور کرده بودند.

اخاذی و باج گیری از خلافکاران و موادفروشان

محمدیان با اشاره به اینکه اعضای این باند با عنوان مامور اقدام به دستگیری مواد فروشان می کردند و سپس برای آزادی از این افراد باج می گرفتند تاکید کرد: تنها در یک فقره این افراد 40 میلیون تومان از یکی از مواد فروشان اخاذی کردند. اعضای این باند با شناسایی یک مغازه فرش فروشی نیز در تعطیلات نوروز امسال اقدام به سرقت وجوه نقد، چندین تخته فرش و تابلو فرش ابریشم کرده بودند.

وی با اعلام اینکه خبر که با توجه با تعدد و تنوع جرایم مختلف از سوی متهمان پرونده در اختیار کارآگاهان اداره یکم قرار گرفت و تحقیقات در این باره ادامه داد. تمامی شکات و مالباختگانی که به شیوه مسلحانه به ویژه با عنوان مامور مورد تهدید، سرقت ، آدم ربایی و ضرب و جرح قرار گرفتند می توانند برای پیگیری شکایت به اداره پلیس آگاهی مراجعه کنند.

محمدیان با بیان اینکه 15 نفر از اعضای این باند شناسایی شده و در چند عملیات همزمان دستگیر شدند افزود: 9 نفر از این افراد دارای سابقه کیفری هستند. تا کنون 30 شاکی با شناسایی متهمان از آنها شکایت کرده اند.

کد خبر 235706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز