گروه سیاسی - آرش کارآزما: در روزهایی که همه اخبار و حوادث پیرامون دولت جدید، مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگو یا عدم‌گفت‌وگو با آمریکا می‌چرخد، به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در سکوت خبری صندلی‌های سبز مجلس را نشانه گرفته‌اند.

مجلس

 از آن طرف هم اصولگرایان همچنان به‌دنبال مقصری برای شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گردند. البته این نکته در مورد همه گروه‌های اصولگرا صدق نمی‌کند و هستند گروه‌هایی که با چراغ خاموش خودشان را برای انتخابات مجلس دهم مهیا می‌کنند.

با بازشدن امکان فعالیت گروه‌های سیاسی در دولت جدید حالا احزاب اصلاح طلب امیدوارند تا بتوانند بار دیگر اکثریت پارلمان را در اختیار بگیرند، چرا که تجربه نشان داده به جز مورد استثنایی مجلس هفتم، مجالس در ایران همواره تابعی از دولت بوده‌اند. آنها برای تضمین پیروزی خود در انتخابات مجلس، همچنان بر چهره‌هایی چون هاشمی، خاتمی و ناطق نوری تکیه خواهند کرد.

بر همین مبنا به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با تمام‌ شده دانستن پیروزی در انتخابات مجلس از همین حالا به ریاست قوه‌مقننه در دور آتی فکر می‌کنند. محمدرضا عارف که در انتخابات ریاست‌جمهوری کنار کشیده بود، حالا جدی‌ترین گزینه اعلامی اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم محسوب می‌شود. آنها از دولت روحانی توقع دارند تا نانی را که در انتخابات ریاست‌جمهوری به وی قرض داده بودند با حمایت از عارف در انتخابات مجلس دهم جبران کند. هرچند با توجه به انتصاباتی که در دولت یازدهم صورت گرفته بعید نیست که دولت گرایش به حفظ لاریجانی در مقام ریاست مجلس آتی داشته باشد. اینها البته درصورتی است که ناطق نوری پیشنهاد حضور در انتخابات مجلس دهم را که از سوی طیف‌های اصلاح طلب نزدیک به هاشمی و روحانی به او ارائه شده، رد کند.

هفته گذشته یک مجله اصلاح‌طلب از قول یک چهره سیاسی و حزبی که اتفاقا هم‌اکنون یکی از مدیران دولت جدید هم محسوب می‌شود در بیان احتمال کاندیداتوری ناطق نوشت: به ایشان گفته‌اند که حتی اگر نپذیرفت، فعلا چیزی نگوید. البته به انتخابات که نزدیک شویم، هر اتفاقی ممکن است. آقای ناطق‌نوری از حامیان کنونی و اصلی آقای روحانی است. رئیس‌جمهور نیازمند این است که مجلس را نیز در کنار خود داشته باشد تا کشور به نقطه مطلوب برسد.

با این همه احمد نیک فر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین از موافقت ناطق نوری با تشکیل حزب فراگیر در اردوگاه اصولگرایان خبر می‌دهد اما می‌گوید که وی محوریت حزب فراگیر را برعهده ندارد. از جبهه اصلاحات هم خبر می‌رسد که خاتمی با تاسیس حزب فراگیر توسط محمدرضا عارف که تنها چند روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری زمزمه هایش به گوش می‌رسید، مخالفت کرده است.

به هرحال فتح بهارستان یکی از مهم‌ترین محورهای استراتژی فتح سنگر به سنگر اصلاح طلبان محسوب می‌شود. محمدرضا تابش از نخستین افرادی بود که در تأیید این مطلب خبر داد که «حضور مؤثر در انتخابات دوره بعدی مجلس» ازجمله برنامه‌های اصلاح‌طلبان است. محمدعلی ابطحی هم در سخنانی به این امر اشاره کرد و گفت:«اصلاح‌طلبان حتما برای انتخابات مجلس دهم برنامه‌ریزی می‌کنند.» سعید حجاریان نیز تأیید می‌کند که اصلاح طلب‌ها حتما برای مجلس دهم برنامه‌ای دارند.

او البته از جزئیات این برنامه چیزی نمی‌گوید اما این پیش‌شرط را هم مطرح می‌کند که باید فضا بازتر شود و اجازه فعالیت بیشتری داده شود. با این حال مشخص است که در همین شرایط فعلی هم اصلاح‌طلبان با بهره‌گیری از تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با تمام توان به میدان خواهند آمد.

اما شنیده‌های خبرنگار ما از استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دهم این است که آنها احتمالا لیست‌های خود را در 3 یا 4 سطح خواهند بست تا درصورت رد صلاحیت احتمالی طیف‌های اول و دوم، دست آنها برای انتخابات مجلس دهم خالی نماند، چرا که آنها این بار قصد ندارند به بهانه رد صلاحیت کاندیداهای خود با انتخابات قهر کنند. البته تنها نگرانی اصلاح‌طلبان از بابت اجرای این استراتژی، احتمال تکرار اتفاقی است که در انتخابات شوراهای شهر افتاد و برخی از اعضای شورا که از لیست اصلاح طلبان وارد شورا شده بودند به کاندیدای رقیب رأی دادند.

اما از آن طرف به‌نظر نمی‌رسد جز هشدارهایی که هرازگاهی حداد عادل و برخی اصولگرایان درخصوص دورخیز اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم می‌دهند، اتفاق خاصی افتاده باشد. هرچند که محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس نهم و از چهره‌های شاخص اصولگرا هم در این خصوص می‌گوید: 31مورد نقاط ضعف در رفتار اصولگرایان به‌ویژه در جبهه پیروان خط امام و رهبری شناسایی شده و 14برنامه جدید نیز برای رفع آن درنظر گرفته شده است که تا انتخابات آینده باید اجرایی شود چرا که رقیب برنامه خود را شروع کرده است و ما فکر می‌کنیم اگر کار جدیدی انجام ندهیم جریان فکری مجلس آینده تغییر خواهد کرد.

البته از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر تلاش طیف سعید جلیلی که ظاهرا بعد از انتخابات خط خود را از جبهه پایداری نیز جدا کرده، برای حضور پررنگ در انتخابات مجلس شنیده می‌شود. خبرهایی به‌دست خبرنگار ما رسیده که نشان می‌دهد جلیلی در پی راه‌اندازی حزبی جدید در جبهه اصولگرایان است.

با این حال یکی از نزدیکان وی که نمی‌خواست نامش فاش شود با تأیید این خبر به همشهری گفت که موضوع تاسیس حزب توسط جلیلی به‌دنبال منع برخی بزرگان منتفی شده و او فعلا فعالیت‌هایش را در قالب مؤسسه فرهنگی پی خواهد گرفت. اما آیا حضور احتمالی جلیلی در انتخابات مجلس نهم می‌تواند به سود اصولگرایان باشد یا او قرار است یک‌بار دیگر همان نقشی را ایفا کند که در انتخابات ریاست‌جمهوری ایفا کرده بود؟ به هر حال آنچه مسلم است اینکه عملکرد دولت در 2سال منتهی به انتخابات مجلس، بیش از هر چیز دیگری بر ترکیب مجلس دهم تأثیر‌گذار خواهد بود.

کد خبر 235601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز