سمانه واحدی راد: دفتر وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهاردهم خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام داشت که ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره) و مجموعه‌ای شامل 37شرکت را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

تلاش این نهاد برای دورزدن تحریم‌ها هم به عنوان دلیل ادعای آمریکا ذکر شده است. قبل از آن اما باراک اوباما یک دستور اجرایی صادر کرد که به موجب آن از روز اول جولای هر شرکت خارجی که معاملات ریالی با ایران انجام دهد یا حساب‌های ریالی خارج از قلمرو ایران نگه دارد، مورد تحریم قرار خواهد گرفت. افزایش تحریم‌ها علیه ایران آن هم در آستانه انتخابات در کنار اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکا، حکایت از تدبیر آنها برای تأثیر‌گذاری در انتخابات ایران داشت. نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با همشهری، افزایش تحریم‌ها همزمان با انتخابات ایران را سناریویی با هدف کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌دانند و معتقد هستند که آمریکا خوب می‌داند القای سرمایه‌اندوزی مسئولان ایرانی در خارج از کشور آن هم در شرایطی که مردم ایران درگیر مشکلات معیشتی هستند، بهترین جنبه جنگ روانی با هدف ایجاد شکاف بین مردم و حکومت است. اگرچه حضور گسترده مردم ایران پای صندوق‌های رأی بار دیگر تیردشمن را به سنگ نشاند.

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با همشهری درباره ارتباط افزایش تحریم‌های آمریکا با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، گفت: آمریکایی‌ها امید زیادی به اثر‌گذاری تحریم‌ها دارند و در 2سال اخیر سعی کرده‌اند حجم تحریم‌ها را چه از کانال کنگره آمریکا و چه از کانال اتحادیه اروپا و متحدانشان افزایش دهند. مطمح نظر آنها هم قطعا کاهش مشارکت در انتخابات 24خرداد بود. آنها سعی می‌کردند با تحریم‌های جدید بر مردم ایران فشارآورند و باعث دلسردی‌شان شوند تا در انتخابات مشارکت نکنند. درعین حال آمریکا سعی می‌کرد با اثرگذاری تحریم‌ها، نامزدهای انتخابات را وادار به عکس‌العمل و واکنش در قبال تحریم‌ها کند تا نهایتا نامزدها اعلام موضع کرده و بگویند اگر ما رئیس‌جمهور شویم روابط خود را با اتحادیه اروپا و آمریکا بهتر می‌کنیم تا از این تحریم‌ها کاسته شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بنابراین آمریکا در مرحله اول به‌دنبال دلسردی مردم و کاهش مشارکت در انتخابات بود و دوم اینکه قصد داشت تا نامزدها را به واکنش وا دارد تا خط نرمش و وادادگی را در مقابل آمریکا دنبال کنند.

وی ادامه داد: بنابراین براساس همین فرمول کم‌و‌کیف اعمال تحریم‌ها پس از انتخابات تغییر می‌کند. باتوجه به حضور ملت ایران پای صندوق‌ها و حماسه‌آفرینی چند ده‌میلیونی مردم، آمریکایی‌ها کاملا رویکرد خود را عوض خواهند کرد چون مطمئن شدند تهدید، تحریم و فشار جوابگو نیست و به این نتیجه رسیدند که باید با ملت ایران از زبان منطق و نه با زبان زور صحبت کنند.

تحریم‌ها جنگ روانی است

بخشایش اردستانی، دیگر عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به تحریم ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا برای اینکه روی انتخابات ریاست‌جمهوری تأثیر‌گذاری داشته باشد و فاصله بین رهبری و مردم را زیاد کند تا این اندازه به تحریم روی آورده است. آمریکا می‌خواست با افزایش تحریم‌ها در آستانه انتخابات به ملت ایران بقبولاند تا زمانی که چنین دولت و حکومتی بر سرکار است نه‌تنها دامنه تحریم‌ها کم نمی‌شود، حتی به بخش خصوصی هم خواهد رسید. وی ادامه داد: ایران حدود 32سال است که هیچ رابطه تجاری با آمریکا ندارد و این یک نوع بزرگ‌نمایی و یک نوع پروپاگاندای آمریکایی بود. آمریکا اعمال این بزرگ‌نمایی را در کشور ما با هدف تأثیر‌گذاری روی اتحادیه اروپا انجام داد تا در نهایت کشورهای آسیایی را مجبور کنند از خرید نفت ایران منصرف شوند. آمریکا اگر احساس کند که تحریم‌ها اثر کرده تصمیم به افزایش تحریم‌ها می‌گیرد؛واشنگتن قصد داشت تا جایی که می‌تواند با دلسردکردن مردم از حضور در انتخابات بکاهد و وانمود کند که دین در اداره کشور ناتوان است. یعنی آمریکا می‌خواست اینطور به مردم بفهماند که مردم نباید در انتخابات مشارکت کنند و در این صورت حکومت می‌فهمد که روش‌اش اشتباه است و با دنیا بد عمل کرده که هر روز تحریم‌ها بیشتر می‌شوداما اکنون که رئیس جمهور با مشارکت بالای مردم ایران انتخاب شده آنها سعی دارند طی یک جنگ روانی، تحریم‌ها را کاهش دهند تا اینگونه وانمود کنند که رئیس جمهور منتخب روشی متفاوت دارد؛ اگرچه موضع‌گیری‌های حجت‌الاسلام روحانی این توطئه را نیز خنثی کرد. تلاش برای تأثیر بر نتیجه انتخابات افزایش تحریم‌ها و اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی در آستانه انتخابات به‌خاطر این بود که مردم ایران را خسته و مایوس کنند.

ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان مطلب فوق اظهار داشت: آمریکا سعی داشت با تحریم ریال ایران بر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارد.به این ترتیب که از یک سو حضور مردم در انتخابات را کمرنگ‌ کرده و از دیگر سو، نظام و کاندیداهای ریاست جمهوری را وادار به سازش با آمریکا کند. بنابر این آمریکا با هر دو هدف تأثیر روی نتیجه انتخابات و مشارکت مردم به افزایش تحریم‌ها اقدام کرد.

جلوگیری از خلق حماسه سیاسی

محمد صالح جوکار، دیگر عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس نهم هم گفت: تحریم‌ها از زمانی که شروع شد با موضوع دانش هسته‌ای ما مرتبط بود. آنها از یک سو در اقدام واضح و آشکار نگذاشتند بحث و گفت‌وگوهای هسته‌ای به جایی برسد و با مدیریت آمریکایی‌ها مذاکرات از یک نشست به نشست بعدی موکول شد و از سوی دیگر به بهانه اینکه مذاکرات هسته‌ای نتیجه‌ای نداشته، دامنه تحریم‌ها را افزایش دادند.

وی ادامه داد: تحریم‌ها تاکنون هم هوشمندانه و هدفمند بوده است و بیشتر می‌خواستند فشار روی مردم ایجاد کنند و اصل موضوع هم انتخابات بود؛ افزایش دامنه تحریم‌ها درزمان انتخابات برای آن بودکه بیشترین فشار از لحاظ اقتصادی به مردم وارد شود تا مردم به نوعی واکنش نشان دهند و به‌دلیل مشکلات اقتصادی حضور در انتخابات کمرنگ شود. از ابتدا تا امروز هدف آمریکا در موضوع تحریم فشار بر مردم و کمرنگ‌کردن حضور و عدم‌شکل‌گیری و خلق حماسه سیاسی مدنظر مقام‌معظم رهبری است. وی با اشاره به ادعای معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا که گفته بود در حالی مقامات ایران درحال سرمایه‌گذاری در خارج از کشور هستند که اقتصاد ایران بر ملت فشار وارد کرده است، گفت: آمریکا در پی خط‌خطی کردن رابطه مردم با حکومت است. برخی از تحریم‌هایی که مرتبط با اشخاص و بعضی از نهادها صورت گرفت در راستای ایجاد جو روانی در جامعه، هوشمندانه بود. اینکه حساب و دارایی‌های افراد مسدود می‌شود این پیام را برای ملت دارد که مسئولان شما پول‌های زیادی در کشورهای خارجی دارند درحالی‌که اصل موضوع دروغ و تنها با هدف به راه انداختن جنگ روانی است یا نهادهایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که اصلا ارتباطی با محیط خارجی نداشته و این ستاد ماهیت تجاری ندارد را در لیست تحریم قرار می‌دهند که بگویند فعالیت تجاری دارند و بین مردم و مسئولین بی‌اعتمادی ایجاد شود.

وی ادامه داد: آمریکا خوب می‌داند که القای سرمایه‌اندوزی مسئولان ایرانی در خارج از کشور آن‌هم در شرایطی که مردم ایران درگیر مشکلات معیشتی هستند، بهترین جنبه جنگ روانی با هدف ایجاد شکاف بین مردم و حکومت است. دشمن می‌خواست مردم اعتماد به نظام را ازدست بدهند و نهایتا انتخابات یازدهم با مشارکت ضعیفی برگزار شود. افزایش مداخلات مقامات آمریکایی هم دقیقا در همین فرمول می‌گنجد. اینکه آمریکا به بررسی صلاحیت نامزدها واکنش نشان می‌دهد به نوعی این پیام را دارد که واشنگتن می‌خواست به‌گونه‌ای عمل کند که کاندیدای مورد نظر آنها پیروز انتخابات باشد. این رفتار عملا دخالت در امور داخلی کشورهاست که از گذشته در مشی استکبار بوده است. ذات استکبار این چنین است که می‌خواهد همه‌‌چیز را به‌نام خود تمام کند.

مشارکت؛ پاسخ به سیاست کور

مهدی دواتگری می‌گوید: افزایش تحریم‌ها همزمان با انتخابات ایران سناریویی با هدف کاهش مشارکت در انتخابات بود. این قبیل اقدامات مسبوق به سابقه بوده است. در گذشته هم هرگاه انتخابات، راهپیمایی یا مشارکت ملی در عرصه‌های مختلف بوده است با اینگونه اقدامات از قبیل تحریم و تهدید نظامی مواجه بوده‌ایم.

در 18بهمن سال91 یعنی 4روز مانده به راهپیمایی 22بهمن شاهد بودیم که آمریکا و صهیونیست‌ها ایران را تهدید به حمله نظامی کردند اما بعد از حضور بی‌نظیر مردم در روز راهپیمایی شاهد بودیم که در 25بهمن غرب عقب‌نشینی کرد و مجددا بحث از سرگیری مذاکرات را مطرح کردند. بنابراین این شتاب در سناریوی تحریم برای ما مسبوق به سابقه است و بدون تردید حضور مردم پای صندوق‌های رأی پاسخ کوبنده‌ای در قبال این سیاست کور بود. تردید ندارم لحن گفتمان و رفتار غرب پس از این متفاوت خواهد بود و چاره‌ای جز تعامل با نظام جمهوری اسلامی ندارد.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس ادامه داد: این قبیل اقدامات فقط برای این بود که فضای انتخابات را مشوش کنند. ما ملت هوشیار و آگاهی داریم و همواره با هوشیاری پاسخ محکمی به دولتمردان داده‌ایم. از طرفی نباید تصمیمات یکجانبه‌گرایانه آمریکا برای جامعه بین‌الملل الزام‌آور باشد.

کجای منشور سازمان ملل گفته شده است یک کشور می‌تواند تحریم یکجانبه اعمال کند و برای بقیه کشورها اجرای آن الزام‌آور باشد؟ ما از جامعه جهانی و خصوصا شورای ملل متحد سازمان ملل انتظار داریم استقلال خود را فدای مطامح دولت آمریکا نکنند و اجازه ندهند آمریکا با تصمیمات یکجانبه ‌نظرات خود را به دولت‌ها تحمیل کند. این رفتار از سوی آمریکا به‌معنای سرکوب آزادی و نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد است.

کد خبر 219839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز