سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

تمکین از قانون، ترجیع بند سخنان این روزهای نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی است.

 وکلای ملت تمکین از نظرات شورا را آزمون قانونگرایی کاندیداها می‌دانند و معتقد هستند ساز انتخابات با تمکین از قانون کوک می‌شود و پذیرش نامزدها از نظر شورای نگهبان حرکت آنها در مسیر انقلاب را نشان می‌دهد. بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و اعلام نظر شورای نگهبان، یکی از آزمون‌های اساسی برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود که میزان قانونگرایی خود را نشان دهند که همین‌گونه هم شد. کارشناسان سیاسی و نمایندگان مجلس، قانونگرایی و پرهیز از تخریب در مرحله پس از تأیید صلاحیت را زمینه‌ای برای رقابت سالم نامزدها می‌دانند.

آزمون قانونگرایی نامزدها

عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه تمکین از قانون گام اول حماسه سیاسی است، گفت: خوشبختانه کاندیداهایی که برای این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کردند از ابتدا بر تمکین از قانون تأکید داشتند و درحال حاضر آنهایی که احراز صلاحیت نشدند تمکین از نظر شورا را اعلام کرده‌اند. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ارزش گذاشتن بر نظر شورای نگهبان به‌معنای حرکت کاندیداها در مسیر انقلاب و آرمان‌های امام است، ادامه داد: دیدم که کاندیداهای شاخصی هم که صلاحیت آنها احراز نشده بود تمکین از نظر شورا را اعلام کردند. وی ادامه داد: تمکین نامزدها از قانون به تمکین هوادارانشان منجر خواهد شد و قطعا کسانی که تصمیم دارند سکان اجرایی کشور را برعهده بگیرند در گام اول باید میزان تبعیت خود از قانون را ثابت کنند. وی تمکین از نظرات شورا را آزمون قانونگرایی کاندیداها خواند.

بر طبل قانون‌گریزی نکوبیم

محمد مهدی زاهدی، با بیان اینکه افرادی که احراز صلاحیت نشده‌اند نباید اینگونه فکر کنند که جایگاهی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارند، افزود: برخی از این افراد هم‌اکنون دارای پست‌های مهمی هستند و شورای نگهبان این افراد را تنها برای مسئولیت اجرایی مناسب ندیده است. بنابراین لازم است نامزدها و هوادارانشان با تمکین از قانون، هزینه‌سازی‌ برای نظام نداشته باشند و منافع کشور را بر منافع خود ترجیح دهند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تنها 18روز تا انتخابات باقی مانده است، ادامه داد: از طرفی نامزدهای احراز صلاحیت شده باید به هواداران و ستادهای انتخاباتی خود تأکید داشته باشند که تمام تلاش خود را برای رقابتی سالم بدون تخریب رقیب خرج کنند. قابلیت‌ها و برنامه‌های نامزدهای خود را مطرح و از تخریب و هتک حرمت سایر کاندیداها جلوگیری کنند. شورای نگهبان هم بدون توجه به هیچ‌گونه ملاحظه عمل کرده است و در بررسی صلاحیت‌ها تنها قانون را نصب العین قرارداده و بهتر است نامزدها با فصل الخطاب دانستن نظرات شورا، بر طبل بی‌اعتمادی و قانون‌گریزی نکوبند.

برداشت غلط نشود

حسین گروسی نیز با بیان اینکه در هر کشوری مجموعه‌ای وجود دارد که به بررسی صلاحیت نامزدها می‌پردازد، گفت: این سازوکار در قانون اساسی ایران بر عهده شورای نگهبان است و در 10دوره انتخابات گذشته هم روال بر این بوده است که شورای نگهبان بدون توجه به ملاحظات و مصلحت سنجی‌ها و با هدف پاسداری از نظام افرادی را وارد گردونه رقابت‌ها کند که به ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی منجر می‌شود. نماینده مردم شهریار با بیان اینکه احراز صلاحیت نگرفتن به‌معنای رد صلاحیت نیست و نباید برداشت غلطی از آن داشت، ادامه داد: شاید کسانی که امروز صلاحیت آنها احراز نشده است در دوره بعد احراز صلاحیت شوند بنابراین انتظار این است که طوری عمل شود که منجر به حضور حداکثری مردم در انتخابات شود و این اتفاق ممکن نیست مگر با قرار گرفتن نامزدهای انتخابات در مسیر قانون.

همه در چارچوب قانون

همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی با بیان اینکه یکی از شرایط عمومی نامزدها التزام به قانون اساسی است، گفت: یکی از ارکان قانون اساسی شورای نگهبان است و کسی که التزام به قانون اساسی دارد به شورای نگهبان هم التزام دارد و بنابراین وقتی نامزدی احراز صلاحیت نمی‌شود اگر در این رأی اعتراض کند یعنی در التزام او به قانون اساسی تردید وجود دارد. وی ادامه داد: مهم این است که نامزدها التزام به قانون و تمکین را به هواداران خود منتقل کنند تا دست به اعتراض نزنند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه، پرهیز از تخریب نامزدها را به‌عنوان یکی از مصادیق حرکت نامزدها در چارچوب قانون عنوان کرد.

داوری شورا خدشه‌ناپذیر است

دیگر شاهد اتفاقات سال88 نخواهیم بود و هیچ اعتراضی نخواهیم داشت، چرا که مردم و نامزدها آگاه هستند. محمد دهقان،عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان مطلب فوق ادامه داد: در سطح جهانی داورانی به این اندازه از آگاهی نداریم و شورای نگهبان از حقوقدانان مورد تأیید رهبری و مجلس تشکیل شده است. این درحالی است که در هر کشوری جمعی هستند که ناظر بر احوال نامزدهای انتخابات باشند. عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه گفت که اخلاق‌مداری به‌عنوان یک اصل باید مدنظر تمامی نامزدها قرار بگیرد و نامزدهای انتخابات نباید به سمت تخریب یکدیگر حرکت کنند. او بار دیگر با تأکید بر آگاهی مردم گفت که مردم از تخریب‌گریزان هستند و به‌دنبال آرامش سیاسی می‌گردند.

کد خبر 216303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز