بانک مرکزی سامانه پیام‌رسانی الکترونیک مالی (سپام) را برای فائق آمدن بر فشارهای تحریم‌های بین‌المللی به‌ویژه احتمال قطع دسترسی به شبکه‌های ارتباطی جهانی نظیر سوئیفت طراحی و اجرا کرد.

در بخشنامه ابلاغ‌شده از سوی دبیرکل بانک مرکزی خطاب به بانک‌های دولتی و خصوصی تأکید شده است: سپام ارزی از یک‌سو می‌تواند پیام‌های ارزی شبه‌سوئیفتی را بدون نیاز به شبکه سوئیفت، میان اعضا در داخل کشور ردوبدل کند و از سوی دیگر با اتصال به شبکه جهانی سوئیفت، ارتباط اعضا با آن شبکه را میسر سازد. همچنین سپام ریالی پیام‌های فارسی نظیر پیام‌های اعتبار اسنادی داخلی - ریالی را مبادله می‌کند.

به گفته دبیر کل بانک مرکزی سامانه جایگزین شبه سوئیفت از آبان‌ماه سال گذشته به اجرا درآمده و پس از رفع اشکالات، از 9مهرماه امسال بانک‌ها می‌توانند از خدمات ریالی و ارزی سامانه یادشده استفاده کنند و در راستای بهره‌برداری کامل از سپام ارزی، ارسال تمامی پیام‌های داخلی بین بانک‌های کشور که اکنون از طریق روش‌های ناامن و غیرمتعارف نظیر فکس رمزدار انجام می‌شود، قرار است از تاریخ 27مهرماه (دیروز) از طریق سپام اجرایی شود.

افشای فساد بانکی در ساتنا

بانک مرکزی همچنین در بخشنامه‌ای به بانک‌ها از شیوه جدیدی برای سوءاستفاده مالی بانک‌ها در شبکه ساتنا و صدور چک‌های بین بانکی در این شبکه پرده برداشت و خواستار اقدام فوری بانک‌ها برای مقابله با این فساد شد. مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به بانکداران خصوصی و دولتی اعلام کرد:

طی بازرسی‌های به عمل آمده در زمینه ارزیابی سیستم کنترل داخلی برخی از بانک‌ها در فرایند صدور چک‌های بین‌بانکی و صدور حواله ساتنا مشاهده شده است که امکان صدور حواله ساتنا به‌صورت یکطرفه از طریق سیستم مکانیزه شعبه بدون نیاز به تأمین وجه از سوی متقاضی تا پایان روز بدون ایجاد هرگونه اثر در سرفصل‌های حساب شعبه و به‌عبارت دیگر بدون ثبت طرف بدهکار به‌صورت یکطرفه وجود دارد که غیرقانونی است.

کد خبر 235592
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز