همشهری آنلاین: نماینده ایران در سازمان ملل گفت که مذاکره‌کنندگان غربی اکنون باید نشان دهند که از اراده سیاسی لازم برای حل موضوع هسته‌یی ایران برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی وی گفت که حسن روحانی رییس جمهور ایران سعی کرده است نگرانی‌های بین المللی درباره برنامه هسته‌یی تهران را برطرف کند و قدرت‌های غربی باید به نوبه خود با حسن نیت به این اقدام واکنش نشان دهند.

خزاعی گفت: اگر طرف مقابل نیز اراده سیاسی داشته باشد و به طور عملی نشان دهد که حق هسته‌یی ایران برای استفاده از انرژی هسته‌یی برای مقاصد صلح آمیز را می‌پذیرد، مذاکرات در مدت زمان کوتاهی نتیجه بخش خواهد بود.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت که از رژیم صهیونیستی عصبانی است، زیرا "آنها سلاح هسته‌یی دارند" و ایران خواستار خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته یی است.

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) روز چهارشنبه مذاکرات دو روزه درباره برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران را در ژنو به پایان رساندند.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود گفت که این مذاکرات نه مثبت بود و نه منفی، ولی قدرت‌های جهانی توانستد سوالات مشخصی درباره مسایل کلیدی بپرسند و جواب‌هایی که دریافت کردند، مبنایی برای حرکت به جلو بود.

وی گفت: نمی‌توان گفت که می‌توانیم در هفته‌های آینده راه حلی را پیدا کنیم، ولی اکنون ابزاری برای تبادلات مشترک داریم.

وی افزود که انگلیسی حرف زدن مقامات ایران کار را آسان‌تر کرد.

این دیپلمات غربی از اشاره به جزییات پیشنهادات مورد بحث خودداری کرد و گفت که گفت‌وگوها وارد «یک فاز جدی» شده است.

دور بعدی مذاکرات در تاریخ 7 و 8 نوامبر برگزار خواهد شد، ولی پیش از آن کارشناسان هسته‌یی و تحریم‌ها از دو طرف با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درباره جزییات موانع اصلی صحبت کنند.

دیپلمات غربی گفت: هدف رسیدن به چیز ملموس‌تری تا ماه نوامبر است. ما ابزاری را روی زمین یافته‌ایم و اکنون می‌خواهیم ببینیم کار می‌کند یا نه. بگذارید ببینیم نتیجه این گفت‌وگوها چه خواهد بود، ولی هدف این است که سریع پیش برویم و این چیزی است که آن‌ها هم می‌خواهند. ما نمی‌خواهیم این یک سال طول بکشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پایان مذاکرات در یک نشست خبری گفت: امیدورایم افق‌های تازه‌ای را باز کنیم. وضعیت جامعه بین‌المللی برای حل و فصل این موضوع راه حلی درازمدت را طلب می‌کند. ما در نیویورک و ژنو با این ذهنیت وارد مذاکرات شدیم و نمایندگان ۳+۳ اراده لازم و سیاسی را برای پیشبرد این فرایند نشان داده‌اند.

وی همچنین این مذاکرات را «فشرده» و «پر ثمر» توصیف کرد اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات، آن را «مفصل‌ترین» و «پرمحتواترین» مذاکرات برگزار شده بین دو طرف توصیف کرد و گفت که گروه 1+5 با دقت در حال بررسی پیشنهاد ایران هستند.

اشتون ضمن این‌که پیشنهاد ایران را یک «همکاری مهم» توصیف کرد، گفت: دو طرف توافق کردند که جزئیات آن را فاش نسازند.

ظریف پیشنهاد ایران تحت عنوان «پایانی بر یک بحران غیر ضروری، آغازی برای افق‌های جدید» را روز سه‌شنبه در جریان نشستی غیرعلنی به نمایندگان قدرت‌های جهان ارائه داد.

کد خبر 235481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز