همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آرایش مذاکرات هسته ای نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: آمریکا به دنبال خروج آبرومندانه ازصحنه رقابت ایران با غرب است.

خانه ملت نوشت: علاءالدین بروجردی درباره تشکیل کمیته های هسته ای و تحریم برای بررسی مسائل هسته ای ایران دراین دوره از مذاکرات با 1+5، گفت: در مذکرات هسته ای هرگام روبه جلو، با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران مثبت بوده و اظهارنگرانی مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه از ژنو خبرهای نگران کننده ای به گوش می رسد، حکایت ازاین نکته دارد که توافق های صورت گرفته در مذاکرات به نفع ایران و به ضرر کشورهایی است که علاقمند به ادامه تحریم علیه ملت ایران هستند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر توافق ها در چهارچوب اصول مورد تاکید مقام معظم رهبری است، باید به این نکته اشاره داشت که این مذاکرات آغاز خوبی برای باز شدن گره هسته ای، کاهش و سپس رفع تحریم ها بوده و باید از این فرصت استفاده کرد.

وی درباره نقشه راه تعیین شده در این دوره از مذاکرات از سوی ایران، افزود: مبنای توافق اولیه در این دوره از مذکرات، پیشنهاد ویا بسته ارائه شده از سوی مقامات ایرانی بوده که آثار مثبت آن را در آینده شاهد هستیم.اما آنچه که حائز اهمیت بوده این موضوع است که حق هسته ای ایران و غنی سازی درچهارچوب ان پی تی از سوی غرب به رسمیت شناخته شود، از سوی دیگر مراکز هسته ای ایران ازجمله سایت فردو باید همچنان فعال باقی بماند.

آرایش در صحنه هسته ای به طور کامل تغییر کرده است

بروجردی تصریح کرد: در طی 10 سال گذشته بازنده بازی فشار آمریکا دربرنامه هسته ای ایران، غربی ها و همپیمانان آنها بودند، زیرا آمریکا و کشورهای حامی او نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند، این درحالی است که جمهوری اسلامی موفق شد به غنی سازی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کرده و فعالیت های هسته ای را ادامه دهد، بنابراین آرایش صحنه در عرصه هسته ای به طور کامل نسبت به گذشته تغییر کرده و آمریکا و همپیمانان غربی به دنبال خروج آبرومندانه از شرایط فعلی هستند.

تصمیم گیری درباره پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید براینکه 20 درصد غنی سازی، نیاز مقطعی جمهوری اسلامی بوده که بدست آمده است، بیان کرد: ایران باید میزان غنی سازی را در مقاطع مختلف برحسب نیاز تعریف کرده وتحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای ودرچهارچوب مفاد ان پی تی به برنامه صلح آمیز هسته ای ادامه دهد، از این رو با توجه به نوع تفاهم اولیه است که می توان مذاکره داشت اما درباره پروتکل الحاقی باید گفت که هرگونه تصمیم گیری در این زمینه دراختیارمجلس شورای اسلامی است.

تعیین دوره بعدی مذاکرات در سه هفته آینده، روشن کننده نتایج مثبت این دوره است

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره دوره بعدی مذاکرات، گفت: اگر کمیته کارشناسی رفع تحریم ها درطی 3 هفته آینده بتواند به نتایج مشخصی دست پیدا کند، طبیعی است که گزارش ها باید دردوره بعدی مذاکرات ارائه شود، به اعتقاد من دوره بعدی مذاکرات با فاصله نزدیک از اجلاس فعلی روشن کننده نتایج مثبت مذاکرات این دوره است.

مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 ، 23 و 24 مهردر ژنو برگزارشد و دو طرف مذاکره کننده ازنتایج این دوره ابراز رضایت کردند، به گفته مقامات مذاکره کننده دوره بعدی نشست ایران با سران کشورهای 1+5 در7و8 نوامبر برگزارخواهد شد./

کد خبر 235299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز