همشهری آنلاین: نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد ، مذاکرات اخیر گروه پنج بعلاوه یک با جمهوری اسلامی ایران را فرصتی برای آزمایش صداقت غربی ها خواند.

غلامحسین دهقانی

واحد مرکزی خبر از نیویورک نوشت: سفیر و معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نشست کمیته خلع سلاح و امینت بین المللی گفت ایران با صداقت کامل و با این انتظار وارد مذاکرات ژنو شد .

غلامحسین دهقانی افزود هدف ایران از ورود به این مذاکرات این است که در فرآیند مذاکرات جدی، زمان بندی شده و نتیجه بخش، نگرانی طرفهای مقابل را رفع کند.

وی افزود انتظار می رود طرفهای دیگر نیز علاوه بر به رسمیت شناختن حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای ، شامل برخورداری از چرخه کامل ملی سوخت هسته ای، نگرانی های ایران را با برداشتن همه تحریم های یک جانبه و چندجانبه برطرف کنند.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل پیشنهادهای آقای ظریف در نشست ژنو را مجموعه منسجمی برای پیشبرد مذاکرات دانست و گفت طرفهای مقابل نیز باید با استفاده از این فرصت ثابت کنند که در یافتن راه حل برای این مسئله صادق هستند.

دهقانی با اشاره به حمایت تعداد زیادی از کشورهای جهان از مذاکرات کنونی ایران و گروه پنج بعلاوه یک و ابراز امیدواری مقامات این کشورها نسبت به موفقیت مذاکرات یادشده ، ضمن تشکر از این همراهی بین المللی گفت فقط یک رژیم در منطقه ما وجود دارد که مخالف این مذاکرات است و تمام تلاش خود را برای به شکست کشاندن آن انجام می دهد.

دهقانی همچنین مواضع کشورمان را درباره تحولات یکسال گذشته در زمینه خلع سلاح تشریح و از نشست عالی رتبه مجمع عمومی در مورد خلع سلاح هسته ای که به ابتکار عدم تعهد برگزار شد، به عنوان موفقیتی در این زمینه یاد کرد .

وی با یادآوری پیشنهادهای سه گانه رئیس جمهور کشورمان به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در نشست یادشده، تأکید کرد این پیشنهادها باید به مثابه نقشه راهی در زمینه خلع سلاح هسته ای مورد توجه قرار گیرند و عملیاتی شوند .

دهقانی خلع سلاح هسته ای را یک حق و همزمان تعهد دانست که کشورها باید برای تحقق این حق به تعهدات و مسئولیت های خود عمل کنند.

وی در این زمینه با ارائه مفهوم «مسئولیت مشترک و متفاوت کشورها در زمینه خلع سلاح هسته ای» گفت کشورهای غیرهسته ای با تعهد به خودداری از تولید سلاحهای هسته ای به وظیفه خود عمل کرده اند و اکنون مسئولیت اصلی برای نابودی سلاحهای هسته ای، متوجه کشورهای هسته ای است و آنها باید به این تعهد حقوقی چند دهه ای خود پایبند باشند و همه سلاحهای هسته ای خود را نابود کنند.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل با اشاره به خطرات سایر سلاح های کشتار جمعی، ضمن محکومیت قوی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، از پیوستن این کشور به کنوانسیون سلاحهای شیمیایی به عنوان گامی مهم در راستای تحقق منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی در خاورمیانه یاد کرد.

دهقانی با یاد آوری خطر زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی گفت این رژیم، به عنوان تنها غیرعضو پیمان عد م اشاعه هسته ای در خاورمیانه، منشأ تهدید صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی باید فورا به پیمان عدم اشاعه هسته ای بپیوندد و همه تأسیسات هسه ای خود را تحت نظارت پادمان های جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل گفت این اقدام می تواند زمینه را برای تحقق منطقه عاری از سلاح هسته ای که جمهوری اسلامی ایران در سال 1974 میلادی پیشنهاد داده و کماکان از حمایت قوی بین المللی برخوردار است، فراهم کند.

نشست سالانه کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی که در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شده است، در بیش از یکماه ضمن بررسی تحولات یکسال گذشته در زمینه خلع سلاح و امنیت بین المللی، بیش از 60 قطعنامه را نیز در این زمینه به تصویب خواهد رساند.

جمهوری اسلامی ایران از کشورهای فعال کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی است و امسال با وجود مخالفت رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی حامی این رژیم، به اتفاق آراء به عنوان گزارشگر این کمیته انتخاب شد.

کد خبر 235296
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز