همشهری‌آنلاین: جایزه من بوکر امسال به النور کاتون، نویسنده نیوزیلندی رسید. این رمان‌نویس عنوان جوان‌ترین برنده جایزه من بوکر را نیز از آن خود کرده و از سوی دیگر رمان او بلندترین رمانی است که تا کنون در جایزه بوکر برنده شده است.

بوکر ۲۰۱۳

به گزارش ایبنا ،النور کاتون 28 ساله با بردن جایزه بوکر 2013  به عنوان مهم ترین جایزه ادبی بریتانیا، نام خود را به عنوان جوان‌ترین نویسنده برنده این جایزه در تاریخ اهدای آن ثبت کرد.

این جایزه برای رمان «اجرام آسمانی» که ترجمه دیگر آن «پرفروغ‌ها»(Luminaries) به النور کاتون تعلق گرفت و این رمان نیز عنوان طولانی‌ترین رمانی که تا کنون این جایزه به آن اهدا شده را از آن خود کرد.

این نویسنده جوان موفق شد تا نویسندگان کهنه‌کاری را که در فهرست نهایی این رقابت حضور داشتند پشت سر بگذارد و جومپا لاهیری، کالم تویی‌بین و جیمر کریس را شکست دهد و جایزه 50 هزار پوندی را دریافت کند.

کاتون نوشتن رمان «پرفروغ‌ها» را که دومین رمانش است از وقتی 25 سال داشت شروع کرد و عنوان جوان‌ترین نویسنده برنده این جایزه را به خود اختصاص داد. پیش از او بن اوکری در سال 1991 با 32 سال سن این عنوان را در اختیار داشت.

گروه داوری این رمان 832 صفحه ای را دارای توازن و بلوغی حیرت‌انگیز خواند و با اعلام این که حجم این رمان عاملی برای انتخابش نبوده بلکه خوب بودن آن موجب برنده‌شدنش شده است، افزود: این رمان به خواننده امکان می‌دهد تا در داستانی که کاملا استثنایی است گم شود.

ژانر این کتاب، تاریخی و یادآور رمان‌های تاریخی هیلاری مانتل «تالار گرگ» و «جسدها را بالا بیاورید» است که در سال‌های اخیر برای این نویسنده دو بوکر به همراه داشتند. تاکنون «تالار گرگ » 672 صفحه‌ای برنده بوکر سال 2009 عنوان طولانی‌ترین رمان برنده بوکر را در اختیار داشت.

به گزارش همشهری آنلاین کتاب تالار گرگ سال گذشته توسط قاضیِ‌زاده ترجمه و از سوی انتشارات کتابسرای تندیس منتشر شده بود.

کاتون که پس از اعلام نتایج در حضور جمع به سخنرانی پرداخت، با شوخی گفت رمانش کابوس ناشران بود و به دلایل کاملا منطقی از انتشار آن سرباز می‌زدند و او برای حمل و نقل دست نوشته‌هایش باید یک کیف ویژه که آنها را در خود جای دهد می‌خرید.

دیگر نامزدهای امسال شامل نووایولت بولاوایو برای «به اسم‌های جدید نیاز داریم»، جیم کریس برای «درو»، جومپا لاهیری برای «زمین پست»، راث اوزکی برای «قصه‌ای برای زمان حال» و کالم تویی بین برای «وصیت‌نامه ماری» نیز در این مراسم حضور داشتند.

کتاب «پرفروغ‌ها» درباره دوره ویکتوریایی در نیوزیلند است و بر پول، دارایی و ارزش‌های مادی جامعه تمرکز کرده است. انتظار می‌رود این کتاب با فروش قابل توجهی روبرو شود همان‌طور که کتاب «زندگی پای» نوشته یان مارتل که چند سال پیش برنده بوکر شد موفق شد تا دو میلیون نسخه به فروش برود و کتاب‌های هیلاری مانتل نیز فروشی فوق‌العاده را تجربه کردند.

برای کاتون در کشور زادگاهش نیوزیلند نیز مراسم ویژه‌ای برگزار خواهد شد و به گفته نویسنده همه مردم کشورش معتقدند این پیروزی بخشی از موفقیت آنها نیز هست. او پس از کری هالم که سال 1985 این جایزه را برد دومین نیوزیلندی است که این جایزه را به این کشور می‌برد.

وی در سخنرانی‌اش گفت بسیار افتخار می‌کند که در جهانی زندگی می‌کند که زندگی فردی نویسنده تاثیری در مطالعه اثرش ندارد و او با توجه به سن کمش می‌تواند برنده چنین جایزه‌ای شود.

وی با تشکر از شریک زندگی‌اش گفت خانواده او در نیوزیلند تلویزیون ندارند تا بتوانند همزمان از اعلام نتایج با خبر شوند.

جایزه کاتون توسط دوشس کرونوال به وی اهدا شد. در این مراسم پیام بن اوکری نیز خطاب به کاتون خوانده شد. در این پیام او به کاتون برای شکستن رکورد جوان‌ترین نویسنده برنده این جایزه تبریک گفته بود. او نوشته بود: رکوردها برای این هستند که شکسته شوند.

گروه داوری با بررسی 151 رمان سرانجام این رمان نیوزیلندی را بهترین رمان انگلیسی‌زبان سال در کشورهای مشترک المنافع خواندند. امسال در فهرست نهایی ادبیات نیوزیلند، انگلستان، کانادا، ایرلند و زیمبابوه راه یافته بودند.

گروه داوری امسال متشکل از مارتا کرنی، استوارت کلی، ماتالی هینس و رابرت داگلاس-فیرهرست در کنار مک فارلین رییس این گروه بودند و بسیاری احتمال می‌دادند مسن‌ترین نویسنده این فهرست یعنی جیم کریس 67 ساله امسال به عنوان برنده انتخاب شود.

کریس در سال 1997 با کتاب «قرنطینه» و تویی بین سال 1999 با «کشتی فانوس‌دار آب‌های سیاه» و سال 2004 با «استاد» به فهرست نهایی جایزه بوکر راه یافته بودند.

فهرست اولیه این رقابت شامل نام 13 کتاب بود و به این ترتیب «میلیارد پنج ستاره» نوشته تاش آو، «ازدواج چانی کافمن» نوشته ایو هریس،«کشته‌ها» نوشته ریچارد هاوس ، «مهمات عمل نکرده» نوشته آلیسون مک‌لئود»،«آنطرف اقیانوس اطلس» نوشته کالم مک کان، «تقریبا انگلیسی» نوشته شارلوت مندلسون و«قلب چرخان» نوشته دونالد ریان از رسیدن به فهرست نهایی بازماندند.

کد خبر 235289
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز