همشهری‌آنلاین: مراسم افتتاحیه سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور، فیلمسازان، هنرمندان، داوران جشنواره، میهمانان بین‌الملل و اصحاب رسانه برگزار شد.

جشن سی‌سالگی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

به گزارش هنرآنلاین؛ مراسم افتتاحیه سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، شامگاه دوشنبه 22مهرماه، طی مراسمی با حضور مسئولین فرهنگی کشور، فیلمسازان، هنرمندان، داوران جشنواره، میهمانان بین‌الملل و اصحاب رسانه در سالن شماره 3 پردیس سینما ملت افتتاح شد.

بنابر این گزارش، در این مراسم هاشم میرزاخانی، دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران به دعوت مجری به روی سن آمد و سخنان خود را با خیرمقدم گفتن به مهمانان مراسم از جمله؛ حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور، محمدمهدی عسگرپور، اساتید و سرپرستان انجمن سینمای جوانان و مهمانان، فیلمسازان و هنرمندان، اصحاب رسانه و میهمانان بخش بین‌الملل آغاز کرد.

میرزاخانی با اعلام اینکه 4496 فیلم از اقصی‌ نقاط ایران و جهان به سی‌امین جشنواره فیلم کوتاه ارسال شده است، یادآور شد 109 کشور در این جشنواره شرکت داشته‌اند. دبیر جشنواره در ادامه گفت: سی‌ امین دوره این جشنواره در پیش‌روست و این جشنواره به سی‌سالگی رسیده برای همین باید از مدیرعامل‌هایی که از ابتدا تاکنون بودند و تمام کسانی‌که برای این جشنواره زحمت کشیدند، تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه مراسم، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز پس از اینکه به دعوت مجری روی سن آمد، در سخنانی گفت: خدا را شاکریم که جشنواه فیلم کوتاه از مرز سن جوانی گذشته و به 30سالگی رسیده که در این مدت جوانان این مرز و بوم آثار زیبای خود را در یک فضای دوستانه و صمیمی به نمایش گذاشتند.

وی در ادامه افزود: بنده به ذوق و علاقه و استعداد جوان ایرانی باور قلبی دارم و معجزه این ذوق و استعداد را در همایش‌ها و برنامه‌های بین‌المللی در مقایسه با جوانان دیگر دیدم و تحسین گفتم. امیدواریم که کارهای زیبای جوان ایرانی نه تنها در ایران بلکه در جهان تشنه فرهنگ و هنر ایرانی دیده شود.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: که به عنوان یک خادم بتوانیم سهم اندکی در شناسایی و پرورش استعدادهای جوان داشته باشیم و بتوانیم فرصت‌های بیشتری را برای شما جوانان فراهم کنیم.

رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از برگزارکنندگان و داوران و هنرمندانی که در جلسه حضور داشتند خطاب به هیات داوران بخش بین‌الملل به زبان فرانسوی و انگلیسی به دلیل نبود مترجم مراسم عذرخواهی کرد و از آنها به دلیل حضور در جلسه تشکر کرد. در اینجای مراسم تشکر و عذرخواهی حجت‌الله ایوبی از هیات داوران بخش بین الملل با تشویق حضار همراه بود.

حجت‌الله ایوبی بعد از آن با خواندن شعری از خیام از میزبانان مراسم نیز تشکر کرد تا حضار با طبع شاعرانه رئیس سازمان سینمایی نیز آشنا شوند.

رئیس سازمان سینمایی اظهار امیدواری کرد جشنواره برای جشنواره نباشد و ادامه داد: البته جشنواره فیلم کوتاه از جمله جشنواره‌هایی است که به دلیل اینکه از اقوام مختلف ایران و از مناطق مختلف کشور در آن حضور دارند از جمله جشنواره‌های خوب وطبیعی است.

وی در ادامه افزود: امیدوارم جشنواره‌ها برای جشنواره‌ها نباشد بلکه برای ارتقای سینمای ایران برگزارشود.

حجت‌الله ایوبی ضمن اشاره به دیدار خود با قائم مقام فرهنگی روسیه در جریان افتتاح هفته فرهنگی روسیه ادامه داد: بنده در این دیدار با اشاره به برگزاری جشنواره‌های متعدد در کشور به آنها گفتم که ایرانیان آموختند که چگونه با زبان سینما با مردم جهان سخن بگویند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به اینکه ایرانیان از طریق زبان سینما با جهانیان سخن می‌گویند گفت: بنده به عنوان یکی از علاقه‌مندان سینمای پر افتخار ایران معجزه سینمای ایران را دیدم و زمانی که همه راه‌ها بر روی ما بسته بود ترییون سینما در جشنواره‌های بین‌المللی پیام صلح و عشق و محبت مردم ایران را به جهان رساند.

وی در ادامه افزود: امروز هم که ما می‌خواهیم با زبان دیگری با جهان سخن بگوییم و پیام صلح دوستانه خود را به دنیا منتقل کنیم من مطمئن هستم که سینما در دیپلماسی عمومی دولت تدبیر و امید می‌تواند نقش بسیار مهمی را در کشور ایفا کند و من یقین دارم سینماگران دلسوز هم در این برهه حساس و تاریخی این نقش خود را ایفا خواهند کرد.

حجت الله ایوبی ادامه داد: بنده تلاش خواهم کرد هرگز سینماگر و سینمای ایرانی کوچک شمرده نشود و امیدواریم روزهای سختی را که گاهی برسینما گران ما در مقاطع مختلف رفت هرگز تکرار نشود.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که سینمای جوان پله‌ای برای رسیدن به نام‌های بلند باشد و خیلی از نام‌های بلند از سینمای جوان و فیلم کوتاه برخواستند و امیدواریم که این دوستانی که خواستگاه خود را فراموش نکنند و تجارب خود را در اختیار سینمای جوان کشور قرار دهند و همچنین از مدیریت سینمای جوان می‌خواهم که انقطاع بین نسل‌ها ایجاد نشود وحتما از کسانی‌که از سینمای کوتاه پرکشیدند و نامشان بلند شد با آنها ارتباط داشته باشند و از آنها هم در بحث مدیریت این سینما در عالی‌ترین سطوح و به عنوان مشاوران و به عنوان کارگاه‌های حرفه‌ای و آموزشی استفاده کنند.

رئیس سازمان سینمایی درانتهای سخنانش گفت: بنده سینمای جوان را جایی برای آموزش می‌دانم و لااقل به خاطر شغل معلمی خود هم که شده مطمئن باشید سینمای جوان در برنامه هایی که آن را سینمای امید می‌نامم برای سالهای پیش رو انشاالله جایگاه والایی خواهد داشت.

  • حاشیه‌ها:

- از حاشیه‌های این دوره از مراسم افتتاحیه جشنواره می‌توان به استقبال گسترده علاقه‌مندان از مراسم افتتاحیه اشاره کرد بطوری‌که عده‌ای ایستاده برنامه‌ها را تماشا کردند.

- مجری برنامه، شاهین بهرام نژاد مجری بوشهری بود که با خواندن شعر و دعوت ویژه از سخنرانان فضای گرمی را ایجاد کرده بود.

- موسیقی سنتی رضا دربندی و همراهانش موجب رضایت‌مندی حاضران به ویژه ریاست سازمان سینمایی شد که به گونه‌ای که ایوبی پشت تریبون از آنان تشکر کرد.

- اجرای ویدیو کلیپ‌های متنوع مرور جشنواره 29، نگاهی به جشنواره سی‌ام، تیزر جشنواره فیلم تهران و تیزر جشنواره فیلم اولی‌ها، نمایش فیلم 4 دقیقه کمی آن طرف تر از برگزیدگان جشنواره فیلم اولی‌ها و در نهایت نمایش ویدیو کلیپ از آقای عماد عامری با استقبال حاضران روبرو شد.

- هنگام رونمایی از تمبر جشنواره سی‌ام ایوبی با زدن مهر روی تمبر و امضای تابلوی فوق به همراه دبیر جشنواره و میهمانان بخش بین‌الملل جشنواره را رسما افتتاح کرد.

- فوت کردن شمع سی سالگی جشنواره برروی کیکی از پوستر جشنواره همراه با کلیپی از نورافشانی نیز مورد توجه میهمانان قرار گرفت.

- در پایان مراسم با افتتاح گالری سی سال جشنواره و رونمایی از جلد کتاب‌های جشنواره و پکیج فرهنگی فیلم‌های کوتاه و صرف شام و کیک سی سالگی میهمانان جشنواره سی با نورافشانی در مقابل پردیس سینمایی ملت این جشنواره را آغاز کردند.

گفتنی است، سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی در تهران سینما پردیس ملت و همزمان در سراسر کشور از 30 مهر تا 3 آبان ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 235288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز