همشهری آنلاین: جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس، ایران را کشوری سربلند و دارای تاریخی کهن دانست و گفت: باید با این کشور با احترام بالا برخورد کرد؛ در حالی که کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا و بریتانیا با نگاهی از بالا به پایین با ایران برخورد کردند.

جک استراو

ایسنا نوشت: جک استراو درباره مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو افزود: من به این مذاکرات خوش بین هستم؛ به هر حال دو طرف ابراز خوش بینی کرده اند و حالا که ایران یک محدوده زمانی شش ماهه را اعلام کرده و گفته که می خواهد گام های صریح بردارد، من هم از این موضوع استقبال می کنم.

استراو تأکید کرد: فکر می کنم که مذاکره کنندگان پیشنهادهای متقابلی مطرح کنند چون اعتماد سازی دو طرفه است؛ بر همین اساس اگر ایران اقداماتی برای اعتماد سازی انجام دهد ، مذاکره کنندگان غربی هم باید به همان میزان گام هایی بردارند؛ البته باید شرایط سیاسی روحانی و نیز مذاکره کنندگان غربی چین و روسیه را هم در نظر گرفت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایران می گوید پیشنهادش ظرفیت شکستن بن بست را دارد و با طرحی نو آمده ، آیا فکر می کنید که بریتانیا و آمریکا چه واکنشی به این پیشنهاد نشان بدهند؟ تصریح کرد: من در اتاق مذاکره نبودم و به جزییات این مذاکرات دسترسی ندارم اما چیزی که می دانم این است که در مذاکرات مثبت اگر بخواهید فضای مثبت و اطمینان بخشی در دو سوی مذاکره داشته باشید، باید مذاکرات را دور از چشم دوربین های تلویزیونی انجام دهید و به عنوان یک قانون کلی هر چه اطلاعات کمتری از مذاکرات منتشر شود روند مذاکرات بهتر طی می شود.

استراو اظهار داشت: من جزییات مذاکرات را نمی دانم و در این باره چیزی نمی گویم اما اخبار خبرگزاری ها که می گویند ایران می خواهد در شش ماه این مسأله را حل کند، مسأله را بسیار مثبت می دانم و از سوی دیگر گروه ۳+۳ برای اطمینان دادن به ایران به دنبال ارایه راه حل هایی هستند که بتوانند برخی از تحریم ها را بردارند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر من هر دو طرف قبول دارند که این روند، زمانبر است و به زمان احتیاج دارند؛ همانطور که زمان برد تا رابطه ایران و جهان به اینجا رسید؛ اما به هر حال هر دو طرف برای تغییر گام بردارند.

استراو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما در گذشته در گفت وگوهای هسته ای حضور داشتید؛ آیا فضای خوشبینی که الان دیده می شود در گذشته هم سابقه داشته است؟ گفت: دوره های دیگر هم بود که جو مذاکرات مثبت بود؛ زمانی که مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ انجام شد، بیانیه تهران که حدود ۱۰ سال پیش صادر شد آنجا در محل مذاکرات در شمال تهران شاهد جو هیجان انگیزی بودیم و به نتایج خوبی هم منجر شد؛ بعدها منتها در پیاده کردن آن بیانیه مشکلاتی پیش آمد.

وی که با بی بی سی گفت و گو می کرد افزود: حس من این است که روحانی، که آن موقع مذاکره کننده ارشد بود و اکنون رییس جمهوری است امروز در موقعیت بهتر و قوی تری در داخل کشور قرار دارد.

استراو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان خصمانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: نتانیاهو هم که مخالفت خودش را نشان داده به همان اندازه در غرب مخصوصاً دیپلمات های غربی ذهنیت ملی ایرانی ها را درست درک نمی کنند؛ چیزی که من در این سالها فهمیدم، این است که احترام گذاشتن به ایرانی ها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مسلم است که در ایران مثل بسیاری کشورها، نظرهای متفاوتی وجود دارد اما تلقی من این است که ایران کشوری سربلند و دارای تاریخی کهن است و به همین دلیل باید با این کشور با احترام بالا برخورد کرد؛ در حالی که کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا و بریتانیا با نگاهی از بالا به پایین با ایران برخورد کردند؛ این موضوع باید در هر معادله که ایران در آن حضور دارد، در نظر گرفته شود.

کد خبر 235214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز