۲هفته بعد از مذاکرات محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ در حاشیه اجلاس نیویورک و ۲سال بعد از اینکه مصوبه پرمناقشه مجلس، دولت را ملزم به کاهش روابط تهران و لندن آن هم درسطح کاردار کرد، مقامات وزارت امورخارجه ۲کشور از آغاز روابط دیپلماتیک در سطح کاردار غیرمقیم خبر می‌دهند.

مجلس

ویلیام هیگ وزیر امورخارجه انگلیس که چند روز بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اعلام کرده بود برای بهبود روابط با ایران آماده‌‌ایم، روز دوشنبه با حضور در پارلمان این کشور از توافق با ایران برای آغاز ارتباط در سطح کاردار غیرمقیم خبر داد و گفت که بازسازی روابط شامل گام‌های موقت در جهت بازگشایی سفارت هر دو کشور است. هیگ گفته بود که وظیفه کاردار غیرمقیم برقراری مناسبات، شامل گام‌های اولیه در جهت بازگشایی سفارتخانه‌های 2کشور خواهد بود.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز روز سه‌شنبه و بعد از سخنرانی هیگ در پارلمان انگلیس، خبر داده بود که پیرو گفت‌وگوهای وزرای خارجه 2کشور در نیویورک وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه طی تماس تلفنی با آقای ظریف پیشنهاد داد که 2کشور نسبت به تعیین کاردار غیرمقیم در پایتخت‌های 2کشور اقدام کنند. افخم با اشاره به مصوبه 2سال پیش مجلس هشتم درخصوص سطح روابط 2کشور در حد کاردار گفته بود وزارت خارجه ایران و انگلیس توافق کردند که تهران و لندن در سطح کاردار غیرمقیم با یکدیگر روابط داشته باشند.

این درحالی است که قبل از حمله به سفارت انگلیس در تهران سطح روابط 2کشور در حد سفیر بود، اما موافقت مجلس با کاهش رابطه با لندن مقدمه حضور مخالفان رابطه ایران و انگلیس و حمله به سفارت این کشور در تهران را فراهم کرد و فردای آن روز هم علی لاریجانی در نطق صبحگاهی خود این اقدام را نمادی از فضای افکار عمومی ملت ایران دانست. با این حال مقام معظم رهبری مرداد‌ماه سال 91در دیدار با نخبگان و فعالان دانشجویی با اشاره به ماجرای سفارت انگلیس احساسات جوانان را منطقی اما رفتارشان را نادرست دانسته بودند.

مجلس هشتمی‌ها که آن زمان اظهارات توهین‌آمیز سایمون گس سفیر بریتانیا در تهران و دخالت آشکار وی ‌در امور داخلی کشورمان را بهانه پیگیری طرح کاهش رابطه قرار داده بودند با تصویب ماده واحده این طرح به دولت اولتیماتوم دادند تا ظرف 2هفته، روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند. اما اکنون معتقد هستند که به‌دلیل تغییر رویکرد دولت انگلیس نسبت به ایران شرایط برای ارتقای روابط حتی در سطح بالاتر از کاردار نیز وجود دارد و این تصمیم نیازی به مصوبه مجلس ندارد. استدلال نمایندگان هم تبصره یک این طرح است که براساس آن درصورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور مزبور(انگلیس) وزارت امورخارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقا دهد.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در این‌باره به همشهری گفت: منعی برای آغاز روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس در حد کاردار غیرمقیم وجود ندارد و این تصمیم مغایر با مصوبه مجلس هم نیست. در عین حال ما قانون کاهش رابطه را در شرایطی تصویب کردیم که دولت انگلیس اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک داشت. دولت هم آن زمان این قانون را اجرا کرد و خود قانون این اجازه را به وزارت خارجه داده که برای ارتقای سطح روابط تصمیم‌گیری کند. درحال حاضر شرایط گذشته وجود ندارد و ادامه همکاری دیپلماتیک در سطح بالاتر از کاردار نیازی به مصوبه مجلس ندارد. مجلس هم معتقد است که ما با همه کشورها منهای رژیم اشغالگر قدس که ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم باید روابط در بالاترین سطح براساس احترام متقابل داشته باشیم.

منصوری آرانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز با بیان اینکه تحرک دیپلماتیک دولت جدید میل کشورها را به گسترش رابطه با ایران افزایش داده است، می‌گوید: از اینکه انگلیس با درک مختصات جمهوری اسلامی ایران نسبت به آغاز روابط دیپلماتیک با ما تمایل نشان داده است خوشحالیم و معتقد هستیم که منعی برای ارتقای رابطه در سطح بالاتر وجود ندارد.جمهوری اسلامی ایران متناسب با گام‌هایی که انگلیس در جهت اعتماد‌سازی‌ برمی‌دارد تصمیم‌گیری خواهد کرد و درصورت همکاری براساس احترام متقابل مجلس هم از ارتقای روابط استقبال می‌کند.

کد خبر 234491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز