لغو روادید ایران با ۶۰کشور پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور براساس آنچه دیروز خبرگزاری ایسنا اعلام کرد همچنان معطل مانده است.

گذرنامه

به‌نظر می‌رسد ارگان‌های دخیل در این موضوع، تاکنون به اجماع نظر نرسیده و به جای آن، گزینه‌های دیگری را روی میز گذاشته‌اند.
براساس این گزارش، راهکار وزارت امور خارجه برای باز کردن دروازه‌های کشور به روی گردشگران ورودی، صدور روادید فرودگاهی است. حسن قشقاوی، معاون امور مجلس و کنسولی وزارت خارجه کشور روادید فرودگاهی را برادرخوانده لغو روادید دانسته و از تورگردان‌ها‌ خواست تا کار گردشگران را فعلا با این نوع روادید راه بیندازند. این درحالی است که صدور روادید فرودگاهی، دردسرهای خاص خود را دارد.

کمبود تعداد مأموران در بخش صدور روادید در فرودگاه‌های بین‌المللی تهران، شیراز و مشهد همیشه مسئله بوده به‌طوری که به گفته تورگردان‌ها و راهنمایان تور، گاهی فرایند صدور روادید در فرودگاه به بیش از 4 ساعت می‌رسد. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که اتباع تمامی کشورها به جز 10کشور کلمبیا، سومالی‌، آمریکا‌، انگلیس، کانادا، بنگلادش‌، اردن‌، عراق‌، افغانستان و پاکستان‌ می‌توانند در فرودگاه‌های ایران، روادید بگیرند. این گزارش می‌افزاید:

کشورهای زیادی چون مالزی هستند که با فراهم کردن این امکان، نام آنها در گروه کشورهای بدون نیاز به روادید قرار گرفته است. براین اساس، از سال 2010میلادی صرف‌نظر از اینکه برخی کشورها یکطرفه به ایران لغو ضرورت صدور روادید را اعلام کرده‌اند‌، ایران نیز پیشنهاد لغو روادید را به برخی کشورها ازجمله کویت‌، امارات‌، عراق‌، جمهوری آذربایجان و گرجستان و همچنین کشورهای عضو «اکو» داد.
از میان این کشورها، گرجستان روادیدش را به‌صورت یکجانبه برای ایرانی‌ها لغو کرد که اوایل همین سال بار دیگر شرایط را به حالت قبل بازگرداند و اکنون روادید ایرانی‌ها را در فرودگاه یا از طریق سفارتخانه صادر می‌کند.

روادید‌ ایران برای اتباع کشور جمهوری آذربایجان نیز یکطرفه از سوی ایران لغو شد که این موضوع در افزایش آمار ورود‌ آذربایجانی‌ها به کشورمان تأثیر زیادی داشت، به‌طوری‌ که در 2 سال گذشته، جمهوری آذربایجان دومین کشور فرستنده بیشترین گردشگران به ایران بوده، اگرچه هدف بیشتر آنها برای سفر به ایران، تجارت‌، درمان و دیدار با اقوام بوده است.

پیشنهاد دیگری هم که بارها مطرح شده، لغو روادید با کشورهای عضو اکو شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان‌، ترکمنستان‌، قرقیزستان‌، ازبکستان، تاجیکستان‌، پاکستان و ترکیه است که البته در میان آنها کشورهای خاصی مانند افغانستان و پاکستان دیده می‌شوند که ارگان‌های امنیتی ایران برای لغو روادید با آنها به‌دلیل شرایط امنیتی‌، موافقت ندارند.

این موضوعی بود که نماینده پلیس مهاجرت و گذرنامه در آخرین نشست رسیدگی به معضلات روادید با تورگردان‌ها نیز به آن اشاره کرد. موضوع لغو ویزا با افغانستان و عراق بارها در دولت مطرح شده ولی مشکلاتی برای کشور ما پیش می‌آورد. فقط کافی است تعداد انفجارهای روزانه در این کشورها را درنظر بگیرید، عاملان و آمران آنها دوست دارند این انفجارها در کشور ما نیز اتفاق بیفتد. بدین‌ترتیب نگرانی‌های امنیتی در موضوع لغو روادید با 2 کشور عراق و افغانستان همچنان برقرار و البته بجاست.

کد خبر 235056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز