همشهری آنلاین: توانایی آژانس امنیت ملی آمریکا در جمع‌آوری اطلاعات آنلاین کاربران به لطف افشاگری‌های ادوارد اسنودن اکنون برای همه بدیهی شده‌است، موضوعی که برای بسیاری از کاربران آزاردهنده است.

جاسوسی

براساس گزارش وایرد، با این‌همه نگرانی و آزردگی زمانی بیشتر می‌شود که از تلاش شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در ردیابی کاربران آنلاین مطلع شوید. برخی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی درحال ساخت و تکمیل نسخه‌هایی پیشرفته از سیستم‌های ردیابی هستند که می‌توانند بسیار دقیق‌تر از تکنولوژی‌های رایج امروزی ردپای کاربران را دنبال کنند. برای مثال شرکت مایکروسافت طی هفته جاری پا جای پای گوگل گذاشته و سیستم ردیابی جدیدی را عرضه کرد.

از اطلاعات به دست آمده از این سیستم‌ها برای تبلیغات، و نه تجسس دولتی  استفاده خواهد شد و تنها در اختیار شرکت‌های مجاز قرار خواهند گرفت. به گفته مارک روتنبرگ مدیر اجرایی مرکز اطلاعات حریم الکترونیکی کاربران اینترنتی کنترل چندانی بر حوزه کوکی‌ها ندارند، اما مشکل وقتی پیچیده‌تر می‌شود که فناوری‌های ردیابی رایج‌تر شوند و تنها چند شرکت‌ مشخص کنترل اطلاعات تبلیغاتی را به عهده بگیرند.

به گفته روتنبرگ استفاده احتمالی آژانس امنیت ملی از اطلاعات نسل جدید تکنولوژی‌های ردیابی تنها دلیلی است که باید از ردیابی‌ رفتاری کاربران دوری جست، زیرا درحال حاضر شواهد زیادی از احتمال استفاده از این اطلاعات توسط جاسوسان دولت آمریکا وجود دارند. اسناد متعلق به NSA که در اوایل این ماه در گاردین منتشر شدند نشان می‌دهند کوکی‌های ایجاد شده توسط شبکه DoubleClick شرکت گوگل برای جاسوسی از کاربران اینترنتی که کاربر سیستم Tor هستند استفاده می‌‌شوند.

حمله Tor آژانس امنیت ملی همه کاربران آنلاین را تحت تاثیر خود قرار نداده است اما ردیابی بخشی لاینفک از سیستمی است که مایکروسافت در حال تکمیل کردن آن است و می‌تواند ردپای کاربران را در هر فضایی، وب‌سایت،‌اپلیکیشن، رایانه‌ها، تبلت‌ها، اسمارت‌فون‌ها و کنسول‌های بازی ثبت کند. مایکروسافت و شرکایش با این سیستم جدید توانایی ردیابی بسیار دقیقی را به دست خواهند آورد.

شاید در ابتدای امر این سیستم مفید و کاربردی به نظر بیاید،‌آما یادآوری آنچه در اسناد افشا شده توسط اسنودن بیان شده‌بودند یادآور این نکته خواهد شد که NSA پیش از این نیز از اطلاعات شرکت‌های بزرگ برای مقاصد و منافع خود استفاده کرده‌است.

سیستم جایگزینی کوکی مایکروسافت  اساسا یک ردیاب قوی تجهیزات الکترونیکی است، به این معنی که مصرف‌کننده با پذیرفتن شرایط استفاده از خدمات یک دستگاه اجازه می‌دهد تا از او استفاده تبلیغاتی کنند، و حقیقت اینجاست که بیشتر کاربران چنین ضوابطی را می‌پذیرند زیرا شرکت‌ها آنها را تشویق به پذیرش آنها می‌کنند.

گوگل نیز چنین سیستم جایگزین کوکی را به نام Adld راه‌اندازی کرده‌است و به نظر می‌آید شرکت‌های بزرگ اینترنتی در رقابتی نفس‌گیر برای ردیابی بیشتر کاربران و پیروزی در بازار فروش تبلیغات هدفمند به دام افتاده‌اند. مثال دیگر این شرکتها فیس‌بوک است که ابزار تبلیغات بر اساس جستجو‌های اینترنتی خارج از فیس‌بوک کاربرانش را ایجاد کرده و حتی می‌تواند بر اساس خوارباری که کاربران از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنند، تبلیغ ارائه کند. با این‌همه فیس‌بوک هنوز گزینه مسدود کردن چنین اپلیکیشن‌هایی را دارد اما مقابله با سیستم‌های ردیابی مایکروسافت و گوگل بسیار دشوارتر خواهد بود.

درحال حاضر کاربران معمولی اینترنت از جاسوسی‌های دولت آمریکا در میان اطلاعات خصوصی خود بیشتر از همیشه خشمگینند و همزمان، شرکت‌های بزرگ مشتاقانه درحال ارتقا توانایی خود در ردیابی اطلاعات خصوصی کاربران اینترنتی و جمع‌آوری این اطلاعات در مجموعه‌ای متمرکز و تبلیغاتی هستند؛ گوگل و مایکروسافت نیز برای توسعه چنین سیستم‌هایی باید نهایت احتیاط را انجام دهند زیرا این احتمال وجود دارد که خشم کاربران بارها بیشتر از خشم کنونی‌شان نسبت به دولت شود.

کد خبر 235002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز