سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

بالا‌بودن قیمت و انحصار پهنای باند و تحریم‌ها، از عوامل مهم اختلال در سرویس‌دهی اینترنت در ایران هستند.


یک کارشناس فناوری اطلاعات می‌گوید که در اکثر کشور‌های در حال توسعه دنیا، سرعت اینترنت تا سقف گیگابیت برثانیه است و این درحالی است که ما هنوز برسر سرعت‌هایی همچون کیلوبیت برثانیه چانه می‌زنیم و برخی قانو‌نگذاری‌ها جلوی رشد سرعت اینترنت در کشور را گرفته‌اند.

رضا عصاره به قیمت اینترنت در کشور اشاره و اظهار کرد: چون قیمت پهنای باندی که شرکت ارتباطات زیرساخت به سایر شرکت‌ها می‌فروشد بالاست بنابراین شرکت‌ها نیز برای جلوگیری از ضرر خود مجبور هستند با سودی اندک سرویس اینترنت را به مردم ارائه دهند. وی در ادامه به محدودیت سرعت ۱۲۸کیلوبیت کاربران اشاره کرد و گفت: قانونگذاری‌های شبیه به تعیین سقف سرعت اینترنت برای کاربران خانگی باعث جلوگیری از رشد اینترنت در کشور شده است؛ چراکه افزایش سرعت کاربران خانگی باعث خواهد شد تا شرکت ارتباطات زیرساخت مجبور به واردکردن پهنای باند بیشتری به کشور شود و افزایش عرضه و تقاضا می‌تواند قیمت را در این زمینه کاهش دهد. این کارشناس در رابطه با وضعیت اینترنت کشور در چند سال گذشته افزود: اگرچه ورودی‌های پهنای باند به کشور افزایش یافته است اما در کنار آن باید میزان دسترسی کاربران به اینترنت را هم لحاظ کنیم؛ چراکه در این زمان بعضی از کاربران به‌صورت همزمان از 3سرویس اینترنتی استفاده می‌کنند.

عصاری در ادامه به انحصار پهنای باند که در دست شرکت ارتباطات زیرساخت است اشاره کرد و گفت: اگر این انحصار از دست شرکت زیرساخت خارج شود و شرکت‌های خصوصی در این زمینه ورود پیدا کنند، رقابت در زمینه ورود پهنای باند به کشور افزایش خواهد یافت و همین موضوع باعث کاهش قیمت‌ اینترنت در کشور خواهد شد. او ادامه داد: از دیگر مزیت‌های این موضوع می‌توان به تهیه پهنای باند توسط اپراتور از چند بستر مختلف در کشور اشاره کرد. در حقیقت اصلاح قانون در این زمینه هم می‌تواند کمک‌های زیادی به وضعیت اینترنت در کشور کند. این کارشناس مسائل فناوری اطلاعات در پایان در مورد تجهیزات مورد استفاده در این حوزه گفت: یکی از مسائلی که درحال حاضر تمامی شرکت‌ها با آن مواجه هستند بحث تحریم‌هاست؛ چراکه در این حوزه ما مجبور به ورود تجهیزات تخصصی از کشورهای خارجی هستیم و وجود تحریم‌ها ما را مجبور به استفاده از چند واسطه برای خرید جنس موردنظر می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که قیمت تمام‌شده افزایش پیدا کند. درصورت حل این موضوع، قیمت‌ها برای ما کاهش پیدا خواهد کرد و این باعث می‌شود قیمت سرویس‌ها نیز کاهش یابد. علاوه بر این ثبات قیمت دلار از دیگر مسائلی است که می‌تواند اثر خود را روی سرویس‌های اینترنتی بگذارد.

کد خبر 234992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز