همشهری آنلاین: هشتم ذی حجه، روز "ترویه" است و علت نام‌گذاری این روز، بدان جهت است که در منی و عرفات آب وجود نداشت و حاجیانی که قصد وقوف در منی و عرفات را داشتند، باید از مکه معظمه برای خود آب تهیه کرده و به همراه خود می‌بردند که چنین حالتی را "ترویه" می‌نامند.

حج

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روز هشتم ذی‌الحجه، از روزهای مهم این ماه است که مستحب است بعد از نماز ظهر این روز، حاجیان در شهر مکه احرام بسته و برای توقف در صحرای عرفات از شهر خارج شوند. بر اساس روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام، روزه گرفتن در آن، کفاره 60 سال آدمی است1".

اعمال روز ترویه چیست؟

در این روز حاجیان خانه خدا، مراسم حج تمتع و حج اکبر را آغاز می‌کنند.

گفتنی است مناسک حج تمتع از روز هشتم با محرم شدن در شهر مکه آغاز می‌شود. اعمال و مناسک حج تمتع که برای افراد مستطیع واجب می‌شود، عبارتند از:

1- محرم شدن

یعنی پوشیدن لباس ویژه احرام و نیت حج کردن. بهترین زمان محرم شدن، روز هشتم ذی حجّه است که در مکه معظمه انجام می‌گیرد که اگر در مسجدالحرام باشد، افضل خواهد بود.

2- وقوف در عرفات

یعنی حضور در عرفات، از ظهر روز نهم ذی حجّه تا غروب شرعی.

3- وقوف در مشعر

یعنی بیتوته در مشعرالحرام، واقع در مزدلفه، از شب دهم ذی حجّه تا طلوع فجر روز دهم.

4- انجام واجبات منی در روز دهم ذی حجّه.

واجبات منی عبارتند از: رمی جمره عقبه، قربانی کردن حیوان حلال گوشت گوسفند، گاو و شتر، حلق و تقصیر تراشیدن و کوتاه کردن موی سر.

5- اعمال واجب مکه

پس از بازگشت از عرفات و منی، به مکه معظمه، چند عمل را باید در آن انجام دهد: طواف واجب خانه خدا، خواندن دو رکعت نماز طواف و سعی بین صفا و مروه.

6- طواف نساء

7- خواندن دو رکعت نماز طواف نساء، در پشت مقام ابراهیم علیه السلام

8- بیتوته در منی، در شب‌های یازدهم و دوازدهم ذی‌الحجّه

9- رمی جمرات سه گانه جمرة الاولی، جمرة الوسطی و جمرة العقبه در روزهای 11 و 12 ذی حجّه

علاوه بر واجبات حج که اختصاراً بیان شد، مستحبات و ادعیه فراوانی نیز وارد شده‌اند که به خاطر رعایت اختصار، از ذکر آن‌ها صرفنظر کردیم. همچنین مسایل فرعی فقهی فراوانی درباره حجّ تمتع وجود دارد و در برخی از اعمال اعم از واجب و مستحب میان زن و مرد حج‌گذار تفاوت‌هایی است، که تمامی آن‌ها در مناسک حج فقهای عظام به طور تفصیلی بیان شده است.

و در پایان این دعا را همیشه به نیت روزی شدن حج بیت الله الحرام برای خود و تمام آرزومندان که از امام معصوم(ع) نقل شده بخوانیم: ""اللهم ارزقنا حجّ بیتک الحرام، فی عامی هذا و کلّ عام ما ابقیتنی"

منابع برخی روایات:

1. الاقبال بالاعمال الحسنة سید بن طاووس، ج 2، ص 49.

کد خبر 234980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز