سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

ساری- عبدالرحیم دیوسالار: منطقه دودانگه به مرکزیت شهر فریم از مناطق محروم و توسعه نیافته شهرستان ساری با حدود ۸۰سال سابقه استقرار بخشداری و افزون بر ۳هزار سال سابقه تمدن تاریخی است.

سدی که آب در آن ذخیره نمی‌شود


رئیس شورای اسلامی شهر فریم می‌گوید: این بخش 110روستا و 3شهر کهن (پریم، پات شوآرش یا فریم، شهردشت و شهربن) را در شناسنامه تاریخی‌اش دارد، اگرچه شهرهای مذکور در زلزله هولناک سال 600هجری ویران شدند. این در حالی‌است که دودانگه همچنان در محرومیت و مظلومیت به سر می‌برد.

عباسعلی مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری افزود: متأسفانه بسیاری از ظرفیت‌های یادشده ازجمله نیمی از 110روستا را از این بخش جدا و به سایر بخش‌های جدیدالتأسیس یا شهرستان یا استان مجاور(سمنان)ملحق کردند.

او تأکید کرد: جای بسی تأسف است که فریادهای دودانگه مظلوم به گوش مسئولین نمی‌رسد؛ دودانگه‌ای که روستاهایش را گرفتند و جنگل‌هایش را فروختند و آبش را بردند و مردم آن در آب کشاورزی و آب شرب دچار کمبود هستند و در فقر به‌سر می‌برند؛ آیا دودانگه سزاوار این بی‌مهری‌هاست؟

رئیس شورای اسلامی شهر فریم اضافه کرد: سدی را در افراچال احداث کردند که آبش از سرشاخه‌های دودانگه تامین می‌شد زمانی که به بهره‌برداری رسید پس از چندی در یک تصمیم شتابزده روستای افراچال و سد سلیمان تنگه را از بخش دودانگه منفک و به بخش جدیدالتأسیس ملحق کردند.

مهدوی تصریح کرد که در واقع دودانگه نه از آب سد سلیمان تنگه به‌منظور استفاده در کشاورزی و نه از آب شرب این سد بهره می‌برد و نه از سایر درآمدهای حاصله چیزی عاید این منطقه می‌شود.
او معتقد است که سد فریم را بی‌مطالعه با پول این مردم کم‌درآمد و ضعیف با بیش از 4میلیارد تومان ساختند، بعد متوجه شدند که سد مذکور روی گسل قرار دارد و به دلایل فنی آب در آن ذخیره نمی‌شود و کسی پاسخگوی مردم مظلوم نیست و آیا سزاوار است که تاوان آن را مردم پس بدهند؟

رئیس شورای اسلامی شهر فریم می‌گوید: دودانگه بخشی از خاک ایران است همه باید از این نعمت‌های خدادادی استفاده کنیم نه اینکه سرمایه و دارایی دودانگه را سایر شهرستان‌ها استفاده کنند و مردم دودانگه بی‌بهره و در مضیقه باشند. وقتی نمی‌توانند مسئله را حل کنند صورت مسئله را پاک می‌کنند آیا با پاک کردن صورت‌مسئله، مشکل حل خواهد شد؟

مهدوی می‌افزاید: شاید این گفته‌ها فریادهای بی‌حاصلی در مورد این دردها باشد، باید بگویم پول‌هایی که از بیت‌المال خرج ندانم‌کاری‌ها و بی‌دانشی‌های خود کرده‌اند و خسارت‌هایی که بر مردم و کشور تحمیل کرده‌اند قابل جبران نیست. او ابراز امیدواری کرد که دست‌اندرکاران با تحقق خواسته‌های به حق مردم موجبات تولید، اشتغال و توسعه دودانگه و شهر فریم را فراهم کنند.

انتظارات مردم دودانگه

رئیس شورای اسلامی شهر فریم می‌گوید: مردم این منطقه استقرار و نصب تله کابین در شهر فریم از تلارم تپه به پاجی و میانا، گازرسانی به فریم و 57روستا، ساخت جاده دودانگه به استان سمنان و تغییر الگوی کشت در مناطق کم بازده به درختان سیاه‌ریشه را انتظار دارند.

مهدوی ساماندهی ورگین‌وا و شیرین رود و عروس و داماد، احداث و تأسیس آموزشکده یا دانشکده کشاورزی و دامپروری در شهر فریم و احداث سد گچین که آرزوی چندین ساله کشاورزان منطقه است را خواستار شد.
او تجهیز و نوسازی اراضی سنتی کشاورزی و احداث راه‌های بین مزارع، احداث نهرها و کانال‌ها و مکانیزه‌شدن آنها برای جلوگیری از هدر رفتن آب تا مزارع و ایجاد بیمارستان در شهر فریم که با توسعه درمانگاه فعلی قابل تحقق خواهد بود را از خواسته‌های مردم این بخش محروم از توابع مرکز استان مازندران برشمرد.

شهردار شهر فریم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری 4خطه‌کردن جاده ساری- فریم، شتاب دادن به توسعه شهر فریم به‌عنوان آینه تمام نمای بخش دودانگه و توجه ویژه در تأمین اعتبارات برای آماده کردن زیرساخت‌های آن، جذب سرمایه‌گذاران به منطقه در ساخت صنایع مادر به‌منظور مهیا‌شدن زمینه تولید و اشتغال را به‌عنوان تقاضاهای راهبردی و استراتژیک مردم بخش دودانگه و شهر فریم بیان کرد.

یوسفعلی حبیبی بر فعال شدن شهرک صنعتی شهر فریم تأکید کرد و افزود: با توجه به ویژگی‌های خاص منطقه فریم با برخورداربودن از زیبایی‌های خیره‌کننده و بی‌نظیر و آثار و پیشینه تاریخی تمهیداتی اندیشیده شود که شهر فریم و بخش دودانگه جزو مناطق گردشگری قرار گیرند. او ابراز امیدواری کرد که دست‌اندرکاران با تحقق خواسته‌های به حق مردم موجبات تولید، اشتغال و توسعه دودانگه و شهر فریم را فراهم کنند.

کد خبر 234971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز