چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

پس از آنکه وزارت نیرو اعلام کرد مرحله دوم آبگیری سد سیمره به‌زودی انجام می‌شود، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در سومین روز از سکانداری خود در ارگ آزادی بلافاصله به انجام کاوش‌های نجات بخشی مجدد در محوطه سد سیمره دستور داد.

سد سیمره

سیمره یکی از نقاط باستانی و بسیار بااهمیت در دوره‌های تاریخی ایران است که در کاوش‌های پیشین آثاری از عصر آهن و مفرغ تا دوره اسلامی از آن به دست آمده است. با آبگیری سد سیمره 150 اثر و محوطه تاریخی و باستانی ایران به زیر آب می‌روند و دستور کاوش‌های باستان‌شناسی نیز با هدف نجات بخشی آثار تاریخی در این محوطه صادر شده است.حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده‌ باستان‌شناسی که پیش‌تر رئیس پایگاه باستان‌شناسی الموت بود همین دیروز به ایسنا گفت که تا پایان یافتن کاوش در محوطه‌های تاریخی واقع در دره‌ سیمره‌، آبگیری سد سیمره به تعویق افتاد.

یک روز پیش از این اعلام، روزنامه همشهری در گزارشی به وضعیت کاوش‌های ناقص نجات بخشی در دره سیمره با تأکید بر دستور رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی پرداخت و ارزش‌های این محوطه تاریخی و باستانی را بررسی کرد.

حمیده چوبک اما دیروز از جلسه‌ای خبر داد که پژوهشکده باستان‌شناسی کشور با مسئولان وزارت نیرو درباره آبگیری سد سیمره داشته است. به گفته وی در حال حاضر آبگیری سد سیمره به تعویق افتاده و تا زمانی که کار کاوش به‌طور کامل در محوطه تاریخی سیمره انجام نشود و آثار تاریخی قرارگرفته در محوطه مورد حفاظت قرار نگیرند، سد سیمره آبگیری نمی‌شود.

کد خبر 248478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز