یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) هر سال را روز جهانی کتاب و حق مؤلف اعلام کرده‌اند

world book and copyright day

همایش عمومی یونسکو در بیست‌ و هشتمین اجلاس خود که از تاریخ 25 اکتبر تا 16 نوامبر 1995 در شهر پاریس برگزار شد، ضمن قطعنامه‌ای که در تاریخ 15 نوامبر 1995 به تصویب رسید، روز 23 آوریل هر سال را روز جهانی کتاب و حق مؤلف (world book and copyright day) اعلام کرد

روز جهانی کتاب را نخست اتحادیه بین‌المللی ناشران و دولت اسپانیا به اجلاس بیست‌ و هشتم یونسکو پیشنهاد کردند و سپس، به پیشنهاد فدراسیون روسیه، عنوان "حق مؤلف" (نشرانه) نیز به آن افزوده شد و توسط کشورهای شرکت‌کننده در همایش به تصویب رسید.

انتخاب این روز خاص به این دلیل است که سه تن از مشاهیر ادبیات جهان یعنی سروانتس، ویلیام شکسپیر، و اینکا گارسیلاسو دولاوگا  در چنین روزی در سال 1616 بدرود حیات گفته‌اند.

هدف یونسکو از اختصاص روزی به کتاب و حق مؤلف گرامی‌داشت کتاب و مؤلفان جهان بوده است تا بدین‌وسیله همگان خصوصاً جوانان را ترغیب کند که به لذت مطالعه پی ببرند. فکر اولیه این اقدام از روز سنت جورج مطابق با 23 آوریل در کاتالونیا نشأت گرفت.

در این روز، همراه هر کتاب که به فروش برود شاخه گل رُز نیز هدیه داده می‌شود. موفقیت برگزاری روزی به این نام درصورتی میسّر است که از طرف همه شاغلان به امور فرهنگی (نویسندگان، ناشران، معلمان، کتابداران، سازمان‌های دولتی و خصوصی، و رسانه‌های گروهی) مورد حمایت قرار گیرد و در هر کشور توسط کمیسیون ملی یونسکو، مراکز، انجمن‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها، و جز آن مورد توجه واقع شود

کد خبر 234878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز