دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - نیما شایان: «خانه کتاب»، کارنامه نشر ایران در سال ۱۳۹۱ را که دربردارنده فهرست موضوعی ۶۳ هزار و ۹۳۱ عنوان کتاب منتشر شده در سال ۱۳۹۱ است، در چهار جلد و زیر نظر استاد سید فرید قاسمی منتشر کرد.

کارنامه نشر ایران در سال ۱۳۹۱

جلد اول اين مجموعه چهار جلدي به فهرست موضوعي كتاب‌هاي منتشر شده در سال 1391 در چهار حوزه كليات، فلسفه و روانشناسي، دين و علوم اجتماعي اختصاص پيدا كرده كه هر كدام داراي زير حوزه‌هايي به شرح زير است.

  • كليات (پژوهش، كتاب، كامپيوتر، علوم كتابداري، دائره‌المعارف، روزنامه‌نگاري، مجموعه‌ها)
  • فلسفه و روانشناسي (نظريه‌هاي فلسفي، پيراروانشناسي، مكاتب فلسفي، روانشناسي رشد، روانشناسي عمومي، اخلاق، منطق، فلسفه قديم، قرون وسطي و شرق)
  • دين (مسيحيت، كتاب مقدس، ديرين‌شناسي تطبيقي، اديان يونان و روم، اديان هندي، دين زرتشت، يهود، اسلام)
  • علوم اجتماعي (جامعه‌شناسي، روابط اجتماعي، فرهنگ و نهادها، روندهاي اجتماعي، جوامع، علوم سياسي، اقتصاد حقوق، علوم اداري و نظامي، مشكلات اجتماعي، آموزش و پرورش، بازرگاني ارتباطات، فرهنگ عامه)

كتاب‌هاي منتشر شده در سال 1391 در حوزه‌هاي زبان، علوم طبيعي، علوم كاربردي و هنر در جلد دوم و ادبيات، تاريخ و جغرافيا و كودك و نوجوان نيز در جلد سوم «كارنامه نشر ايران در سال 1391» به صورت موضوعي فهرست شده است كه زير حوزه‌هاي آنها به قرار زير است:

  • زبان (زبانشناسي، زبان‌هاي ايراني، زبان انگليسي، زبان آلماني، زبان فرانسوي، زبان ايتاليايي، زبان اسپانيايي، ديگر زبان‌ها)
  • علوم طبيعي (رياضيات، نجوم، فيزيك، شيمي، زمين‌شناسي، ديرين‌شناسي، علوم زيستي، علوم گياهي، علوم جانوري)
  • علوم كاربردي (علوم پزشكي، مهندسي، كشاورزي، اقتصاد خانواده، مديريت، مهندسي شيمي، مصنوعات، ساختمان‌سازي)
  • هنر (منظره‌سازي، معماري، هنرهاي تجسمي، طراحي، نقاشي، گرافيك، عكاسي، موسيقي، سرگرمي‌ها، هنرهاي نمايشي)
  • ادبيات (آثار ادبي، ادبيات ايراني، ادبيات آمريكايي، ادبيات انگليسي، ادبيات آلماني، ادبيات فرانسوي، ادبيات ايتاليايي، ادبيات اسپانيايي، ادبيات ديگر زبان‌ها)
  • تاريخ و جغرافيا (جغرافياي عمومي، سرگذشتنامه‌هاي عمومي، تاريخ جهان باستان، تاريخ عمومي اروپا، تاريخ عمومي آسيا، تاريخ عمومي آمريكا، تاريخ عمومي ساير قسمت‌هاي جهان)

در جلد چهارم كتابشناسي سال 1391 بخش‌هايي نظير نمايه عنوان، نمايه پديدآورنده و نمايه موضوع آمده است.

تحليل آماري كتاب‌هاي منتشر شده در سال 1391

در سال 1391 در مجموع 12 حوزه موضوعي، 63 هزار و 931 عنوان كتاب روانه بازار نشر شده كه حدود 80 درصد آن تاليفي و 20 درصد كتاب‌هاي ترجمه‌اي بوده‌اند. همچنين 53.5 درصد اين كتاب‌ها چاپ اول و 46.5 درصد چاپ مجدد هستند.   

بيشترين كتاب‌هاي چاپ شده در سال 91 به ترتيب به حوزه‌هاي موضوعي علوم كاربردي، كودك و نوجوان، دين، ادبيات، علوم اجتماعي، كمك درسي، تاريخ و جغرافيا، زبان، علوم طبيعي و رياضيات، فلسفه و روانشناسي، هنر، كليات اختصاص پيدا كرده است.

جدول تعيين درصد كتاب‌هاي منتشر شده به تفكيك موضوع (بر اساس اطلاعات كارنامه نشر 1391)

رديف

حوزه موضوعي

درصد كتاب هاي منتشر شده

1

علوم كاربردي

17

2

كودك و نوجوان

16

3

دين

14

4

ادبيات

12

5

علوم اجتماعي

10

6

كمك درسي

9

7

تاريخ و جغرافيا

5

8

زبان

4

9

علوم طبيعي و رياضيات

4

10

فلسفه و روانشناسي

4

11

هنر

3

12

كليات

2

از نظر تيراژ متوسط كتاب‌هاي چاپ شده در سال 91 نيز كتاب‌هاي كمك درسي در صدر و كتاب‌هاي حوزه‌هاي دين و كودك و نوجوان در رده‌هاي دوم و سوم قرار دارند و در اين زمينه به ترتيب مي‌توان از حوزه‌هاي تاريخ و جغرافيا، فلسفه و روانشناسي، زبان، علوم اجتماعي، هنر، كليات، ادبيات، علوم طبيعي و رياضيات و علوم كاربردي نام برد.

همچنين بررسي تراكم جغرافيايي چاپ كتاب در شهرهاي ايران در سال 1391 نشان مي‌دهد كه 76 درصد كتاب‌هاي چاپ شده در اين سال در تهران و 24 درصد بقيه به ساير شهرستان‌ها اختصاص دارد.

به لحاظ حجم نيز كتاب‌هايي كه در سال 91 در زيرحوزه‌هاي كليات منتشر شده‌اند به طور متوسط صفحه‌هاي بيشتري داشته‌اند و كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه‌هاي «علوم طبيعي و رياضيات» و «دين» از نظر شاخص متوسط صفحه‌هاي كتاب در سال 91 در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار گرفته‌اند. كتاب‌هاي كودك و نوجوان با متوسط صفحه 59 صفحه داراي كمترين متوسط صفحه‌ها در بين كتاب‌هاي چاپ شده در اين سال هستند.    

به گزارش همشهري آنلاين، كارنامه نشر ايران در سال 1391، در دوره مديرعاملي مجيد غلامي جليسه در خانه كتاب، زير نظر استاد سيد فريد قاسمي و توسط آزاده بلندنظر با همكاري نسترن تجدد، سمانه نادري جلودار، ليلا قاسمي، فاطمه فرزان نسب، پروين گلي، زهرا باسره و مينا اسماعيل‌زاده تهيه و در ارديبهشت ماه 1394 در شمارگان 30 نسخه به چاپ رسيده است.

کد خبر 329476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha