یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های مصطفی مظفری و نازیلا جهانگیر با عنوان «در هوای مردن» در گالری آتبین گشایش یافته است.

عکاسی

به گزارش ایسنا، مظفری درباره‌ این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه 41 اثر مشترک نقاشی از من و خانم جهانگیر به نمایش گذاشته شده است.

تکنیک کارها گواش و اکریلیک روی مقوا است و بازتولید برخی از عکس‌های قدیمی با موضوع مردگان است.

او افزود: آثاری که برای این نمایشگاه انتخاب شدند، از مجموعه‌ای به نام «عکاسی از مردگان» برگزیده شده‌اند.

در ابتدای اختراع دوربین، عکاسی پرتره از انسان‌های مرده رواج داشته است. دلیل آن هم می‌تواند به تمایل عکاسان به داشتن سوژه‌هایی ثابت و بدون تحرک برگردد.

همچنین در گذشته حفظ اجساد مردگان در بین مردم رایج بوده که این نوع عکاسی هم تلاشی در همین زمینه بود.

این هنرمند همچنین گفت: مومیایی کردن مردگان در مصر باستان و ساختن ماسک صورت مردگان در آمریکای لاتین، از امور رایج بعد از مرگ بود.

پس از اختراع دوربین عکاسی، عکس گرفتن از مردگان به دلیل کم‌هزینه‌تر بودن آن مورد توجه قرار گرفت و نزدیکان شخص مرده از مردگان خود عکس می‌گرفتند و در آلبوم‌های خانوادگی نگه‌داری می‌کردند.

مظفری درباره‌ انتخاب این سوژه برای برپای نمایشگاه اظهار کرد: عکاسی از مردگان از سال 1987 به مدت 80 سال ادامه داشت و مجموعه عکس‌های این دوره در کتاب‌های مختلف تاریخ هنر موجود است.

دلیل انتخاب این سوژه موقعیت خاص سوژه‌ها و نگاه عکاس به آن است. در بازتولید تابلوها سعی کردیم با تغییراتی از هولناک بودن عکس‌ها بکاهیم.

او ادامه داد: در تابلوها برخلاف عکس‌ها مرز بین سوژه اصلی با سوژه‌های فرعی و بک‌گراند کار کاملا مشخص و قطعی نیست.

همچنین در وضعیت رنگ تغییراتی دادیم و برخی از عناصر را هم حذف کردیم. در واقع ما دوست داشتیم مخاطب نه با خود شخص مرده، بلکه با وضعیت مرگ او ارتباط برقرار کند.

نمایشگاه نقاشی «در هوای مردن» از 19 تا 30 مهر ماه در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی‌عصر، جنوب چهار‌راه پارک‌وی، انتهای کوچه تورج، کوچه خاکزاد، شماره ۴۲ میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 234807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز