گروه ادب و هنر- احمد افشار: ابراهیم حسن بیگی، نویسنده رمان محمد(ص)‌ که پیش از این عنوان شده بود در شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت و به دعوت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، در رونمایی از نسخه انگلیسی رمان محمد(ص) که روز جمعه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد حضور خواهد داشت، در گفت‌وگو با همشهری درباره بازگشت زودهنگام خود از نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: علت بازگشت من مشکل اقامتی و اسکانم در فرانکفورت بود که به‌دلیل خلف وعده مسئولان مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، پس از یک شب سرگردانی در خیابان‌های شهر فرانکفورت، در نهایت یک فرد عرب کارتن‌خواب با گرفتن ۱۰یورو برایم محل اسکان پیدا ‌کرد و آن شب اقامتم در یک مسافرخانه با موقعیت بسیار بد سپری شد و به ایران برگشتم.

حسن‌بیگی

به‌گفته این نویسنده با وجود اینکه 2تخت از سوی ارشاد در هتل رزرو شده بود و مهمانی نداشت اما جایی برای اسکان به من اختصاص نیافت و من ناچار شدم به ایران بازگردم. حسن بیگی افزود: حتی پیش آقای محمد عظیمی، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران هم رفتم و مشکل را گفتم اما او حتی یک تعارف هم به من نکرد که پیش ما بمان! حسن‌بیگی با بیان اینکه من نویسنده یک کتابم و نه مسئول توزیع جهانی آن، تأکید کرد: نمی‌دانم چرا دوستانی که دائم داد می‌زنند که رمان دینی نوشته و ترجمه نمی‌شود، حاضر نیستند برای سخنرانی و امضای چنین رمانی برای نویسنده آن هزینه کنند. بعد توقع دارند من با هزینه شخصی خودم برای مراسمی که بخش دولتی برگزار می‌کند، هزینه کنم؛ آن هم درحالی‌که سالانه 100هزار یورو از سوی ایران تنها برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هزینه می‌شود و معلوم نیست که واقعا این پول به چه کسانی می‌رسد.

پیش از این محمد عظیمی مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ضمن اشاره به اینکه 7هزار و 100ناشر در نمایشگاه امسال شرکت کرده‌اند، اعلام کرده بود، ابراهیم حسن‌بیگی، عرفان نظرآهاری و اکبر صحرایی در حوزه ادبیات پایداری و دفاع‌مقدس ازجمله نویسندگانی هستند که به‌عنوان مهمان ویژه به معرفی ادبیات ایران و نویسندگان ایرانی می‌پردازند. حسن بیگی درباره علت این ماجرا و چگونگی دعوتش به نمایشگاه کتاب فرانکفورت توضیح داد: چند‌ماه پیش از این به من اعلام شد که نسخه انگلیسی رمان محمد(ص) در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی می‌شود و من هم قرار است در این نشست حاضر باشم. در همین رابطه جلسه‌ای را با محمد عظیمی، رئیس مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار کردم که او هم از این مسئله استقبال کرد اما عنوان داشت که نمی‌تواند در این رابطه هزینه‌ای بپردازد. من هم گفتم که چندبار در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کرده‌ام و انگیزه‌ای برای پرداخت هزینه سنگین حضور در آن را به‌صورت شخصی ندارم. چندی بعد به من اعلام شد که با رایزنی انجام شده، ایشان قبول کرده که هزینه بلیت مرا پرداخت کند ولی من باز هم حضور با این شرایط را نپذیرفتم اما بنا بر قول‌های مساعدی که به من داده شد، اقدام به دریافت ویزا کردم.

حسن بیگی ادامه داد: در روزهای نزدیک به سفر آقای عاشوری یکی از مسئولان مؤسسه با من تماس گرفت که برخی از افرادی که قرار بوده از مؤسسه به نمایشگاه اعزام شوند با مشکل ویزا روبه‌رو شده و به همین‌خاطر اتاق خالی در آنجا داریم و شما آماده سفر شوید. من البته از او پرسیدم که نسبت به این موضوع اطمینان دارد که گفت بله. من هم پس از تهیه بلیت روز دوشنبه گذشته با هیأت وزارت ارشاد راهی فرانکفورت شدم و برای چینش کتاب‌ها از فرودگاه مستقیم به نمایشگاه رفتیم. پس از پایان کار نمایشگاه متوجه شدم که آقای عظیمی پس از ورود به آلمان تمام اتاق‌های رزرو شده برای دوستانی که قرار بوده به آلمان بیایند و نتوانستند حضور داشته باشند را لغو کرده است. وی ادامه داد: به سراغ آقای عاشوری رفتم و از او ماجرا را پرسیدم. گفت: فلانی کاش نیامده بودی. من به آقای عظیمی موضوع تو را گفتم اما ایشان جواب مشخصی نداد. به گفته حسن بیگی، این رفتار برای من توهین‌آمیز بود. چرا که با وجود اینکه 2تخت خالی از سوی ارشاد در هتل رزرو شده بود و مهمانی نداشت، جایی برای اسکان به من اختصاص نیافت. من پیش آقای عظیمی رفتم و مشکل را گفتم اما او حتی یک تعارف هم به من نکرد که پیش ما بمان. این در شرایطی بود که بالای 12نفر از خانه کتاب به آنجا آمده بودند و در هتل ماندند و حتی آن شبی که اتاق هتل خالی بود و ما می‌توانستیم یک شب دیگر آنجا بمانیم ، آقای عظیمی حاضر نشد اتاقی را در اختیارمان قرار دهد. این نویسنده ادامه داد: با آقای برزو سریزدی باهم با چمدان به خیابان‌های فرانکفورت رفتیم و ساعاتی پرسه زدیم تا به یک فرد عرب کارتن‌خواب در خیابان برخوردیم که می‌گفت با گرفتن 10یورو برای ما محل اسکان پیدا می‌کند. پول را دادیم و او ما را به مسافرخانه‌ای برد که برای یک اتاق کوچک معمولی با 2 تخت از ما 130یورو طلب کرد. نویسنده رمان محمد (ص) ادامه داد:با توجه به شرایط موجود برای اینکه بیشتر از این تحقیر نشوم، فردای آن روز با حضور در فرودگاه و هماهنگی با مدیر ایران ایر در فرودگاه به تنهایی به ایران بازگشتم.

عظیمی: صحبت‌های حسن‌بیگی دور از انصاف است

محمد عظیمی، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد به‌نظر می‌رسد صحبت‌های آقای حسن‌بیگی دور از انصاف است. وی این اتفاق را غیرمنتظره عنوان کرده و گفته: متأسفانه ناشر کتاب آقای حسن‌بیگی برای این نویسنده تدارک چند ملاقات را دیده بود اما متأسفانه ملاقات‌ها هم منتفی شد. به گفته عظیمی آقای عاشوری به آقای حسن‌بیگی و برزو سریزدی گفته بود که اگر بازهم جا پیدا نکردید به من اطلاع دهید تا پیگیر باشم اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و آقای حسن‌بیگی بدون اینکه به ما اطلاع دهند حرکت کرده و به ایران بازگشتند. مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران همچنین توضیح داده: پیش از آغاز سفر آقای حسن بیگی به من سر زد و با هم صحبت کردیم و من در آن جلسه تأکید کردم که هزینه هتل و خوراک با خودتان است، آقای حسن‌بیگی عنوان کرد که، شاید من نیایم، بنده عرض کردم اگر نمی‌توانید هزینه را تأمین کنید کارتان را در فرانکفورت ناشر انجام می‌دهد؛ البته ما 2 بار بلیت گرفتیم و بیش از 2میلیون و 600هزار تومان هزینه پرداخت شد چون با تأخیر بلیت گرفته شد و ایشان نمی‌توانستند تصمیم‌ بگیرند که قصد عزیمت دارند یا خیر؛ ما به‌ناچار برای تهیه بلیت با گرانی برخورد کردیم و برای آقای حسن‌بیگی بلیت گران‌تر از خانم نظرآهاری تهیه کردیم.