گروه اجتماعی: همه ما بارها و بارها در خیابان‌های شهر شاهد نزاع‌های خیابانی بوده‌ایم که اغلب بر سر مسائل بسیار جزئی اتفاق افتاده که با کمی صبوری و گذشت می‌توانست اصلا اتفاق نیفتد.

درگیری‌هایی که خسارت‌های مالی و جانی فراوانی در پی دارند و اغلب هر دو طرف درگیری و گاه افراد میانجی و واسطه هم در این میان متضررشده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری متوجهشان می‌شود. دکترامیرحسین مهدوی، معاون پزشکی وتشخیصی سازمان پزشکی قانونی کشور، افزایش منازعات را تأثیر مستقیم زندگی صنعتی و شهری ذکر می‌کند و معتقد است که‌ وجود رفتارهایی نظیر تحقیر، رفتار ناعادلانه، بیکاری، فقر، تضاد طبقاتی، بی‌اعتنایی به اموال دیگران، طلاق،قربانی شدن، برخوردهای کلامی و رفتارهای بی‌ادبانه باعث بروز خشم در افراد می‌شود.

وقتی فرد در مقابل رفتار تحقیرآمیز یا ناعادلانه قرار می‌گیرد، واکنش دفاعی وی به‌صورت خشم بروز پیدا می‌کند.گاهی این منازعات و عدم‌کنترل در تکانه‌های خشم منجر به قتل می‌شود و پرونده‌ای را مفتوح می‌کند که عنوانش قتل عمد است که باید در سیستم قضایی رسیدگی شود که بعضا یک‌ماه به طول می‌انجامد و فرد مجرم که صرفا به‌دلیل ضرب وشتم دستگیر شده با افرادی که جرمشان قتل عمد بوده دریک مکان به انتظار صدور رأی می‌نشینند که این امر صدمات روحی و روانی جبران‌ناپذیری را درپی دارد. دکتر مهدوی آمار مراجعین نزاع به مراکز پزشکی قانونی در 5ماه نخست سال‌جاری را با کاهش 1.1درصدی از 293هزار و 523مورد در مدت مشابه سال قبل به 290هزار و 303مراجعه اعلام کرد. از کل مراجعین نزاع به مراکز پزشکی قانونی در 5ماه امسال 203هزار و 756نفر مرد و 86هزار و 547نفر زن بودند. براساس آمارهای موجود تعداد مراجعین زن درمقایسه با سال قبل افزایش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه آمار فوق شامل تمام منازعات نمی‌شود، گفت: برخی منازعات منجر به شکایت نمی‌شوند و مواردی هم که شاکی دارند در دادسرا به صلح می‌انجامد.دکتر مهدوی بروز منازعات خیابانی را زنگ خطری برای جامعه اعلام می‌کند درحالی‌که بی‌تفاوتی و بی‌حسی جامعه در مواجهه با این آمارها حاکی از آن است که زد و خوردهای خیابانی بخشی از زندگی روزمره ما شده است درحالی‌که گسترش شهرنشینی و پیدایش جوامع ارگانیکی، استفاده از تعقل و اندیشه برای حل مسائل را ارائه می‌دهد نه برخورد فیزیکی را.

براساس نظر کارشناسان، وقتی که خشونت در جامعه افزایش زیادی پیدا کند و حوادث خشونت‌بار دائم تکرار شود، به‌تدریج این روند نامطلوب به حالت طبیعی درآمده و به مرور شاهد بی‌تفاوتی اجتماعی نسبت به آن خواهیم بود. آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد بیشترین موارد درگیری‌ها بین افراد جوان صورت می‌گیرد که این افراد ویژگی‌هایی مانند ناپختگی، بی‌تجربگی، انرژی زیاد و تحریک‌پذیری دارند و مستعد درگیری و زد و خورد و پیامدهای آن هستند. دکترمهدوی، به برخی از علل بروز اینگونه درگیری‌ها اشاره کرد و گفت: گاهی مشکلات مالی بر توان و حوصله افراد غلبه می‌کند و باعث می‌شود افراد بر سر مسائل کوچک و کم اهمیت با یکدیگر درگیر شوند.

آسیب‌شناسان می‌گویند، وقتی آستانه تحمل افراد جامعه، پایین بیاید، آمار نزاع‌های خیابانی بالا می‌رود. کاهش آستانه صبر و تحمل افراد، دلیل اصلی رشد پرخاشگری و آسیب‌های ناشی از آن است. عوامل بسیاری موجب کاهش آستانه تحمل فرد می‌شود. به‌عنوان مثال، شرایط اجتماعی و مشکلات افراد، یکی از علل مستقیم نوسان آستانه تحمل در افراد است. این قبیل موارد موجب می‌شود، شخص به سرعت دست به یقه شود و به عواقب آن که گاه غیرقابل جبران است، نیندیشد. اگر اشخاص، کمی به عواقب درگیری‌هایی که از موارد کم‌اهمیتی چون یک تصادف، اختلاف بر سر جای پارک اتومبیل، تنه به تنه شدن در خیابان و اختلاف حساب شروع می‌شود، فکرکنند هرگز مشکلی را که با راه‌حل‌های منطقی‌تر حل می‌شوند به منازعه نمی‌کشانند.

کد خبر 234596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز