همشهری آنلاین: دادگاه عالی تجدید نظر ترکیه محکومیت ۲۳۷ متهم کودتای موسوم به کودتای «بالیوز» که بعضی از آنها از ژنرال‌های بلند پایه ارتش بودند را تایید کرد.

دادگاه عالی ترکیه محکومیت ۲۳۷ متهم کودتای ارتش را تایید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه حریت چاپ ترکیه، دادگاه عالی تجدید نظر ترکیه روز چهارشنبه محکومیت 237 متهم طرح کودتای موسوم به کودتای «بالیوز» از جمله محکومیت ژنرال «شتین دوگان»، «هلیل ابراهیم» ژنرال سابق نیروی هوایی، ژنرال «انگین الان» معاون سابق حزب جنبش ملی، «اوزدن اورنک» ژنرال سابق نیروی دریایی و چند ژنرال بازنشسته دیگر را تایید کرد.

بر اساس این گزارش، دادگاه همچنین تبرئه 36 مظنون را پذیرفت و محکومیت 63 متهم دیگر که در جریان کودتا قرار داشتند اما در متن کودتا کار خلافی نکرده و مرتکب جرمی نشده بودند را لغو کرد.

این دادگاه مهمترین دادگاه تاریخ ترکیه بود و در آن بسیاری چهره‌های سرشناس از جمله ژنرال «ایلکر باشبوغ»، فرمانده سابق ارتش به اتهام براندازی دولت محاکمه شدند.

در آستانه احکام قطعی کودتاچیان، پلیس ترکیه به درخواست دیوان عالی این کشور تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف ساختمان دادگاه اعمال کرد.

این احکام بعد از طولانی‌ترین دادگاه تجدید نظر تاریخ ترکیه که 96 وکیل از متهمان آن دفاع می‌کردند و 17 جلسه به طول انجامید اعلام شد.

براساس این گزارش، «طرح کودتای بالیوز» به سال 2003 برمی‌گردد اما مدارک و شواهد آن در سال 2007 افشا شد.

در کیفرخواست اولیه که نزدیک به 3000 صفحه بود و در سال 2007 صادر شد، دستگیرشدگان متهم به اقدام برای برگرداندن کشور به روزهای هرج و مرج، تاریکی و ناامنی شده بودند.

در سال 2009 کیفرخواست دوم صادر شد و شمار بیشتری از چهره‌های سرشناس دستگیر شدند.

کد خبر 234453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز