محمد باریکانی: دولت مصر برخلاف تفاهمنامه‌ای که سال گذشته و پس از نزدیک به ۳۰ سال قطع روابط ۲کشور با ایران به امضا رساند، توانست در چند مرحله میزبان گردشگران ایرانی باشد که برای یک شب اقامت در آن کشور دو برابر بیشتر از دیگر گردشگران خارجی ورودی به آن کشور هزینه می‌کردند.

 وزارت گردشگری مصر اکنون به‌صورت یکجانبه بازار ایران را از دست داده است اما چه اتفاقی افتاده که مصر ورود گردشگران ایرانی به آن کشور را تعلیق کرده است؟ همزمان با ورود دومین گروه از گردشگران ایرانی به مصر، تندروهای مصری از جریان سلفی که معترض به سفر شیعیان ایرانی به آن کشور بودند، در برابر دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره رفتار غیر معقول نشان دادند و با استفاده از اهرم فشار دربرابر دولت آن کشور که درصدد تحکیم روابط گردشگری با ایران بود، خواستار لغو تفاهمنامه گردشگری با ایران شدند.

هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر که امضای او زیر تفاهمنامه ایران و مصر قرار داشت در جلساتی که با نمایندگان جریان سلفی مصر برگزار کرد با تشریح صنعت گردشگری و اهمیت بازار گردشگری ایران در بهبود وضعیت اقتصادی مصر تلاش کرد تا شمایی از روابط شکننده گردشگری ایران و مصر را که پس از نزدیک به 30 سال قطع روابط به‌عنوان نخستین سند همکاری‌های 2کشور بین ایران و مصر به تصویب رسیده بود، ارائه کند و با قانع کردن جریان‌های تندرو داخل مصر که با اهداف سیاسی به سفر گردشگران ایرانی به آن کشور واکنش نشان داده بودند از آن صیانت کند. اما به نظر می‌رسد با اعلام خبر توقف سفر گردشگران ایرانی به مصر، جریان‌های تندروی سلفی با اعمال فشار بر دولت مصر از سفر گردشگران ایرانی به آن کشور جلوگیری کنند.

اگرچه تفاهمنامه گردشگری ایران و مصر به صورت دولتی و با معرفی کانون اتومبیلرانی از سوی دولت ایران و 3شرکت معرفی‌شده از سوی دولت مصر منعقد شده بود و پکیج‌های گردشگری مصر در ایران نیز توسط کانون اتومبیلرانی بین آژانس‌های گردشگری توزیع می‌شد اما اکنون پکیج‌های گردشگری سفر به مصر امکان فروش در ایران را نیافته‌اند و با این تصمیم یکجانبه، دولت مصر بازار گردشگری ایران را به راحتی از دست داده است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران نیز پاسخی هوشمندانه به این تصمیم دولت مصر داده است. نجفی اعلام کرد از دولت مصر تشکر می‌کند که موضوع توقف سفر گردشگران ایرانی به آن کشور را اعلام کرده است تا گردشگران ایرانی علاقه‌مند برای سفر به مصر به‌دلیل ناامنی آن کشور از سفر به آنجا خودداری کنند و مقصد آرام دیگری را جایگزین سفر به مصر کنند.

مصر به صورت یکجانبه، خود را از حضور گردشگران ایرانی محروم کرده است چون آنطور که توفیق عبدالحی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا و مشاور اقتصادی در دولت‌های مصر که نخستین نمایشگاه گردشگری مصر در تهران را برگزار کرده بود به همشهری اعلام کرد، پس از انقلاب مصر و درست یک سال پیش از امضای تفاهمنامه گردشگری ایران و مصر، آن کشور که 6ماه و از آن اتفاقات 10میلیون گردشگر پذیرفته بود تنها توانسته بود یک میلیون گردشگر ورودی را میزبانی کند و بنابراین بازار ایران برای گردشگری مصر اهمیت بسیاری داشت. اکنون دولت مصر تفاهمنامه گردشگری خود با ایران را به صورت یکجانبه لغو و اعلام کرده که نمی‌تواند میزبان گردشگران ایرانی باشد. آنطور که رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به خبرنگاران گفته است، مصر با این اقدام خود را از بخشی از گردشگران مهم جهان که ایرانی‌ها هستند محروم کرد.

کد خبر 234406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز