سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور دیروز و همزمان با روز جهانی کودک با برپایی کارگاه‌های میراث فرهنگی برای کودکان، به آموزش سفالگری، بافت فرش، طراحی سنتی و خوشنویسی در ساختمان اصلی این سازمان در ارگ آزادی و کاخ موزه‌های کشور اقدام کرد.

آشنایی کودکان با میراث نیاکان


در نخستین جشنواره کودک و میراث فرهنگی که با عنوان «میراث فرهنگی گنج یادگیری» برگزار شد، برنامه‌هایی با مضمون آموزش صنایع‌دستی به کودکان و ترغیب کودکان به حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی کشور اجرا شد.

موزه‌های رایگان برای کودکان

همچنین روز پنجشنبه (فردا) که به روز کودک، میراث و طبیعت نامگذاری شده است، کودکان ایرانی به همراه خانواده‌شان می‌توانند به‌صورت رایگان به موزه‌های کشور مراجعه کنند تا بدین‌ترتیب گامی در جهت آشناسازی کودکان با جایگاه و اهمیت میراث فرهنگی و آشنایی با هویت تاریخی‌شان برداشته شود. برگزاری مراسم صبح دیروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور نیز به‌صورت کامل به گروه‌های کودک و نوجوان سپرده شده بود و رئیس و معاونان سازمان میراث فرهنگی نیز در کسوت تماشاچی این روز نظاره‌گر نقالی داستان آرش کمانگیر توسط یکی از کودکان حاضر در این مراسم بودند که با روایت داستان آرش کمانگیر و دلیری‌های او برای بازگرداندن احترام به سرزمین ایرانیان در نبرد با تورانیان و با این شعر پایان یافت که «دریغ است ایران که ویران شود، خوراک پلنگان و شیران شود.»

گروه موسیقی عرفان نیز از گروه‌های موسیقی کودک که روایت‌های موسیقایی از اشعار کتاب‌های درسی ساخته بودند از دیگر بخش‌های اجرای مراسم روز جهانی کودک در سازمان میراث فرهنگی بود که از سازهای سنتی و کلاسیک در بازخوانی اشعار کتاب‌های درسی استفاده کردند.

نقطه آغاز آموزش میراث فرهنگی

محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ادامه این مراسم که با حضور کودکان، معاونان و کارکنان سازمان میراث فرهنگی برگزار شد با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد زمینه‌های لازم توسط دولت و همه سازمان‌ها برای شکوفایی استعداد کودکان ایران گفت: آنچه امروز در سازمان میراث فرهنگی شاهد آن هستیم نقطه شروع یک فعالیت عمیق و طولانی‌مدت در ارتباط با میراث فرهنگی و آموزش کودکان است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: کودکان و نوجوانان نماد آینده یک کشور هستند و برای فهم آینده یک کشور باید به سیمای امروز کودکان آن کشور نگریست. رئیس سازمان میراث فرهنگی بی‌توجهی به کودکان و آموزش فرهنگ و میراث فرهنگی به آنها را منشا بسیاری از گرفتاری‌ها در آینده دانست و گفت: کودکان گذشته قرار است با استفاده از ابزارهای امروز کسانی را برای آینده تربیت کنند و این گام بسیار دشوار نیازمند آن است که افرادی که اکنون وظیفه آموزش فرهنگی کودکان را دارند باید به درستی آینده را بشناسند. نجفی با تأکید بر اینکه محور قرار دادن کودکان در ارتباط با هر موضوعی، به‌ویژه موضوعاتی که به فرهنگ و مواریث کشور ارتباط دارد گفت: میراث فرهنگی پدیده‌ای است که توسط نیاکان ما در گذشته شکل گرفته و معنا پیدا کرده و امروز می‌خواهیم این را به آینده منتقل کنیم که کار بسیار پیچیده‌ای است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: متخصصانی که بر تعلیم و تربیت و روانشناسی تأکید دارند بر اینکه تجربه کودکی را نباید به‌عنوان تجربه یک انسان نابالغ با جسم ضعیف تلقی کرد معتقدند که تجربه کودکی می‌تواند مبنای همه آن چیزی باشد که در آینده و بر شرایط کودک در جامعه تحقق پیدا می‌کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: برای سازمان میراث فرهنگی مهم است که با کودکان و نوجوانان و در آینده با جوانان ارتباط بسیار خوب داشته باشد تا این عزیزان را با مسائل میراث فرهنگی و قابلیت‌های بسیار زیاد گردشگری کشور آشنا کند.

بازی‌های رایانه‌ای برای میراث فرهنگی

معاون رئیس‌جمهور در ادامه به تأثیر رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال در شکل‌گیری شخصیت و آینده کودکان اشاره کرد و افزود: موضوعی که امروز در دنیا و ایران قابل توجه است و روانشناسان بر آن تأکید می‌کنند، گسست بین نسلی و دلایل مختلفی است که این گسست را ایجاد می‌کند.

وی افزود: باید با نسل‌های پیشین و فرهنگ و سنت‌های پدران خود آشنا شد و در آشنایی با عمق تاریخ درخشان خود، امکان ایجاد هویت فرهنگی و تاریخی در زوایای کودکان را فراهم کرد و امیدوار بود که گسست بین نسلی ایجاد نشود. وی افزود: از همین سنین کودکی است که باید تلاش کنیم کودکان را با فرهنگ گذشته خود آشنا کنیم و درک کنند که متعلق به یک کشور و فرهنگ بزرگ هستند و این کاری است که سازمان میراث فرهنگی می‌خواهد شروع کند و ادامه بدهد که فرایندی طولانی را پیش روی ما قرار می‌دهد.

وی از تهیه و اجرای دستورالعمل جدید در سازمان میراث فرهنگی از دیروز خبر داد که براساس آن شورای برنامه‌ریزی کودک و نوجوان به‌منظور تقویت ارتباط این نسل با گذشتگان خود در سازمان میراث فرهنگی اجرایی می‌شود.

نجفی تأکید کرد: در این ارتباط موضوع استفاده کودک و نوجوان در دنیای امروز از ابزارهای مختلف رسانه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد چون بخش مهمی که در بازارهای رسانه‌ای وجود دارد و کودکان به‌شدت به آن علاقه‌مند هستند مسئله بازی‌ها و سرگرمی‌هاست. وی افزود: باید از این فرصت استفاده کرد تا کودکان را با میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و شگفتی‌های گردشگری کشور آشنا کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با تأکید بر اهمیت بازی‌های فرهنگی برای کودکان گفت: بخش خصوصی به‌منظور طراحی بازی‌هایی متناسب با شرایط خاص ملی کشور و شرایط میراث فرهنگی باید به طراحی بازی‌هایی در سطح وسیع در حوزه کودک بپردازد و سازمان میراث فرهنگی و دیگر سازمان‌ها نیز باید حمایت کنند تا برای طراحان بازی‌های میراث فرهنگی یارانه درنظر گرفته شود.

به گفته نجفی، طراحی بازی‌های کامپیوتری میراث فرهنگی یکی از حرکت‌های بسیار مهمی است که باید انجام شود و بخش خصوصی باید در موضوع پیوند بازی و سرگرمی‌هایی که با موضوع میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام می‌شود به‌صورت جدی ورود کند.

کد خبر 234354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز