سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: ماجرای سرنگ‌ها ظاهرا قرار نیست به سرانجام برسد. سازمان استاندارد از غیراستاندارد بودن این محصولات مورد تأیید وزارت بهداشت می‌گوید و وزارت بهداشت از سالم‌بودن این تجهیزات پزشکی.

سرنگ‌

اخیرا هم مقامات وزارت بهداشت به جای مقامات سازمان استاندارد اظهارنظر کرده و گفته‌اند مدیران استاندارد شایعات آلودگی سرنگ‌ها را تکذیب کردند. این در حالی است که اگر قرار بود تکذیبی در این باره صورت بگیرد مسئولان سازمان استاندارد باید این کار را می‌کردند چرا که هم دسترسی به رسانه‌ها و هم وب‌سایت رسمی دارند و هم مدعی اصلی ماجرا هستند.

مدیرکل تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه مدیران سازمان استاندارد شایعات آلودگی سرنگ‌ها را تکذیب کرده‌اند، گفت: خیال مردم راحت باشد، سرنگ‌هایی که از مبادی مجاز توزیع می‌شوند هیچ مشکلی ندارند. دکتر حسین کیوان در گفت‌وگو با خبرگزاری وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه مدیران سازمان استاندارد با تکذیب ادعاهای مطرح‌شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر آلوده بودن سرنگ‌های وارداتی چینی به تمام شایعات در این خصوص پایان دادند.

ماجرا از آنجا شروع شد که یک مقام بهداشتی خبر از شکستن سرنگ‌ها در بدن بیماران داد و سازمان استاندارد نیز 5نوع از این سرنگ‌های غیراستاندارد را معرفی کرد. این سازمان براساس گزارش‌های مردمی، 5هزار نوع سرنگ خریداری کرد که هر نوع سرنگ حداقل 120 بار مورد آزمون و آزمایش قرار گرفت. به گفته مسئولان این سازمان بسیاری از این نوع سرنگ‌ها حتی نتوانستند تست‌های آزمون‌های فیزیکی را بگذرانند. تا مدتی خبر‌هایی که درباره مشکل سرنگ‌های چینی منتشر می‌شد با عنوان آلوده‌بودن سرنگ‌ها بود ولی پس از مدتی رئیس سازمان استاندارد این سرنگ‌ها را غیراستاندارد دانست. مثلا اگر قرار بود این سرنگ‌ها از لحاظ حجم 2سی‌سی باشد به اندازه یک خط کمتر از 2سی سی است و گاهی نیز داخل این سرنگ‌ها ذراتی مشاهده شده است.

اظهارات این مقام وزارت بهداشت در حالی است که چندی پیش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با همشهری گفت: سازمان استاندارد تصویر‌هایی از سرنگ‌های غیراستاندارد را به‌خصوص سرنگی که وزارت بهداشت اعلام کرده بود که در کشور توزیع نشده است به همراه نتیجه آزمایش‌ها به این سازمان ارسال کرده است.

منتظریم که عکس‌العمل وزارت بهداشت را ببینیم. مدیرکل تجهیزات پزشکی مدعی است که استانداردهای لازم ملزومات پزشکی ازجمله سرنگ‌ها مو به مو در آزمایشگاه‌های داخلی بررسی می‌شود و درصورت کوچک‌ترین مغایرت این ملزومات با استانداردهای مصوب بین‌المللی، با نظارت کامل اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از چرخه توزیع حذف می‌شوند. استانداردهای اجباری سرنگ‌ها نیز تابع یکسری از پارامترها براساس استانداردهای ملی ایران است که در تمام سرنگ‌های وارداتی چک می‌شوند و اگر سرنگی فاقد استاندارد باشد اجازه ترخیص از گمرک را نمی‌یابد.

مدیرکل تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه واردات سرنگ از کشورهای هند، چین و آلمان صورت می‌گیرد، افزود: کل واردات سرنگ به کشور سال گذشته 15درصد از میزان سرنگ‌های مورد نیاز کشور بوده که این میزان امسال به 5تا 10درصد خواهد رسید. میزان بسیار کمی از این سرنگ‌ها به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند و تاکنون فقط یک مورد از این سرنگ‌ها پیدا شده که شبیه برند اصلی بوده و جمع‌آوری شده است. دکتر کیوان اضافه کرد: آنچه در مورد وجود نمونه سرنگ‌های آلوده چینی نیز در برخی از شهرها از سوی رسانه‌ها مطرح شد، وجود خارجی نداشت و بازرسان ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی که این شهرها را تحت پوشش دارند، هنوز یک نمونه از آن را هم پیدا نکرده‌اند.

کد خبر 234285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز