یزد- محمد خادمی: پایانه اتوبوسرانی دروازه قرآن شهر یزد چند سالی است که برای روان‌سازی ترافیک خروجی و ورودی معابر شهری یزد و همچنین جلوگیری از ورود اتوبوس‌های برون شهری به داخل شهر راه‌اندازی شده اما این روزها این پایانه به جای اینکه آسایش مردم را فراهم کند تبدیل به معضلی شده است.

 خوش‌نشینی ‌کامیون‌ها در پایانه مسافربری یزد

 هم‌اکنون ده‌ها کامیون‌دار در این پایانه پارک می‌کنند و به همین‌خاطر مشکلات ترافیکی، آلودگی صوتی و امنیتی و... را برای ساکنان اطراف به‌وجود می‌آورند. این درحالی است که چند کیلومتر مانده به میدان دروازه قرآن کامیون‌های سنگین اجازه ورود به معابر این محدوده را ندارند و معلوم نیست که چطور این کامیون‌های غول پیکر از این پایانه اتوبوس سر در می‌آورند و ساعت‌ها ترمز دستی خود را برای توقف می‌کشند.

خبری از آسایش نیست

یکی از ساکنان محله دروازه قرآن یزد در همین رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: آنقدر خودروهای سنگین از این مسیر رفت‌وآمد می‌کنند که آسفالت معابر این محله از بین رفته است. وی که خود را سعید میرهاشم معرفی می‌کند، می‌افزاید: مدت زیادی است که این محیط تبدیل به پارکینگ خودرو‌های سنگین شده و در این مدت متأسفانه نه‌تنها رانندگان کامیون‌، بلکه مسئولان نیز توجهی به این موضوع و گلایه‌های مردم ندارند چراکه این محیط برای پایانه اتوبوس‌های بین‌شهری ساخته شده نه پارک خودرو‌های سنگین. این ساکن محله دروازه قرآن در پاسخ به این سؤال که پارک خودروهای سنگین در این محیط چه مشکلاتی را برای ساکنان این محله به‌وجود می‌آورد، می‌گوید: اصلا کامیون‌های سنگین که نباید وارد معابر اطراف میدان دروازه قرآن شوند، چراکه این محله در محدوده شهر تاریخی یزد قرار دارد و رفت‌وآمد خودروی سنگین ممنوع است، اما جدا از این، ترافیک هنگام ورود و خروج به پارکینگ یا همان پایانه اتوبوس‌ها، آلودگی صوتی و هوا و مشکلاتی که برای مسافران اتوبوس‌های بین‌شهری به‌وجود می‌آید از مهم‌ترین مشکلات ورود کامیون‌ها به این محل است. یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز بیان می‌کند: از شهر اشکذر تا میدان دروازه قرآن در هر دو مسیر رفت‌وبرگشت کامیون‌های زیاد توقف می‌کنند. وی می‌افزاید: حتی کامیون‌داران در پارک اشکی که محیط استراحت مسافران بین‌شهری است، خودروهای غول‌پیکرشان را پارک می‌کنند و آسایش مردم را به‌هم می‌زنند. علی سلیمی اضافه می‌کند: در بیشتر محیط‌های که کامیون‌داران پارک می‌کنند روغن و گازوئیل خودرو روی آسفالت می‌ریزد و بنابراین هم محل زشت می‌شود و هم آسفالت از بین می‌رود.

نبود جای پارک

در این بین یکی از رانندگان کامیون که زیر سایه باربند کامیونش در محوطه پایانه مسافربری اتوبوس میدان دروازه قرآن استراحت می‌کند و در حال چای خوردن است، می‌گوید: کار رانندگی بسیار مشکل و سخت است، اما متأسفانه مسئولان مربوطه در هیچ نقطه‌ای از جاده‌های کشور و شهرهای عبوری، مکانی را برای استراحت کامیون‌داران فراهم نکرده‌اند، به خاطره همین است که کامیون‌داران تا یک جای خالی را می‌بینند خودروی‌‌شان را پارک و چند ساعتی در آن محیط استراحت می‌کنند. عباس جلیلیان که بار تریلی‌اش خودرو‌های مدل بالاست و قصد دارد آنها را که از بندرعباس بارگیری کرده به شهر ار‌بیل در کشور عراق انتقال دهد، در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: شهر یزد در مرکز کشور قرار دارد و تمامی خودروهای سبک و سنگینی که بخواهند از شمال کشور مانند شهرهای تهران، اردبیل، رشت و... به شهرهای جنوبی مانند کرمان، بندرعباس، زاهدان، چابهار و... رفت‌وآمد کنند باید از شهر یزد عبور کنند که متأسفانه در این شهر یک محیط مناسب برای استراحت کامیون داران وجود ندارد.

بی‌توجهی پلیس راهور

عضو شورای شهر یزد نیز با تأیید صحبت‌های شهروندان یزدی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از نارضایتی‌های ساکنان محلات شمالی شهر یزد سر و صدا، آلودگی هوا و افزایش تصادفات به‌خاطر حضور کامیون‌ها در اطراف میدان دروازه قرآن است. سیده حمیده وزیری بی‌توجهی پلیس راهور را عامل حضور کامیون‌ها در این پایانه عنوان می‌کند و می‌افزاید: این محیط برای اتوبوس‌های شهر اردکان، میبد، اشکذر و... ساخته شده است که متأسفانه تعدادی از کامیون‌داران سودجو اقدام به پارک و تعمیر خودروی‌شان در این محیط می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چند کیلومتر مانده به میدان دروازه قرآن حضور کامیون‌ها ممنوع است، پس چرا این خودروهای سنگین وارد این پارکینگ می‌شوند، اظهار می‌دارد: دلیل آن‌را نمی‌دانم و باید این سؤال را از مسئولان راهور بپرسید.

کد خبر 234187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز